Vad är det för bestämmelser kring sadel på dressyr tävlingar?

M

mirjada

Hejsan!
Jag undrar lite mer exakt vad det är för bestämmelser kring sadlar på dressyr tävlingar.
Vad säger TR ang sadeln(hur får den/får den inte se ut)?
Gäller dessa regler alla klasser eller är det olika regler för tex lätta klasser?
 
Jag tror det måste vara en sadel av "engelsk modell".

mvh Jessica
 
Men vad är då "engelsk modell"?
Det är lite tolkning i detta tycker jag...
Är det att den ska se ut som en engelsk sadel eller måste den även vara uppbyggd som en engelsk sadel med bom och hela köret?

Varför får man inte tävla i annan sadel som inte ser ut som en typisk engelsk sadel?
 
Jag har läst en annan diskussion ang detta och slutsatsen blev att det är en tolkningsfråga. Då var en bomlös sadel som såg ut som en engelsk på tal.

Det bästa sättet att får reda på hur det ligger till är nog att ringa till Ridsportförbundet och fråga.

mvh Jessica
 
Sadeln ska vara av engelsk modell: alltså inte western, galopp eller island.

Den ska ha stigbyglar, stigläder, sadelgjord
+ vojlock/schabrak

Sadeln kan vara en hoppsadel, dressyrsadel eller sk allroundsadel.

Fråga SvRF om du är osäker!!

www.ridsport.se
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 787
Senast: hhere
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
640
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 205
Senast: ginnies
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
995
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp