Bukefalos 28 år!

Vad är en normal behandling?

H

Helan

Anta att en häst visar hälta på böjprov. Veterinären bedövar bort och lokaliserar hältan. Så långt lika på alla ställen jag varit. Men nu börjar olikheterna:
Klinik 1: tar röntgen för att utesluta pålagring/lös benbit, sen behandla med cortison+tuppkam
Klinik 2: behandlar direkt med cortison+tuppkam.

Klinik 1: spolar leden först med koksalt innan injektion med cortisoncoctail
Klinik 2: spolar inte leden

Klinik 1: rekomenderar boxvila 1 dygn, sen liten hage samt skritt vid hand 2x10min första veckan, sen succesiv ökning¨.
Klinik 2: åk hem och släpp ut i vanlig hage

Klinik 1: eftermedicinera med exv Metacam
Klinik 2: ingen extra medicin

Klinik 1: återbesök om 3-4 v
Klinik 2: återbesök om 2 v

Det jag reagerar på är varför man behandlar i detta fall en kota på en äldre häst utan att först röntga den.
Sen har jag inte tidigare varit med om (på 15 år) att leder spolas innan injektion, men min nuvarande klinik gör det och säger att om man inte gör så är det slarv.
Slutligen, varför ingen extra medicin och ska man verkligen släppa ut hästen i vanlig hage direkt efter en injektion...?? Är det nya rön nu?

Det är inte samma häst det rör sig om, men liknande ålder, ras, och grad av hälta.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Knepigt. Jag har bara erfarenheter av liknande klinik 1, men ingen spolning av led innan injektion.

Var tex in till klinik för 3 veckor sen med min äldre herre (21) och vet ville behandla och sen så skulle hans möjlighet till rörelse begränsas. Men då vi skulle släppa på bete och restriktion av rörlighet inte var möjlig så ville inte vet behandla i leden för då skulle det vara ogjort.
Fick i stället kortison och naproxen i tablettform att ge i 15dagar.

Hade leden sprutats så återbesök efter 2 veckor, nu så skulle jag märka en förbättring inom 4 veckor annars så får jag återkomma.

Diagnos: Vrickning i falangled 1 (kotled).
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Att spola en led innan behandling har jag aldrig varit med om.

Har heller aldrig fått rådet att släppa ut hästen i vanliga hagen direkt heller utan alltid antingen boxvila eller motsvarande storlek på torr, ej dammig hage ute första dygnet. Eftersom det är viktigt att hästen inte anstränger leden i onödan i samband med behandlingen och det får ju heller inte komma in någon smuts i bandaget.

Medicin exvis metacam har det varierat med. Ibland medicin i 10 dagar ibland ingenting, det är avhängigt av hur halt hästen var.

Återbesök har nog alltid varit efter 3 veckor, annars hinner det inte läka emellan.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Men det är ju inte samma häst. Warje indiwid bedöms ju enskilt, annars hade det warit ganska enkelt (manualen sidan 5; kotledsinflammation hos häst; röntga, spruta si och så många ml aw den eller den medicinen, skicka hem, återbesök efter 3 weckor). Bedömning aw röntgen eller inte awgörs inte enbart aw ålder utan också utifrån de kliniska fynden som ledens rörelseomfång mm, anamnesen, hästens ras, tidigare anwändningsområde osw. Det är inte rimligt att röntga alla leder; i fall nr 2 bedömer weterinären det som mindre sannolikt att det finns några röntgenförändringar som har betydelse och wäljer att behandla utan att utsätta personal och hästägare för strålning. Swarar inte hästen på behandling kan man ju misstänka att det blir aktuellt med en röntgen längre fram. Att röntga alla leder utan att ha klinisk misstanke om förändringar som har betydelse för behandlingen är inte förenligt med gott strålskydd eller aktsamhet om hästägarens pengar. Det är ju faktiskt inte alltid nödwändigt.

En äldre häst har sällan oupptäckta lösa benbitar. Det är oftast en utwecklingsrubbning.

Spola en led brukar göras under narkos om det föreligger misstanke om infektion. Har inte hört att det skulle utföras rutinmässigt på inflammationer, men jag kan ju ha missat nåt. Warför? Ledwätska är ju inte så dumt...
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Jag diskuterar alltid med min veterinär när vi konstaterat hälta. Är det en häst som fungerat prickfritt i 10 år vågar jag ofta behandla utan röntgen. Återkommer problemet vill jag ha en plåt. Eller om jag har en ond aning, då ber jag också om plåtar.

Sedan beror det också på hur ledvätskan ser ut. Är den jättefin så nöjer jag mig med behandlingen, men är den tunn vill jag gärna diskutera med veterinären en runda till.

Boxvila samma dag och dagen efter injektion, därefter sockerbit dagtid. Gärna med gräs eller annat pill. Skrittmotion om det är möjligt utan att riskera livet. Påbörjad igångsättning innan återbesök.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Jag använder mig utav 2 kliniker när jag hälutreder, den ena veterinären är upplärd av den andre. Båda två är landslagsveterinärer.

De hältutreder alltid med kliniska undersökningar utifrån den anames hästägaren kan redogöra:

Palpation av hela hästens muskulatur samt ben, leder och senor

1. Skritta och trava på rakt spår i gången
2. Longera i skritt och trav på 2-3 olika underlag i båda varven
3. 8 st böjprov (högt och lågt)
4. ev. Ridprov
5. Bedövning
6. Böjprov ev /ridprov
7. ev fler bedövningar osv
8. Röntgen, om hästen inte är röntgad tidigare så att man vet om ev fynd sen förut som kan ha ett sammanhang m ev hälta.
9. Därefter ALLTID sköljning av leden innan behandling (om det gäller beh av extremiteter, vid beh av SI-leder eller rygg så är det bara beh som gäller)
10. ÅB efter 14 dagar, boxvila 2dagar, därefter skritt vid hand alt uppsuttet beroende på hästens ålder och hältans grad/vilken led som beh alt vilken beh hästen fått, konv hage ca 7 dagar därefter vanlig hage om den är lugn. 3 dagar innan åb, trava 5-10 min. Ibland Metacam, ibland sprutas hästarna i.v med antiinfl.

Har väldigt sällan eftermedicinerat m Metacam el Butta/Finadyne e.ledbehandling, är hältan däremot av lindr art som inte krävt ledbeh så har hästarna ibland satts på beh 10 dagar oralt i samband m vila/kontrollerad motion och därefter lite längre tid innan åb.

Glömde säga, vid mkt lindrig hälta, ffa, framkotor har jag bara varit med om att man sköljt leden utan att behandla, för att "trigga" igång ledens egna läkningsprocess och nybildande av synovian.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en normal behandling?

Nej, många hästägare blir inte ens delaktiga och informerade om behadlingarna. Jag har varit med om det ett flertal gånger och blir lika irriterad var gång. Veterinären hummar, hummar och sedan kommer uppsättningen med nålar, hästen behandlas och ägaren får instruktioner (i bästa fall) om efterskötsel.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Att spola leden kan knappast anses som normal rutin i samanhanget varken enligt min erfarenhet eller enligt litteraturen.
Skulle vara intressant att veta hur spolningen går till, vid en riktig spolning pga septisk artrit eller perforerande sårskador söver man ofta hästen, lägger in en kanyl för dränering o spolar sen med tryck genom en annan kanyl.
PL
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Ursäkta att jag frågar (off topic) men varför byter du ut alla V mot W ??
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Nej, många hästägare blir inte ens delaktiga och informerade om behadlingarna. Jag har varit med om det ett flertal gånger och blir lika irriterad var gång. Veterinären hummar, hummar och sedan kommer uppsättningen med nålar, hästen behandlas och ägaren får instruktioner (i bästa fall) om efterskötsel.

Och det accepterar folk alltså?! :eek: Själv har jag aldrig låtit någon behandla mina djur utan att fråga hur och varför.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Men det är ju inte samma häst. Warje indiwid bedöms ju enskilt, annars hade det warit ganska enkelt (manualen sidan 5; kotledsinflammation hos häst; röntga, spruta si och så många ml aw den eller den medicinen, skicka hem, återbesök efter 3 weckor). Bedömning aw röntgen eller inte awgörs inte enbart aw ålder utan också utifrån de kliniska fynden som ledens rörelseomfång mm, anamnesen, hästens ras, tidigare anwändningsområde osw. Det är inte rimligt att röntga alla leder; i fall nr 2 bedömer weterinären det som mindre sannolikt att det finns några röntgenförändringar som har betydelse och wäljer att behandla utan att utsätta personal och hästägare för strålning. Swarar inte hästen på behandling kan man ju misstänka att det blir aktuellt med en röntgen längre fram. Att röntga alla leder utan att ha klinisk misstanke om förändringar som har betydelse för behandlingen är inte förenligt med gott strålskydd eller aktsamhet om hästägarens pengar. Det är ju faktiskt inte alltid nödwändigt.

En äldre häst har sällan oupptäckta lösa benbitar. Det är oftast en utwecklingsrubbning.

Spola en led brukar göras under narkos om det föreligger misstanke om infektion. Har inte hört att det skulle utföras rutinmässigt på inflammationer, men jag kan ju ha missat nåt. Warför? Ledwätska är ju inte så dumt...

Nej det är inte samma häst, men då jag hört med olika veterinärer så svarar de ändå olika när man frågar. Det verkar vara lite "så här gör vi här" och "så där gör dom på det där stället". Jag tycker nog att det bör finnas en manual faktiskt. Varför anser en veterinär att hästen bör röntgas och en annan inte. Har dom inte samma utbildning? Och varför spolar en veterinär alltid leder som standard innan injektion, och andra aldrig?? Jovisst, ledvätska är bra, men inte om den är missfärgad och har fel konsistens. Då är det väl bättre att spola så att kroppen producerar nytt?

JAg förstår att det inte ska röntgas i tid och otid. Av många orsaker. Men varför behandla utan att ta reda på vad orsaken kommer ifrån. Jag vet hästar som sputats 3 ggr och SEN upptäckte man på rtg att det var fel i leden som orsakade problemet. Det är inte djuretiskt att transportera, droga, spruta flera gånger och sen tvångshålla hästen i liten hage flera månader bara för att man inte röntgat tidigare.

Den häst som inte röntgades var så halt att den inte gick att böja på en framkota. Det är dessutom en äldre distanshäst, som gått långa hårda lopp, varför man skulle kunna misstänka exv pålagringar.

Att sen spruta leden och skicka ut en häst i vanliga hagen direkt efter hemkomst, är inte det "kasta pengarna i sjön" undrar jag?

Återbesökstid har jag fått på mina hästar beroende på hältgrad osv mellan 2-4 veckor, så det verkar ju normalt.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Warför sätter du större tilltro till röntgen än den kliniska undersökningen? Röntgen är ett hjälpmedel, inte en saliggörande diagnosmaskin.

På wilket sätt menar du att det är så awgörande med röntgen?

Du kan inte ha en manual för lewande warelser. Det är ingen bilwerkstad wi pratar om. Personligen är jag innerligt tacksam för att doktorn inte tar fram manualen när jag kommer in till sjukhuset utan istället ser till indiwid och omständigheter INNAN han eller hon awgör wilka undersökningar som ska göras. Du werkar tro att röntgen är helt awgörande för behandlingen - hur???

Säg att hästen inte har en påwisbar skelettförändring. Den behandlas med ledinjektion med prepatatet si och så. Om samma häst hade haft en artros hade behandlingen warit densamma ändå. Men med kännedom om en sämre prognos. Ska man då rutinmässigt röntga alla leder bara för att? Är det inte bättre att wid det första besöket spara in på strålning (det finns faktiskt lagar som reglerar det där också) och djurägarens/försäkringsbolagets pengar?

När hästen inte swarar på behandling är läget ett annat. Liksom om ålder, ras och lokalisation talar för att det kan finnas en operabel defekt.

Spola leder på waken häst och utan septisk artrit har jag fortfarande aldrig hört talas om, jag tycker att det låter märkligt och kan inte uttala mig om det.

Hur en enskild weterinär wäljer att hantera ett fall baseras på wetenskap och bepröwad erfarenhet. Erfarenheten skiljer sig mellan olika weterinärer och jag tycker inte att det är konstigt att behandlingarna skiljer sig åt. Det finns inte en sanning utan flera.

Wad gäller diskussion med djurägare brukar det wara så här: Man föreslår en behandling, den faller inte djurägaren i smaken för hon (oftast) will att man istället tar en bild där och där, tar ett blodprow på det och det samt behandlar med det preparat som djurägaren nyligen läst om på nätet. Gör man inte som man blir tillsagd är man en dum jäwla hästrädd weterinär. Djurägaren wet alltid bäst... Mycket till diskussion liksom.

Men gud wad less jag plötsligt blir! Warför skriwer jag ens i dessa trådar??
Jag wet faktiskt inte warför weterinärerna i dina e empel hanterade fallen som de gjorde och jag har inte ork att diskutera det mer. Solen skiner ute!
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Att spola leden kan knappast anses som normal rutin i samanhanget varken enligt min erfarenhet eller enligt litteraturen.
Skulle vara intressant att veta hur spolningen går till, vid en riktig spolning pga septisk artrit eller perforerande sårskador söver man ofta hästen, lägger in en kanyl för dränering o spolar sen med tryck genom en annan kanyl.
PL

Jag är ingen veterinär, jag är kund som kommer med en patient. Tror att det för att dom anser att beh tar bättre om ny ledvätska produceras i samband med behandlingen.

Lederna sköjs med 20-60ml koksalt innan behandling utan att hästens sövs.

Du kan få Pm till klinikerna med veterinärenas namn om du vill prata med dom.
 
Sv: Vad är en normal behandling?

20-60 ml är iallafall inte samma typ aw spolning som wid septisk artrit, då sköljer man igenom med litrar - in genom en kanyl och ut genom en annan. Sprutar man här in millilitrarna i en kanyl och låter motswarande mängd droppa ut? Eller har man twå kanyler? Söwd häst? Man borde inte tömma leden på synowia på det sättet, snarare späda ut den. Intressant.

Lite bloddoping fast med ledwätska typ... :grin:
 
Sv: Vad är en normal behandling?

Sprutar man här in millilitrarna i en kanyl och låter motswarande mängd droppa ut?

Ja, det är så dom gör iaf.;)

Lite bloddoping fast med ledwätska typ...

Må så vara, jag vet inte...

Men det är ju dock startkarens på övrig behandling, och fungerar denna behandlingsmetod bättre än traditionell så köper jag det!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en normal behandling?

Som Seagirl säger så sprutar de in koksalt och sen får de då droppa ur leden.

Jag anlitar en av de som seagirl också gör och där är ju behandlingen från häst till häst och beroende på hur gravt det är.. Är där mycket, och kanske lite konstiga saker så röntgas det oftast. Men om man kommer in med sin tävlingshäst som har gått en hård säsong så röntgas det inte. ( om man nu inte vill eller så)


1: Spring på gången, ett varv skritt, ett trav.
2 Böjprov, två på varje ben, högt och lågt.
3 Longering hårt underlag
4 longering mjukt underlag
5 om tveksamheter böjprov igen
6 bedövning
7 böjprov
8 behandling


Sen beroende på vad det är så förekommer ju ridprov, eller andra mönster för att få en bättre undersökning...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 664
Senast: Fiorano
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 337
Senast: Sirap
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp