Kontaktövningar

Whoever

Trådstartare
Jag hittade ingen tråd för kontaktövningar!

Min bästa i hundgården med min bångstyriga Shar pei-tik är att dela upp godiset i högvärde och lågvärde. Lågvärdet kastar jag till henne vid ögonkontakt så att hon får springa och leta. Jättekul tycker hon! Och högvärdet får hon från handen när hon kommer fram som jag sen jobbar upp till att hon måste springa ikapp mig för att få.

Vad har ni för favoriter?
 
Behöver bara ha godis i fickan så håller hundarna mycket god koll på mig 😁
Brukar slänga en godis i dikeskanten då och då under promenaden.
Annars är det nog bara vanlig vardagslydnad har hundar som är oerhört föriga i sig själva så inte behöver träna några specifika övningar.
 
Jag tänker att kontaktövningar blir man aldrig för duktig eller för gammal för! Det är en bra uppvärmning. Fram till mars så gömde jag mig mycket för valpen i skogen och blev jätteglad när han "hittade" mig.
 
Vi har en del att jobba på med följsamheten så jag passar på nu när man ändå måste använda koppel. Jag är ganska slapp och låter hunden göra det mesta tänkandet. :o

Har honom i långlina när vi är ute och varje gång han på eget initiativ kommer och checkar in så får han godis och beröm. Tittar han upp på mig utan att jag sagt något så tar vi en inkallning, extra godis om han efter det stannar kvar ett slag istället för att ta godiset och skutta iväg igen.

Skvallerträning vid möten på promenaderna, dvs att han ska ta kontakt med mig om det kommer någon eller något. Det ska vi hårdträna under vår och sommar då folk faktiskt är ute, för höst och vinter ser vi knappt någon när vi går.
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 066
Senast: Glimra
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 165
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp