Bukefalos 28 år!

vad är det med häst människor?

SNiva

Trådstartare
Jag blir alltid så förundrad när man söker något på google och råkar hamna på ett inlägg på buke, någon annan haft frågor kring samma saker, eller att man bara fastnat för en rubrik. Men detta gör mig fasen upprörd!
Varför finns det så många som ska dumförklara andra? Svara på ett nedvärderande sätt?
Eller är det bara så att det finns alldeles för många "experter" där ute?
Kan inte folk få undra över saker, en hingst man undrar över, en skada, märke på sadel, ja vad det än kan vara så kanske man undrar över vad andra har för erfarenheter, tycker många gånger att de kastas en jävla massa skit i onödan och många ämnen spårar ut.... Dåligt dåligt dåligt.
Tror ju inte att folk vill sina hästar illa där ute, se så allihopa var goda medmänniskor istället och ge goda råd. Givetvis kan man ha olika åsikter men finns olika sätt att uttrycka sig på. Tack och Hej
 
Sv: vad är det med häst människor?

Jag har märkt att det är extra mycket i ett par speciella forum på buke. Har väl tyvärr blivit en "jargong" där och har nog inte så mycket med kunskap att göra, då vissa påhopp innehåller direkta sakfel. Förhoppningsvis lär sig folk att tagga ner och diskutera på ett hövligt sätt, man kan ju faktiskt framhärda sin egen åsikt vänligt men bestämt. Och inse att folk kan tycka olika om saker!
 
Sv: vad är det med häst människor?

Någonstans måste ju folk ha där dom kan leva ut sitt riktiga jag..eller nåt. Man får vara glad att folk inte är sådana irl som många är här för då hade det varit ohållbart att vistas i stall.

Sen tolkar folk för mycket, dom läser in saker dom vill läsa in och går igång på det och sen handlar trådarna om det "missförståndet" som uppstod. Bästa är att läsa och sen ta det för vad det står rakt av och förstår man inte eller undrar vad personen egentligen menade så frågar man enkelt att menade du såhär eller såhär. Inte göra sin egen uppfattning och hugga direkt på det och dumförklara personen.

Att haka upp sig på hur någon skriver är också löjligt, folk uttrycker sig på olika sätt, vissa korta och direkta i tonen och vissa har mjukare formuleringar. Det är liksom ett forum, men av någon anledning så är det helt okej att vara dum och dömma andra på forum utifrån hur dom uttrycker sig i textform.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Någonstans måste ju folk ha där dom kan leva ut sitt riktiga jag..eller nåt. Man får vara glad att folk inte är sådana irl som många är här för då hade det varit ohållbart att vistas i stall.

Fast jag tycker att det är ohållbart att vistas i rätt många stall :p Hästmänniskor ÄR speciella, så är det bara! ;)
 
Sv: vad är det med häst människor?

Just i det här fallet håller jag inte med om det du skriver, eftersom jag anar vad du åsyftar på. Frågeställningen är väldigt svår att svara på, då spannet är stort på en sådan fråga.

I övrigt tror jag att det kan vara mycket svårt ibland att tolka skriven text, och text kan mottas på ett negativt sätt om svaret inte riktigt blir vad som var tänkt.

Så tror jag och uppfattar det många gånger, men håller med om att det finns gånger när användare faktiskt går för långt. Jag bryr mig sällan för egen del, för andra däremot är det en annan femma.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Du är inte ensam och kan säga att detta "fenomen" inte är något speciellt bara för buke, det gäller tyvärr hela internet.

Tror det grundar sig i botten på missuppfattningar och hur folk vill tolka texten. T ex, om en person inte gillat vad du skrivit en gång, så nästa gång den personen ser att du skrivit kanske den ogillar igen även om den kanske eg skulle hållt med. Vissa är väldigt enkelspåriga dessvärre.

En text kan betyda olika saker beroende på vem som läser och hur de läser den, många tolkar mellan raderna också och drar egna slutsatser baserat på fantasi. :meh:
 
Sv: vad är det med häst människor?

Ne givetvis är det helt annat när man även måste tolka en text. Är ju skillnad ändå hur man svarar, även om det i vissa fall är en tolknings fråga. Tycker ändå överlag att det är bättre att fråga och verka dum än att förbli dum som man så fint brukar säga:-) nå väl, samma gäller ju detta, alla har olika åsikter, men jag håller fast vid att de ofta blir nedlåtande, urspårade trådar.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Japp så är det, idag blev jag kallad "fittskräp" bara för att jag kommenterat och deltagit i diskussionen. Hade inte ens skrivit något som kunde tolkas fel, det är bara en som inte tycker om mig för att en annan inte råkar tycka om mig.. jag funderar hur långt det måste gå innan man kan göra en polisanmälan. Det är inte så kul att bli kallad nedlåtande saker. :/
 
Sv: vad är det med häst människor?

Du är inte ensam och kan säga att detta "fenomen" inte är något speciellt bara för buke, det gäller tyvärr hela internet.

/.../


Håller med ovan. Folk beter sig illa när de kan gömma sig bakom ett tangentbord.

Hästfolk i min omgivning är generösa och hjälpsamma, fantastiska människor som jag inte skulle klara mig utan! :)

Går jag däremot in på nätet (oavsett sajt) så blir man rätt snabbt nervös och rädd för mänskligheten.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Japp så är det, idag blev jag kallad "fittskräp" bara för att jag kommenterat och deltagit i diskussionen. Hade inte ens skrivit något som kunde tolkas fel, det är bara en som inte tycker om mig för att en annan inte råkar tycka om mig.. jag funderar hur långt det måste gå innan man kan göra en polisanmälan. Det är inte så kul att bli kallad nedlåtande saker. :/

Tro mig allt kan tolkas fel.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Går jag däremot in på nätet (oavsett sajt) så blir man rätt snabbt nervös och rädd för mänskligheten.

Håller helt med dig.

TS, vet inte om du är van att läsa på Flashback eller Familjeliv, jag uppfattar iaf Buke som ganska lugnt i förhållande. :)
 
Sv: vad är det med häst människor?

Ta en titt på andra formum som sporthoj eller flashback så får du se att samtalstonen här knappast är värst . Jag tror mer att det handlar formen för diskussion än att det handlar om hemska människor (nåja kanske med undantag av flahback).
 
Sv: vad är det med häst människor?

Man får vara glad att folk inte är sådana irl som många är här för då hade det varit ohållbart att vistas i stall.

Min erfarenhet av kollektivstall är att det är helt ohållbart att vistas i stall. Alla har ABSOLUTA synpunkter om hur saker och ting ska göras och kan inte alls ens tänka tanken att det finns 100 alternativa sätt som är minst lika bra eller tänkbara utan att vare sig häst eller människa gör fel eller mår dåligt....

Därefter flyttade vi så fort som möjligt till eget stall där vi bestämmer själva över hur saker och ting går till med och för våra hästar (inte för att vi har rätt utan för att det är så vi vill ha det...)
 
Sv: vad är det med häst människor?

Om du läser de trådar som ofta spårar ur så märker du snabbt att det är oftast är samma personer som håller på så där. De är egentligen inte så många tycker jag, men de kan ställa till mycket förstås.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Min erfarenhet av kollektivstall är att det är helt ohållbart att vistas i stall. Alla har ABSOLUTA synpunkter om hur saker och ting ska göras och kan inte alls ens tänka tanken att det finns 100 alternativa sätt som är minst lika bra eller tänkbara utan att vare sig häst eller människa gör fel eller mår dåligt....
Man får lära sig hur man ska bete sig för att "överleva" i vissa stall. Jag har klarat mig bra genom att vara helt neutral, håller mig på min kant och pratar inte mer än det nödvändiga kallpratet och kommenterar inte folks sätt att hantera sina hästar på.

Dom få gånger någon har ifrågasatt mitt sätt att hantera min häst på så hänvisar jag bara till hästen. Han är välmusklad, harmonisk, glad pigg och framåt och otroligt lätthanterad. Ser man på honom så gör jag uppenbart något rätt och då brukar folk efter det hålla tyst.

Dom människorna som har stört sig på mig är ofta dom som "ska" ha finare bättre hästar, rikare människor med finare bilar och transporter men otroligt mycket problem med sina hästar. Dom har heller sällan någon grund för sina uttalanden utan det är mest taget från ingenstans. Dom vet inte vad dom pratar om och kan ofta inte säga varför dom tycker som dom tycker. Därför undviker jag helst större anläggningar. Små skogsmullestall tycker jag bäst om, just nu är jag den enda som tränar och håller igång hästen och det fungerar utmärkt. Även om folk tycker att jag överdriver när det gäller lindor och skydd osv.

Sen klarar man sig ofta bra också ifall man vet varför man gör allting, ifrågasätter någon något så säger man att man använder det pga det och hanterar hästen så för att den blir sån och sån annars osv. Det är viktigt, då får man oftast respekt också om man är självsäker och står för sin sak och inte gör något utan att veta varför.
 
Senast ändrad:
Sv: vad är det med häst människor?

Eller så kan man lösa det genom att köpa egen gård....

Jag har nog aldrig någonsin uttryckt en åsikt om hur andra tar hand om sina hästar om de inte uttryckligen bett om min åsikt.

Mitt sätt att hantera hästar är liksom inte en universalsanning men fungerar för mig och mina hästar. Det finns 100 andra sätt som också funkar bra, men kanske passar mig ganska dåligt och skulle få mina hästar, som är vana vid hur jag gör, att skratta ihjäl sig eller bli obekväma. Samtidigt som det kanske är världens naturligaste sak i världen för en annan häst.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Eller så kan man lösa det genom att köpa egen gård....
Om man hade dom pengarna så absolut.
Mitt sätt att hantera hästar är liksom inte en universalsanning men fungerar för mig och mina hästar. Det finns 100 andra sätt som också funkar bra, men kanske passar mig ganska dåligt och skulle få mina hästar, som är vana vid hur jag gör, att skratta ihjäl sig eller bli obekväma. Samtidigt som det kanske är världens naturligaste sak i världen för en annan häst.

Ja, och då är det bara att stå på sig och berätta varför man gör som man gör, har dom invändningar så är det bara att hänvisa till hästen som jag förmodar är trevlig och välhanterad och trivs med hanteringen.
 
Sv: vad är det med häst människor?

Håller med ovan. Folk beter sig illa när de kan gömma sig bakom ett tangentbord.

Hästfolk i min omgivning är generösa och hjälpsamma, fantastiska människor som jag inte skulle klara mig utan! :)

Går jag däremot in på nätet (oavsett sajt) så blir man rätt snabbt nervös och rädd för mänskligheten.

Visst är det så. Människorna i min omgivning är också snälla men så fort det blir online så kommer deras dolda sidor fram och man börjar undra om det ens finns någon framtid.. :crazy:

Tro mig allt kan tolkas fel.
Jag vet det, men i det där fallet så var det inte så. Det var något som hängde med från en annan tråd då den som kallade mig skällsord inte tyckte om mig för att jag inte tyckte som honom.

Har upptäckt att en del inte gillar när andra tycker tvärtom vad de själva tycker och då är de som tycker olika "idioter".. :meh:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 859
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 229
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp