Vad är det för rem? Stuptygel?

Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

Japp, är en stuptygel. Användes förr för att hålla upp huvudet på hästarna då det ansågs fint med ett högburet huvud. Numera sitter de där som dekoration.
 
Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

Verkar konstigt att de börjat använda såna som dekoration. Aldrig sett det förut på deras selar. :confused:
 
Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

*lånar knappen och sparkar upp tråden* :P

Är detta också en form av stuptygel eller är det något annat?

20100620%2520228.jpg
 
Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

Den remmen drogs nog genom ögglan och ner till bettet andra änden satts i däckelbågen.
 
Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

Hej
Denna "rem" används för att förhindra att hästen når marken. Vi använder dom i höskördetider ex- eller när man kör bröllop. Det räcker att hästen hör kedjans rassel i ringen för att den ska komma ihåg- Aha det är en sån dag..när jag inte når marken.
Den fästs i bettet - går igenom ringen i huvudlaget och sen bak till däckeln- det finns en mittkrok på de flesta finselar. Den ska vara anpassad så att hästens huvud stannar ca 1 dm över marken.
Hej från mej. hastdroskansnaturbruk.se
 
Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

Fast det finns väl även en annan sort som är fäst i nackstycket? Vet att en sådan har de i ena black beauty filmen och på travet.. Hemskt, enligt min mening. För med de är det inte endast för att förhindra att de håller huvudet lågt utan för att hålla upp huvudet onaturligt högt...
 
Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

Något liknande detta sitter på tränset till nya selen jag köpt, fast står att det är ett sidecheck. Är stuptygel och sidecheck samma sak ?
 
Sv: Vad är det för rem? Stuptygel?

Ja, det är samma sak! "Over there" heter det sidecheck, medan "travvarianten" kallas overcheck, därifrån kommer det sig att vi här kallar det checkrem/käkrem...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 687
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 607
  • Artikel
Hästnyheter Hur firar man en storseger värd 280 000 kronor på Paris-banan Vincennes? På restaurang så klart – tillsammans med hästen. Det var exakt...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Gunnar
·
Övr. Djur Hej! Såg en tråd tidigare om små insekter (typ som vek upp bakkroppen). Detta är nåt annat. I sommar, senaste veckorna har vi blivit...
Svar
17
· Visningar
1 128
Senast: Baronia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp