Bukefalos 28 år!

Vad är detta för en sadel?

Lewa, FB och Hubertus har sadelmodeller som ser så ut. Även Euroriding har en med¨med det mönstret på knestöden.
 
Jag gissar på Lemetex. Det är de sadlar ridskolan har flest av och de ser ut ungefär sådär.
 
Är inte Lemetex

ett ganska nytt sadelmärke?
Denna sadel är gammal. 70?80?tal.
Har ni kollat på fotot på L?
Har en Lewa Comet hopp i stallet men den ser inte alls likadan ut.
 
Efter att ha synat X antal Lewor genom åren i olika årsmodeller, kan jag med säkerhet säga att det inte är någon sådan.
 
Modellen ser förvisso ut som en lemetex, men å andra sidan finns det många äldre sadlar i den modellen och med söm på vulstren. Nyare lemetex (jag tror fö. att det är ett rätt gammalt märke) har i alla fall inte den märkningen, men å andra sidan gör ju märkena om sina logotypes jämt och ständigt. På deras schweiziska hemsida finns det ju både kontaktforumlär och e-post till en generalagent i Norden, kanske de kan hjälpa dig?
 
Till den första hästen köpte vi en billig sadel och travsele på Bidermans, båda av märket Lex. Sadeln såg ut ungefär som din, men jag har för mig att den hade kilbossor. :confused: Den hade iaf ett liknande L på kåpan.
 
Re: Lex ? Aldrig hört talas om

Jag minns inte så mycket, men den kostade ca 1800:-, och att den förmodligen var sned från början, för hästen hade jätteont i ryggen av och till hela tiden... :cry: Fy fan för okunniga hästägare!! (Som vi var då, alltså... :crazy:)

Jo, alltså, tydligen är det ett billigt märke, gjort i indiskt läder. Såldes av Bidermans i Eskilstuna för kanske tio år sedan. Vet inte om de har det fortfarande?

Du kan ju ta kontakt med dem och höra om de vet något mer: Bidermans
 
Ska kolla

men jag tvivlar på att det är en sådan då denna sadel är i ganska gott skick trots att den är gammal. Lädret verkar vara rätt bra, och så är väl inte de indiska sadlarna?
 
Re: Ska kolla

Hm... Vår sadel var rätt så hård i lädret, och selen av samma märke var också av rätt kass läderkvalité, så det stämmer nog som du säger.
Men hur gammal är din sadel då? För den som jag pratar om köptes för ungefär 10 år sedan. Din kan ju vara av samma märke fast en äldre modell, och därmed också bättre läder? Billiga sadlar kan ju även skifta väldigt i kvalité, även fast de är från samma tillverkare.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Aifos
·
Utrustning När jag och sambon köpte gård för ett par år sedan så hängde det kvar ett par sadlar, varav den ena är den som tråden handlar om. Tänkte...
Svar
15
· Visningar
3 727
Senast: svea
·
Utrustning har köpt mej en Dressyr sadel med ett stort L på kåpan i skrivstil och på knapparna. är det någon som vet vad det kan vara för något...
Svar
0
· Visningar
788
Senast: jojoahs
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 354
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp