Vad är egentligen fel?

the_connemara

Trådstartare
Alltså, nu är jag förvirrad. Ska beskriva hur det känns när jag rider (de dåliga bitarna, här är de rättså överdrivna men ändå..) sedan vill jag gärna att ni kommer med förslag på vad som jag och min lilla tös egentligen har problem med.. =/

*Hon ställer sig helst åt höger i nacken
*Böjer man henne åt vänster känns/ser det ut som att halsen sitter närmare vänsterbog än höger, dvs höger bog åker ut trots att hon fortf går på tvåspår.
*Bakdelen flyttar hon gärna och innan var det heslt åt vänster, nu har hon dock ändrat (dock bara på vart hon helst flyttar bakdelen) och flyttar den hellre åt höger.
*Framdelen/bogarna flyttas lättast åt höger, mkt lättare tom.
*Oftast har jag lättast att få stöd på vänstertygeln men det växlar lite (idag var det höger).
*Dessutom har hon lättare att bli markbunden i ena galoppen, tyvärr kommer jag inte på vilken just nu (kanske växlar?).
*INNAN satte hon alltid in baken t vänster när man fattade den galoppen och dedt var när hon var påtagligt mindre musklad i höger bak. Nu kan hon ha bytt så att hon sätter in baken i högerfattningen (inte galopperat såå mkt ännu) och nu ser hon iaf jämnt musklad ut. Sätter iaf hellre in baken i höger galoppen nu och går på två spår i vänster galoppen (för tillfället...).
*Jag har/har haft lättare att sitta över åt höger (inte rakt över alltså), tränaren påstod att Fia ville ha mig där.
*Rider man ex „vänster öppna“ (rider böjd på tre spår för att försöka känna vart hon har sin kropp ;) ) så känns det som att hon inte plockar i vänster bog utan trycker sig mot den skänkeln och helst vill falla inåt men samtidigt så får man inte in höger bog och hon länger inte sin högra sida. Här sitter man oxå lätt över till höger..
*Blir hon „arg“ och backar eller ska backas tillbaka (ex om man tränar på att stå still) så sätter hon 9 gånger av 10 baken åt vänster och böjer hela kroppen åt vänster, dock inte så mkt ut med höger bog, beter sig som att hon skulle öva backning runt hörn åt vänster :)

Såå, vad betyder detta? Kan man komma fram till ngt av det här? På vilket vis skulle jag kunna sitta fel för att hon ska gå så här och vilken sida är egentligen hennes svagaste (svagaste bakben?)? Vad har hon eg svårt för?

Hon är som en liten hal ål och när jag inte vet vad hon egentligen har svårt för blir det svårt att korrigera, får ju försöka få henne rak o så i ridningen men vet inte riktig vad som egentligen behöver tränas på. Eller, jag vet en massa saker men skulle jag vetta att hon behöver träna vänster bak skulle man ju rida lite mer för att aktivera det men nu är det lite svårt.. Så några problem med att få något att göra har vi inte, ville bara ha lite hjälp att förstå mig på henne ;) Men det kanske inte går med hjälp av detta? Fast ni kanske har lite aningar efter tidigare hästar ni sett?

När hon hoppades så hoppade hon hellre ut åt vänster, drog sig aldrig till höger om det har någon betydelse ;) ?
 
Hästar har oftast en sida som de har svårare för...så det är bara att komma på hur man ska göra....kan du inte få hjälp av nån kunnig tränare??Det är oftsats enklare att låta nån annan titta på när man rider...

Sam
 
Joda, har en superbra tränare och hon kommer på små knep hela tiden men jag ville bara se om ni kände igen något ;)
 
Det låter som om du försöker för mycket och hästen försvarar sig med att spänna sig på olika sätt.
Försök att rida stora lugna vägar där du verkligen kan ge på innertygeln gång på gång på gång så att hästen vågar lita på handen.
Rid i ett balanserat tempo - variera bara lite upp och ner. Prova då och då när det känns bra!!! att flytta framdelen lite innanför - något steg bara och sen ge och rakt fram, lugnt igen.
Sen när stabiliteten kommen kan du börja fundera på vad som är nästa steg. Antagligen måste du ägna en del tid åt att få stabilitet i halsen framför manken ("base of the neck") så att du har något att jobba med. :) :) :) /T_B
 
Herrgud, vad allting verkar jobbigt och krångligt och tråkigt! Har du inte glömt en sak. Det är roligt att rida!Jag brukar inte ge goda råd, men i ditt fall skall jag göra ett undantag.Slappna av! Du måste ju hitta igen lusten och glädjen.Skicka tränaren på semester och far ut och rid i skog och mark och bara njut! I flera månader. (Fast inte i ett sträck.)Jag kan rekomendera en artikel i Hästfynd om Craig Stevens. Hans filosofi har gjort stort intryck på mig. "Gör mindre få mer" det är rubriken på artikeln. Han säger bla att, "man kan lära ut ridning lika lite som man kan lära ut kärlek.Det handlar om att leta efter dom bra känslorna." Och så detta, "samling är inget man gör. Hästen samlar sig över tiden om du rider korrekt." Det här är ju inte bara ord, utan det betyder ju faktiskt mycket, och kan få stora konsekvenser för ens beteende om man kan ta det till sig. :banana:
 
I början och under perioder under ens och hästen utbildning kommer man att försöka för mycket. Jag har inte sett någon hitills som inte gjort det under perioder och jag är då inget undantag.

Sen vet jag inte om att skicka tränaren på semester är rätta utvägen (beror ju på vem man är), men kanske tona ner det lite och bara göra det ni redan har koll på ett tag framöver för att sen börja titta lite försiktigt på det som krånglade. Oftast så har lite hunnit lösa sig av sig självt.

Sen kan det vara bra att tänka på att man har sin höjder och sina dalar. Början är nästan alltid en dal som kan vara tung att ta sig ur, men när man väl gör det då leker livet det kan jag lova! ;)
 
:eek: Hjälp!! Vilken reaktion :confused: Inte alls det jag ville förmedla med mitt inlägg, förlåt!!

Ridning är skitskoj! Spec nu! Min tränare är underbar, skulle ALDRIG vilja skicka iväg henne!!! Och jag är en sådan där förbannat positiv människa som blir galader ju fler problem jag får ;) Då har man ju mkt att göra och massa framsteg som kommer (inom några år :D ).

Och vi vill nog inte så värst för mkt heller, om det inte är för mkt begärt att hon ska kunna gå rakt fram ;) Visst GÖR vi en massa saker (lite rörelser å så) men det är ju för att hitta problemen och lära oss lösa dem (på lägre nivå än själva rörelsen oftast).

Ex så gjorde vi massa bakdelsvändningar förra träningen eftersom jag inte kom ihåg känslana sedan i somras. Och galoppen efter dem blev alldeles kanon (andra gången på tre år som hon galopperar riktigt bärigt bara med stöd av sits och skänkel)!! Så, nja, nmågon dal är vi nog inte i. Det har vi iofs aldrig varit, det är bara perioder jag har varit knasig och hållt för mkt i tygeln det inte har fungerat. Min hsät har nog inga dalar, hon är tusen gånger mer positiv än jag (som redan blir mobbad pga min glädje.. :smirk: )

Så förlåt, men vi är glada och lyckliga!

:bump: :rofl: :banana:

(Idag var vi ute och busgalopperade på mjuka grusvägar och hon gjorde kalasfattningar av sig själv och vart jättelycklig över dem ;) )
 
Dessutom rider vi bara ute alltid. Inte ett endaste pass sker ens bara på ett fält ;) Och skoj det har vi, massor :eek: Tex galoppa i grimma osv. Vi känner varandra väl och har himla kul ihop :)

Och jag jobbar på att slappna av och ge mindre hjälper ;) Det är filosofin vi lever efter nu och den trivs vi kanon med!!
 
Ursäkta då, jag hade tydligen inte hela bilden. Men så är det ju.Sen tror jag att det är många som liksom fastnar
i någon slags prestationsångest och glömmer glädjen, även om det inte gällde i ditt fall då. Och det där med tränare,
jag menade inget illa om din tränare, jag menade bara att en tränare aldrig kan lära dig att rida. Det måste man göra själv.
 
Har du provat att gå en promenad alldeles själv och verkligen känna efter hur du själv går? Takt och liksidighet och hur armarna/axlarna följer dina ben? Prova annars - se till att vara i fred! Sväng armar och kolla vad som händer, särskilt när du börjar bli lite trött.....
Din punkt ett låter ju som att du har en stelhet i höger sida - tjuvhåller lite./T_B
 
Det där att hon backar åt vänster tycker jag hör samman med att du sitter över på höger sida. Min häst är likadan och jag har börjat rida barbacka för att få en bättre känsla för hur jag sitter. Med sadel får jag inte alls samma känsla och det är lättare för honom att kasta omkring mig lite som han vill.

Så mitt förslag är att rida barbacka nåt pass och försöka känna efter hur du sitter.
 
Jag rider ganska mkt barbacka. Alla mysiga skritturer såklart ;) och om vi bara ska skritta och trava/galoppera lite alt träna övergångar rider jag barbacka just för att känna hur hon går och vill flytta mig ;) Men tyvärr så behöver hon "springa runt" lite, dvs trava ganska mkt för att komma till ro under dressyrarbetet och då vill jag gärna rida i sadel (så svårt att sitta stadigt längre stunder barbacka tycker jag). Så passen barbacka blir det mestadels skritt o inte så långa, men de är givande!
 
Bara som tips så tycker jag att skrittpassen på skogsvägar är alldeles ypperliga för att kolla sitsen. Ofta sitter man ju och "hänger" under dessa turer, men om man reser upp bäckenet och verkligen lyfter bröstkorgen och fokuserar blicken rakt fram, kan man väldigt lätt rätta sin sits, och så småningom rätta hästen efter sitsen. Gjorde detta mycket med gammnordisen, och han började alltid ridturen vänsterböjd, men återvände rak på lång tygel och med väldig power i stegen. / Å
 
Bra att bli påmind ;) Tänker på det när jag kommer ihåg! Brukar testa att flytta henne o så på lång tygel oxå. Samt lära henne att en skänkel inte betyder trav avreviga gång *ler* Nu kan hon tom göra snäva små svängar även om hon skrittar så fort hemåt så hon nästan vill börja trava (tips till heta hästar som springer från skänkeln).

Fast kanske inte direkt när vi leker skogsmaskin, dä är manglad om man inte fastnar hängandes i något träd :smirk:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 615
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 142
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Schäfer på 6,5år, röntgades med C-höfter som 1-åring samt en extra kota på ländryggen. Hade en skada i bogen som unghund. Fick...
Svar
6
· Visningar
1 506
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp