Vad är det för fel på mig?!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej.

Ja jag vet att man ska kontakta läkare mm om det är nått vajsigt men ändå .

Jo jag har inte haft nån normal mens på typ 2 månader. Bara blodskvättar till och från hela tiden. Kan sluta några dar för att sen komma tillbaka igen. Hela tiden tror man att mensen ska starta och då avtar det igen.

För några veckor sedan va jag hos gynekolog av annan orsak och tog upp detta. Hon tog en kik men allt såg normalt ut. Tyckte att jag kanske skulle börja med hormoner igen men jag vill gärna inte stoppa i mig några. Så jag valde att avvakta.

Har varit utan preventivmedel ganska länge nu och det har gått bra ända tills nu.

Har stundtals känt mig yr men antar att det är lite järnbrist.

Har haft som mensvärk till och från oxå men kan inte säga ifall det beror på detta eller min ibs mage.

MEN nu senaste dagarna har jag haft ett svagt illamående o lite ömma bröstvårtor.

Kan oxå tillägga att jag har tagit några gravtest, senaste för kanske nån vecka sedan vilka va negativa. RFSU test.

Någon som haft nått liknande och vet typ vad det kan bero på?
Borde jag kontakta min gynekolog igen innan nya besökstiden i december?
 
Jag hade åkt in och bett om ett blodprov. Det är inte helt unheard of att grav-test visar negativt även om man är gravid, speciellt i början när hormonerna fortfarande är lite till och från. Blir det negativt där också har det ju iaf inte skadat att vara på den säkra sidan.

Just graviditet är iaf personligen för mig jätteviktigt att utesluta så snabbt som möjligt om jag börjar få symptom som är typiska för graviditet. Går man månad efter månad så hamnar man till slut i ett läge där man inte längre kan göra abort utan speciellt tillstånd, och då är det bara att behålla det oavsett om man vill eller inte.

Edit: På blodprovet kan de säkert också se om det är något annat fel på dina värden samtidigt.
 
Jag hade åkt in och bett om ett blodprov. Det är inte helt unheard of att grav-test visar negativt även om man är gravid, speciellt i början när hormonerna fortfarande är lite till och från. Blir det negativt där också har det ju iaf inte skadat att vara på den säkra sidan.

Just graviditet är iaf personligen för mig jätteviktigt att utesluta så snabbt som möjligt om jag börjar få symptom som är typiska för graviditet. Går man månad efter månad så hamnar man till slut i ett läge där man inte längre kan göra abort utan speciellt tillstånd, och då är det bara att behålla det oavsett om man vill eller inte.

Edit: På blodprovet kan de säkert också se om det är något annat fel på dina värden samtidigt.


Tack . Då ska jag försöka boka tid för att kunna ta ett blodprov för att se vad som kan felas .
 
Ge svar på vad och utesluta vad?
Vilket blodprov tänker du på?
För övrigt verkar en telefonkontakt med gynekologen, som TS ändå har kontakt med, vara en vettig strategi.
Ja inte vet jag? Jag är ingen läkare. Det var ett förslag! Varför är det inte ett alternativ enligt dig?
 
Ja inte vet jag? Jag är ingen läkare. Det var ett förslag! Varför är det inte ett alternativ enligt dig?

Jag är läkare.
Och den information som TS delat med sig av ger ingen uppenbar "ledtråd" till något enstaka blodprov.
Du rekommenderade ju "ett enkelt blodprov" som "säkert ger svar" "eller utesluta".
Då utgick jag från att du hade specifika tankar på vad "ett enkelt blodprov" kan utesluta eller ge svar på.
Om du kommer med ett förslag är det väl rimligt att det är vettigt underbyggt?

TS har redan tagit de "vanliga" proverna vid mensrubbning dvs gravtest och RFSU-test.
Blodprover ger sällan svar vid mensrubbning, förutom de gångerna man vill kolla TSH (sköldkörteln) eftersom låg funktion på sköldkörteln kan ge utebliven mens.

Gynekologen föreslog en behandling som TS tackade nej till: TS har redan kontakt med rätt sorts expertis och jag har svårt att se vad en vårdcentral ska tillföra ytterligare.
 
Jag hade åkt in och bett om ett blodprov. Det är inte helt unheard of att grav-test visar negativt även om man är gravid, speciellt i början när hormonerna fortfarande är lite till och från. Blir det negativt där också har det ju iaf inte skadat att vara på den säkra sidan.

Just graviditet är iaf personligen för mig jätteviktigt att utesluta så snabbt som möjligt om jag börjar få symptom som är typiska för graviditet. Går man månad efter månad så hamnar man till slut i ett läge där man inte längre kan göra abort utan speciellt tillstånd, och då är det bara att behålla det oavsett om man vill eller inte.

Edit: På blodprovet kan de säkert också se om det är något annat fel på dina värden samtidigt.

Det är väldigt ovanligt att kontrollera graviditet med andra tester än urinprov. Man använder normalt sett samma prover inom sjukvården som dem man köper själv på apoteket...
 
Jag är läkare.
.
Jaha, jag ber om ursäkt för att jag inte hade någon aning om att det var din yrkestitel. Förlåt! :nailbiting:
Att jag sen har varit i vårdsvängen hela livet där blodprover har varit mer eller mindre rutin vid varenda läkarbesök (med få undantag) spelar ju ingen roll då nej. Jag ber om ursäkt än en gång.
 
Jaha, jag ber om ursäkt för att jag inte hade någon aning om att det var din yrkestitel. Förlåt! :nailbiting:

Finns ingen anledning att be om ursäkt. Och jag är övertygad om att ursäkten är sarkastiskt och inte ärligt menad.

Men det kan ju bli konstigt när du slänger ur dig rekommendationer, som får TS och andra att tro att du vet vad du pratar om och som är ganska konstiga.
Det brukar sällan bli bra när folk ringer och beställer "ett enkelt blodprov".
 
Finns ingen anledning att be om ursäkt. Och jag är övertygad om att ursäkten är sarkastiskt och inte ärligt menad.

Men det kan ju bli konstigt när du slänger ur dig rekommendationer, som får TS och andra att tro att du vet vad du pratar om och som är ganska konstiga.
Det brukar sällan bli bra när folk ringer och beställer "ett enkelt blodprov".
Det var inte jag som sa att hon skulle "ringa och beställa blodprov".
Jag är inte arg, inte så värst sarkastisk heller, vad jag vet.
Jag orkar bara inte.
 
@trevligtjej86 Hur länge har du varit utan hormonellt p-medel?

Någon hormonell störning är väl högst trolig (det finns ganska många hormoner som kan strula). Har man ätit p-piller i några år kan kroppen under tiden ha ändrats utan att man märkt det. Då man sedan slutar med p-medel så fortsätter kroppen med regelbunden cykel liksom av bara farten. Men bara ett tag, sen dyker de eventuella nya problemen upp (PCOS).

Är det å enkelt så är behandlingen också ganska enkel, Provera eller liknande preparat.

Prata med en gynekolog. Uppdatera gärna!
 
"Jag hade åkt in och bett om ett blodprov." var det inte jag som skrev. Och varför skulle inte en husläkare vara ett alternativ heller menar du? Som kan göra mer, och ge mer svar än vi på buke, läkare eller ej.
Du har pm för övrigt.

Se mina tidigare inlägg.
TS har kontakt med gynekolog som är lämplig expertis.
 
@trevligtjej86 Hur länge har du varit utan hormonellt p-medel?

Någon hormonell störning är väl högst trolig (det finns ganska många hormoner som kan strula). Har man ätit p-piller i några år kan kroppen under tiden ha ändrats utan att man märkt det. Då man sedan slutar med p-medel så fortsätter kroppen med regelbunden cykel liksom av bara farten. Men bara ett tag, sen dyker de eventuella nya problemen upp (PCOS).

Är det å enkelt så är behandlingen också ganska enkel, Provera eller liknande preparat.

Prata med en gynekolog. Uppdatera gärna!


Men oj va ni skriver. Ta det lite lugnt allihopa.

Till svar här så har jag varit utan i minst ett halvår iallafall utan några större problem. Detta kom nu och krånglade till det.

Hade ett tag problem med blödningar vid samlag vilket jag inte har med nuvarande.

Men jag ska kontakta min gynekolog igen och höra mig för med henne efter andra alternativ än hormoner då jag inte vill ha det.
 
Men oj va ni skriver. Ta det lite lugnt allihopa.

Till svar här så har jag varit utan i minst ett halvår iallafall utan några större problem. Detta kom nu och krånglade till det.

Hade ett tag problem med blödningar vid samlag vilket jag inte har med nuvarande.

Men jag ska kontakta min gynekolog igen och höra mig för med henne efter andra alternativ än hormoner då jag inte vill ha det.
Men om du har en hormonell störning så är det ju just hormoner som är lösningen också. Det behöver inte vara p-piller.

Men ta kontakt med gyn och hör vad de har att säga. Det kan ju vara något helt annat också.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 151
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 669
Senast: fejko
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 411
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 473
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp