Vad är den värsta domarkommentaren ni fått?

och skriver man elakheter till ett barn i det läget då ska man bli fråntagen sin licens. Man kan skriva positivt om ponnyn, ngt snällt går väl att finna och sen att man gärna växlar ett par ord med förälder/tränare efter klassen. Alt om inte det är möjligt, rid LC LB för mer träning och lite bättre procent. En vuxen kan få kritikrn direkt men barn är barn och så länge de inte är elaka mot sina ponnyer eller rider farligt så tycker jag att man kan tänka extra på att vara positiv..,
Fast det ÄR elakt mot ponnyn att starta LA på den om man som ryttare inte alls är färdig för den klassen. Det är skadligt för ponnyn och det vore ansvarslöst av domaren att låta det passera.
 
@kryddelydd
Jag fattar nog inte alls ditt argument och att du gör en tolkning /tycker dig feldömd ? Hur i hela friden skulle det se ut bedömningsmässigt menar du, om domaren på ngt sätt skulle tolka/läsa in andra saker än det den ser ? På vilket sätt skulle en domare kunna bedöma att "jo ni är redo för klassen bara inte just idag på tävlingen" :cautious:

Sen utöver det fattar jag nog inte heller varför du tolkar domarens kommentar som att "ponnyn blev utdömd" ?

På vilket sätt är "inte klar för klassen" en utdömning av din ponny/häst ?

Om något är det väl isåfall om man ska hitta nyanser i kritiken och problematisera/analysera sönder det osv, en kritik till ryttaren ?

Jag uppfattar "inte klar för klassen" som ett generellt uttalande om hästens utbildnings- och träningsnivå.
 
Under en ytterst blåsig utomhus tävling blev det lite studsigt i en bytesserie, kommentaren:
"Räknefel. Eller nått sånt." Sedan var "Eller nått sånt" överstruket med ett streck.
Kan bara tänka mig konversationen i domarkuren när den antagligen inte så vana men ytterst noggranna domarsekreteraren skriver precis allt som den kanske inte helt välformulerade domaren säger :D:D:D
 
Under en ytterst blåsig utomhus tävling blev det lite studsigt i en bytesserie, kommentaren:
"Räknefel. Eller nått sånt." Sedan var "Eller nått sånt" överstruket med ett streck.
Kan bara tänka mig konversationen i domarkuren när den antagligen inte så vana men ytterst noggranna domarsekreteraren skriver precis allt som den kanske inte helt välformulerade domaren säger :D:D:D
:rofl::rofl::rofl:
Man har ju varit med om det ganska många gånger som sekreterare, att domaren säger något och sedan snabbt fortsätter med "...MEN SKRIV INTE DET DÄR" :laugh:
 
Jag undrar vad min kusin fick för kommentarer... hon red ridskolans heta arab i låg klass (lätt Ö typ) och han var extremt peppad, dvs försökte hon med någon annan gångart än skritt blev det galopp (om än kort). Hon hade väst "hästjävel" och sedan ridit programmet i skritt :rofl: Kusin är lite lätt envis och tänkte inte låta hästen slippa undan. Det gick rätt fort ändå :grin:
 
En vän till mig hade fått kommentaren "Något bred bak" .
Hon kontrade, med glimten i ögat, att det var de vita byxornas fel ;)

Syftade domaren på ryttaren här? Har också fått den kommentaren på en halt där hästen ställde upp sig med bakbenen brett isär. Först tänkte jag, när jag läste, att det var en oförskämd domare som kommenterar bredden på min bakdel men insåg snabbt att det inte var min rumpa som hon syftade på :)
 
Jag fick en gång "rak inridning, sned nosgrimma". Det var aachenpluppen som hade hamnat lite snett. Kan tycka att det saknade relevans i alla fall för just det betygsmomentet ;)

Jag kan tänka mig att domaren första intryck var att hästen höll huvudet snett men kom sedan fram till att det var nosgrimman som var sned och då kom det som en kommentar.
 
Domaren efteråt
"Du rider för dåligt för din häst"

Jag väljer dock att ta det som en komplimang, för hon måste ju mena att min häst är SUPERFIN, inte att jag rider dåligt, ellerhur? ;);)

Till saken hör att sadeln inte passade helt, jag höll på att åka av på framridningen och sträckte varenda muskel i hela nedre delen av ryggen när jag försökte hålla mig kvar. Jag var dessutom ridrädd då jag var rejält sjuk vid tillfället.

Lite orättvis kommentar kan jag tycka.

Stod även "Behöver spänna bågen mer". Eh, det var LC 1, min häst var riden i skritt i 2-3 månader, det fanns liksom ingen båge att spänna :mad:
 
Läste en del hemska kommentarer i en tråd (som egentligen handlade om ngt annat) på Fejan och började fundera. Oftast formulerar sig domarna bra men det händer ju att de inte gör det. Vad har ni fått för dåliga kommentarer? Kommentarer som inte är relevanta? Dåligt formulerade? Inte så konstruktiva? Eller rent av elakt?
Vet inte om denna platsar egentligen men den säger nog ganska så mycket om min ponny...

"Vad roligt det är att se en ponny som inte går som en klocka jämt", detta efter att busfröet satt huvudet mellan frambenen och brallat igenom hela ena mellangaloppen.....
 
En vän till mig hade fått kommentaren "Något bred bak" .
Hon kontrade, med glimten i ögat, att det var de vita byxornas fel ;)

Så ryttaren sökte upp domaren efteråt, pekade på kommentaren och sa att det var de vita byxornas fel??
Kontra är för mig något som sker direkt och det är ju i detta fallet inte möjligt då den som " kontrade " red och " bred bak" inte verkar falla under de kommentarer/ händelser som gör att en domare håller kvar en ryttare och förklarar vad som menas som kan göras av extremhändelse/ felridning utan avblåsning etc
 
Jag uppfattar "inte klar för klassen" som ett generellt uttalande om hästens utbildnings- och träningsnivå.

Din uppfattning har inte så mkt med saken att göra då domaren alltid- som flera även förklarat för dig- dömer det som är för dagen.
Sedan behöver ju "väl matchat" som du fick efter 3 v. senare inte betyda att din ponny var så mkt bättre egentligen, det kan även betyda att du plockade ut det som fanns att plocka ut den dagen ex av lydnad och vägval fast ponnyn egentligen inte hade det arbete i sig som krävs för klassen, vilket också framgick av poängen.
 
Men herregud, hur ska domaren veta att du enbart skrittat i 2-3 månader??, där var det verkligen inte domaren som plumpade sig utan du som startade din häst alldeles för dåligt förberedd.:mad: på dig själv.

Precis, och även om domaren hade vetat det, så får det ju inte påverka bedömningen. Dålig uppvisning för dagen = dåliga poäng.
 
Men herregud, hur ska domaren veta att du enbart skrittat i 2-3 månader??, där var det verkligen inte domaren som plumpade sig utan du som startade din häst alldeles för dåligt förberedd.:mad: på dig själv.

Det var alltså inte en tävling. Så nej jag plumpade mig inte utan visste precis vad jag gjorde. Miljöträning kallas det.

Jag inbillar mig att man ser att en häst inte orkar mer än så just då, men vad vet jag, det kanske bara är jag som kan se sånt?

Hade hon skrivit inte redo för klassen så hade jag hållt med fullt ut, men "behöver spänna bågen mer"? Nä det var inte rätt kommentar.
 
Senast ändrad:
Det var alltså inte en tävling. Så nej jag plumpade mig inte utan visste precis vad jag gjorde. Miljöträning kallas det.

Jag inbillar mig att man ser att en häst inte orkar mer än så just då, men vad vet jag, det kanske bara är jag som kan se sånt?

Hade hon skrivit inte redo för klassen så hade jag hållt med fullt ut, men "behöver spänna bågen mer"? Nä det var inte rätt kommentar.

Mja jag tycker det var en väldigt snäll kommentar och ett försök att hitta nåt konstruktivt att säga istället för "vad gör ni här?"...

Ungefär som den gången jag fick ett "bra kämpat men jobba på lydnaden". Hästen hade en usel dag. INGENTING fungerade. Alls. Nerverna totalt svek honom och han mest spattade runt som en fiolsträng och struntade i mig. Vi visade mest osorterade skutt. Jag utgick ungefär halvvägs.

Att skriva den kommentaren var otroligt snällt av domaren. Sen att ponnyn när nerverna inte kollapsade var ett under av lydnad syntes inte skymten av den dagen. Men inte fasiken var domarens kommentar fel eller elak eller opassande. Ponnyeländet betedde sig som helt ouppfostrad, döv, ganska talanglös och i ärlighetens namn troligen helt oförberedd med eftersom han knappt visade tre steg i följd i ren gångart ens.

Det är bara att bita ihop och le, tyst svära över djuret och komma igen. (Nästa start fick vi 58% och kommentaren "spänd, ej eftergiven, du måste rida mer". Skulle domaren den dagen magiskt vetat att ponnyn gjorde en extremt bra prestation jämfört med sist då? Eller att jag var passiv och mest åkte med för att inte ponnyn skulle helt förlora koncepterna igen? De har inga kristallkulor eller tidsmaskiner)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 801
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: Habina
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
977
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp