Vad är egentligen rasism?

Så länge man inte är otrevlig behöver det inte bråkas. Men nej, jag tycker verkligen du uppför dig rätt kasst så vi skippar det. Jag tror helt enkelt inte du har några vettiga svar.
Ditt val, men jag är inte otrevlig, jag har enligt mig haft en vänlig ton, men sen har det kanske tolkats fel och det är inget jag kan påverka, tyvärr hur gärna jag än vill.
Nu verkar det även kvitta vad jag än skriver så verkar jag vara "otrevlig", så whatever. Jag tänker gå vidare, vill inte du göra det så är det ditt val, men jag gör det i alla fall, inte min förlust. :)
 
Ditt val, men jag är inte otrevlig, jag har enligt mig haft en vänlig ton, men sen har det kanske tolkats fel och det är inget jag kan påverka, tyvärr hur gärna jag än vill.
Nu verkar det även kvitta vad jag än skriver så verkar jag vara "otrevlig", så whatever. Jag tänker gå vidare, vill inte du göra det så är det ditt val, men jag gör det i alla fall, inte min förlust. :)

Alltså du kan ju såklart skriva vad du vill, men jag fattar inte poängen med att skriva på ett forum och sen vägra svara på frågor om hur man resonerar utan bara skriva något helt annat? Då är det nog bättre att man skriver att "nej jag verkligen inte tänkt att stå för det jag skriver, så svara inte på mina inlägg överhuvudtaget". Det blir ju helt meningslöst att försöka diskutera annars, liksom.
 
Alltså du kan ju såklart skriva vad du vill, men jag fattar inte poängen med att skriva på ett forum och sen vägra svara på frågor om hur man resonerar utan bara skriva något helt annat? Då är det nog bättre att man skriver att "nej jag verkligen inte tänkt att stå för det jag skriver, så svara inte på mina inlägg överhuvudtaget". Det blir ju helt meningslöst att försöka diskutera annars, liksom.
Okej då, bara för att jag kan så, FÖRLÅT till alla som tyckt jag varit otrevlig. :)
 
Man är inte neger bara för att man umgås med negrer förstås. Just saying.

Du. I en tidigare tråd för inte alls länge sedan var vi flera som försökte förklara för dig varför det ordet inte bör användas, när du själv undrade över varför det var så. När du inte "vågade" följa länkar för att de kunde gå till farliga maskerade sidor klippte @mandalaki in en hel artikel åt dig i tråden. Men du behövde minsann inte läsa den, eller något annat, för vi hade alla bara missuppfattat stackars dig, du använde inte ens ordet och ville inte ha någon förklaring om det minsann. Och här är du nu, några veckor senare, och spyr ur dig det ovan. Men stackars dig så jag missuppfattat dig när jag skrev att du inte vill lära dig något och utvecklas.

Vad du säger hemma i ditt kök är väl en sak - om än dum, onödig och egoistisk - men vad du skriver på ett öppet forum är vad du säger. I världen. Till och om andra människor. Vi som läser är inte tapeterna i ditt kök. Och kom inte och säg att du inte vet varför man inte ska använda det ordet, det är du själv som väljer att inte ta reda på det, och den enda anledning jag kan komma på är att du är en trångsynt skitstövel som tycker det är roligt att såra andra. Är det så?
 
Ditt val, men jag är inte otrevlig, jag har enligt mig haft en vänlig ton, men sen har det kanske tolkats fel och det är inget jag kan påverka, tyvärr hur gärna jag än vill.
Nu verkar det även kvitta vad jag än skriver så verkar jag vara "otrevlig", så whatever. Jag tänker gå vidare, vill inte du göra det så är det ditt val, men jag gör det i alla fall, inte min förlust. :)
Nej. Du har varit sarkastisk och uttalat dig fördomsfullt och rasistiskt. Jag vet nog inte hur du kan få det till att du varit vänlig?
 
Så OM man t ex röstat på SD för låt oss säga att deras lastbilspolitik tilltalade (minskat cabotage), så är man rasist?
Jag anser INTE att man är rasist bara för att man röstar på ett visst sätt, förvisso. Snarare om personen som röstar delar samma tankar och funderingar som de som är rasister fullt ut förstås, då är det en annan femma.
Man röstar för hela politiken och inte en liten detalj, är man inte rasist så har man antingen ordentligt skygglappar eller har lyckats missa all samhällsdebatt sedan förintelsen.
 
Negerbollar är gott. ;)
När jag var liten var "negerboll" inget rasistiskt.
Min mamma sade att negrer är mindre intelligenta.
Jag stötte på min första svarta kompis och konstaterade att huden inte färgade av sig innan vi började leka ( var 2-3 år).
I skolan sjöng vi om Herr krokodil och doktor Pillerman i Niggerland.
Pippi åkte till nån pappa negerkungen
Och vad TinTin gjorde ska vi kanske tala tyst om.

Men värden vidgade sig, vi kom i kontakt med andra kulturer och världen krympte och nu vet vi bättre. Vi vet att världen inte består av oss vita högtstående och gulnar, negrer och rödskinn. Jag uppskattar fortfarande kulturarvet, det är roligt att läsa Pippi och TinTin av nostaligska skäl och för att påminna sig om hur det var för. Jag kan även sakna negerbollarna för det var så jag kallade kakan och helt utan någon baktanke.

Idag vet jag bättre, alla är lika värda, vissa ord upplevs som stötande och jag moderniserar mitt språkbruk för att inte såra och visa okunskap och brist på respekt. Tyvärr har vissa fastnat i det förgångna och andra i sin egen förträfflighet och kan inte inse att de inte är förmer och struntar i om de avsiktligt sårar. En del går så långt att de avsiktligt beter sig som skitstövlar och öppet anser på allvar att de är bättre människor än folk födda i andra länder. Den sista gruppen är åtminstone ärliga.

De värsta är de som säger, jag är inte rasist men ( fyll i valfria undantag).
 
Japp, det är ingen choklad i dom, så det är falsk marknadsföring att kalla dom "chokladboll", kommer alltid vara så för mig oavsett vad folk säger och alltid kommer det reta någon. :p
Du, en sak ska du ha klart för dig. ÄVEN om det ALLTID kommer heta NEGERBOLL för mig, så KAN jag faktiskt visa hänsyn också även om du kanske inte tror det. Är jag på ett fik och vill ha en negerboll, så får jag vackert säga chokladboll, men här hemma säger jag negerboll och det kan ingen säga något om, vad jag säger här hemma kan omöjligt reta någon. Jo förvisso det är väl om någon tjuvlyssnar mina prylar eller dylikt men inte annars.

Så du säger negerboll i ditt hem bara för att reta folk men där kan det inte reta någon? Kan du förklara närmre hur du tänker?
 
Retas? För vadå? För något som bytt namn? Aldrig.
Vissa hänger fortfarande kvar vid gamla namn, så som Hemköp tidigare var t ex Samuelssons, de kallar det fortfarande Samuelssons även om det heter Hemköp idag.

Fast när du vet att ordet du envisas med att behålla är kränkande för andra människor är det ju lite en annan sak än att kalla en affär för något det en gång hetat. Att ens görs den jämförelsen säger ju rätt mycket om hur lite du tar in den information du får angående neger som ord. Vi har ju gått igenom detta förut och du kan inte låtsas att du inte vet varför du inte ska använda ordet neger.
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Oj oj oj oj oj, otrevlig är det sista jag är just nu. Verkar som du VILL tolka mina texter otrevligt, visst jag kan tyvärr inte göra så mycket åt det då tolkningen är i princip fri i texter.

Är Kinapuffar mer okej då? Är inte det rasistiskt också? Eller varför inte Nogger Black, som kan förknippas med Nigger Black? :idea:
Varför ska det krävas en lång förklaring till att negerboll anses kränkande? Kan du inte bara acceptera att det är ett ord som anses stötande, respektera det, visa hänsyn och säga chokladboll istället? Varför prompt hävda sin rätt att uttrycka sig på ett visst sätt för att det alltid har varit så, när det faktiskt finns människor som tar illa upp?

Jag ser det som en självklarhet att visa respekt och hänsyn till mina medmänniskor. Kan jag göra det genom att undvika ordet negerboll tycker jag det är en liten uppoffring med tanke på hur mycket mer det ger att inte använda det. Anpassningar görs hela tiden och språket förändras.
 
Varför ska det krävas en lång förklaring till att negerboll anses kränkande? Kan du inte bara acceptera att det är ett ord som anses stötande, respektera det, visa hänsyn och säga chokladboll istället? Varför prompt hävda sin rätt att uttrycka sig på ett visst sätt för att det alltid har varit så, när det faktiskt finns människor som tar illa upp?

Jag ser det som en självklarhet att visa respekt och hänsyn till mina medmänniskor. Kan jag göra det genom att undvika ordet negerboll tycker jag det är en liten uppoffring med tanke på hur mycket mer det ger att inte använda det. Anpassningar görs hela tiden och språket förändras.
Fast hen retar ju bara folk med det ordet. Hemma. Där ingen hör. Typ på ett hästforum:rofl:
 
Men @RedHyuuga, du säger att du inte är rasist och visst, fine (bortser från de kränkande och rasistiska saker du slängde ur dig sen). Men du väljer ändå att rösta på ett rasistiskt parti eftersom du håller med deras lastbils politik. Och då någonstans bestämmer du att deras rasistiska politik är okej så länge du får det bättre inom ditt jobb med att köra lastbil. Att du då någonstans bestämmer att du är mer viktig och högre prioriterad än alla som drabbas negativt av SDs politik och invandrarfrågor. Och ja, då bevisar det att du någonstans även har rasistiska åsikter, medvetet eller ej.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 943
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 019
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 054
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp