Vad är en bra lön/ersättning?

caradan

Trådstartare
Har haft lite funderingar till och från på detta med barn/häst flicka och undrar om ni har varit det eller haft en hemma?

Vi har två barn (äldsta 4 år) och två hästar och inte riktigt tid till något av det.

Vad är skäligt att betala i lön om det gäller att ta hand om barnen 5-6 dagar/vecka samt sköta två hästar och ev göra lite hemma sysslor. (kost och logi ska ingå) Det är först och främst barnflicka vi behöver men emellanåt även häst hjälp.

Svart lön är det som är tänkt.....

Detta är bara på funderings stadiet så det är inget spikat.
 
Nej det är väl kanske inte rätt men om vi säger så här:

Vad är lämpligt i lön efter skatt??
 
Jag tycker ni ska fundera lite över hur många timmars arbete i veckan det blir. Sen beror det ju också på lite andra saker, t.ex. var ska hon bo, är det egen ingång eller är det ett rum i huset? Hur gör ni med telefonsamtal, ska barnflickan ha ett eget abonnemang eller ska det ingå, får barnflickan tillgång till bil, hur är det med tv o.s.v? Att som inneboende barnflicka bara ha ett rum i huset kan ju vara lite mindre värt då det är svårare att få lite privatliv, om det däremot är en enskild byggnad vid sidan om så kanske man kan sätta lönen lite lägre eftersom det är mer som en lägenhet.
 
Rum med egen ingång+toalett 1500
Mat alla dagar 1500
pengar 5000

beroende på var man bor oxå, får hon rida, ledig 2-3 dagar i veckan osv. Men det skulle bli 8000 i månaden till en yngre barnflicka :confused: Mosvarar ungefär 12000 vit månadslön
 
Jag fick 2000 kronor i månaden vitt när jag arbetade
som barnflicka och det var ju jättebra då. Dessutom
fick jag 400 kronor i månaden i resebidrag för att jag
skulle kunna åka hem ibland. Men så fick jag joba ochså:)
 
Jag jobbade som barnflicka (personlig assistent) i en familj efter att ha gått ut skolan. Dom hade två barn en två åring och en förlossningsskadad femåring och så ett stall med ca 8 hästar.

Jobbade 8,00-17,00 Må-Fre. skjutsade till dagis, fixade mat åt barnen. Tvättade golv ibland, strök tvätt någon gång, mockade i stallet och fodrade hästarna. Hjälpte till lite där det behövdes.
Jag fick rida en gång i veckan (fast det blev mer sällan) jag fick äta lunch av det jag lagade till barnen och det var inte hårt slit hela dagarna.

Fick 5000 efter skatt men då bodde jag hemma hos mina föräldrar så det gick ju bra. Jag skulle heller inte vilja bo där för det blir nog väldigt lätt så att man aldrig slutar jobba på dygnet då!

Men ha i åtanke att dom när som helst kan hitta ett "riktigt" jobb och sluta hos er, dvs lita inte på att personen alltid kommer vara där.
 
4000-5000:- om personen bor hos er och ni betalar all mat osv. Men det beror pa vart ni bor. Mitt i stan ar annorlunda an pa landet.
Se inte ridning som en forman, for om barnflickan ska motionera hastarna sa ar det ett jobb!! Om hon daremot far tavla osv, sa kan det vara en forman.

Att vara barnflicka ar ett speciellt svettigt arbete, men det ar mentalt ganska jobbigt att ta hand om andras barn, och bo i ett hus dar man inte riktigt ar hemma. Dessutom sa maste man anpassa sej och leva efter regler som man kanske inte haller med om att de ar ratt.

Innan ni tar emot en barnflicka som inneboende, sa kom ihag att satta tydliga regler for om personen far ha besok och vem som far komma. Ar hon ute och raggar pa krogen varje fredag och kommer hem med en okand man varje gang, sa kanns det nog inte speciellt sakert for er. Och det ar heller inte sa bra forebild for barnen.

Kom aven ihag att barn som blir vana vid att ha barnflickor som kommer och gar i 6 manaders visiter garna blir Mr. Hydes nar foraldrarna ar borta. De lar sej att hantera att barnflickan kanske inte vet vart allting finns, hur allting fungerar i hemmet och vet vilka knappar man maste trycka pa for att fa barnen att lagga sej, eller borsta tanderna. Sa ha barnen forstaende att barnflickan inte alltid kommer att vara dar, men sa lange hon ar dar sa galler det hon sager.

Det ar skont att ha nagon hemma hos sej som ordnar och fixar - nar alla trivs med situationen. Men att ha en barnflicka som gar omkring och hatar sitt arbete och hellre skulle vilja vara nagon annanstans ar inte speciellt roligt att ha att gora med, speciellt inte for barnen som maste spendera tid med henne/honom.

Du far garna PM:a, jag har bade varit barnflicka, samt haft manniskor inneboende i mitt hus som arbetar hos oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 660
Senast: Toktass
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 450
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 925
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp