Vad ÄR detta??

martha

Trådstartare
Min gamla tik hittade jag detta på i svansen igår, den känns son en posös klo..typ..
jaffautv1.jpg
 
Har sett sådant på vara gamla vovvar också. Tror det är en form av godartad hudtumör. Som ink på hästar ungefär..
 
det ser ut som en som våran tik har men hennes är mer som en vårta.
Vet. sa att det är nån slags vårta som äldre hundar kan få, men att det inte var nått farligt.
iofs är ser ju den där ut att vara ganska lång, så ja vet inte bara en tanke.
 
Kan man bara rycka bort den tro.....annars kanske hon gnager bort den själv iallafall??
Nåt vet besök kommer det ändå inte att bli pga denna.
 
Har hon ont av den?
Annars kan du pröva att "snöra av" den som man kan göra med vissa inkar.
Snurra lite björntråd hårt runt den vid roten. Kleta ev på lite trätjära. Förhoppningsvis "dör" den och trillar av.
Vovven slipper åtminstonde en extra "svans".
Man får dem inte att försvinna helt med denna metod, men man blir av med det långa bihanget.
 
tror inte hon har ont av den faktiskt, verkar sitta fast väldigt löst...så snor jag o rycker så kanske det bara känns en liten stund :angel:
 
Precis så hade vår gamla tik på äldre dár. Mitt uppe på skallen som en enhörning ;). När den blev ca 1cm lång snörde jag av den och pillade bort efter ett tag. Den kom tillbaks hela tiden, men det dröjde ganska länge. Runt ett år tills den vuxit sig så lång att jag snörde av den igen.
 
ok...min brutta fyller 13 nu i augusti, denna har varit väl gömd i svansen ..... :o säger väl lite om hur ofta jag borstar igenom den :o :angel:
 
Är du säker på att det inte är något som går att "klämma"? Mina hundar får ibland något som veterinären säger är "inflammerade talgkörtlar" - dvs. som en "jätte pormask". Den kryper ut en bit och torkar och ser ut som på din bild (fast mina har aldrig varit så där stora/långa). Prova och se vad som händer om du klämmer lite, runt själva "poren". Tror med all säkerhet att det är det! OM det är det så, brukar man få klämma några gånger med några dagar emellan, för att få ut allt. Ungefär som en stor "poris"... :D Det värsta jag klämt ut en gång var en full matsked på en äldre hund som jag precis tagit över och som hade en stor "bulle" på halsen. Men efter ett par gånger så försvann den helt! Hör av dig hur det gått!
 
jag vet vad du´menar men jag tror INTE att denna är en sån talgkörtel som går att klämma.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har upptäckt att Tilda har märkliga förhårdnader eller liknande på sina två baktassar. Jag har inte tidigare sett detta, även om hon...
Svar
7
· Visningar
904
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 899
Senast: BornAgain
·
Hundträning Jag hittade ingen tråd för kontaktövningar! Min bästa i hundgården med min bångstyriga Shar pei-tik är att dela upp godiset i högvärde...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 442
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp