Vad är er hobby?

I hjärtat finns det nog egentligen bara hästar. Tills jag var 20 ungefär så bodde jag i stallet, och det var helt andra omständigheter än att intresset tog slut som gjorde att det blev lite mer sporadiskt efter det. Har blivit lite on/off-varianter i alla år efter det. Just nu har jag inga hästar i mitt liv och något viktigt saknas, helt klart.
Har hundar, och höll på lite med agility förr. Men in the end of the day är de på något sätt mer familjemedlemmar än ”riktig hobby”, ändå.
Lägger rätt mycket tid på ett hästspel på nätet (horsereality.com).
Gillar att pussla, men det blir väldigt sporadiskt.
Har precis börjat med geocaching och det kommer jag nog att fortsätta med. Himla roligt och passar ihop med hundpromenader.
Haha horsereality ja, där spenderar jag också lite väl mycket tid (vi tävlar på samma kontinent förresten, upptäckte det när jag skulle googla efter något och hamnade i en HR-tråd här på forumet, jag har PRE och ett nick som börjar på S 😁)
 
Min absolut största hobby, som mer är en livsstil, är hästar. Haft häst och ridit regelbundet sen jag var 5 år, är nu 32 år. Har hästarna hemma på egen gård så allt runtomkring med att sköta en gård är också en hobby och livsstil.

Utöver det så håller jag på med jakt, odling/trädgård, hund, smådjur, löpning.

Vad det säger om mig? Ja, att jag inte är riktigt normal och en redigt rastlös människa kanske? 😂

Vad andra säger? "Hur hinner du allt?" "Hur orkar du?" "Vart får du all energi från?" Typ... :D
 
Jag rider, samlar på och pysslar om hoyor och har ett akvarium. Och läser om och ser film. Samt nördar ner mig i matlagning och recept. Blommorna och ridningen är nog det jag lägger mest energi på.

Ingen av mina vänner har samma intressen, så jag gissar att de egentligen inte säger så mycket om mig. Mer än att jag gillar djur och växter, och gillar att jobba med saker som utvecklas långsiktigt.
 
Haha horsereality ja, där spenderar jag också lite väl mycket tid (vi tävlar på samma kontinent förresten, upptäckte det när jag skulle googla efter något och hamnade i en HR-tråd här på forumet, jag har PRE och ett nick som börjar på S 😁)
Jag vet... :p Din fina häst avslöjade dig. / Mvh Hobbyspanare (Det finns fortfarande kvar ett hängivet Bukegäng på HR. Vi har en discordgrupp om du(/ni?) skulle vara intresserade av samarbete och babbel.)
 
Min största hobby är hundarna och jakt med dem, och det är väl snarare än livsstil än en hobby när man har en flock som man tillsammans jagar typ 50 dagar/säsong med. De vanligaste reaktionerna brukar vara "Hur många hundar har du egentligen?" och "Ska du jaga i helgen IGEN?!"
Mitt liv skulle vara helt annorlunda utan hundarna, men jag är en person som nördar ner mig i saker, så det hade nog varit något annat som upptagit all min tid i stället :p
 
Var ska vi börja...
Har två egna ponnies samt dotterns ponny hemma då där går mycket tid varje dag.

Har hund som dock mest bara promeneras några gånger om dagen nu för tiden då hon är 13 år.

Bygger och inreder dockskåp, har tre än så länge ...

Virkar mycket, allt från disktrasor till kufffodral till kläder.

Gillar att pyssla med inredning och renovering. Har stort hus så plats finns för ständigt nya projekt. Just nu målas trätaket i allrummet vitt och har ett pågående projekt i lilla badrummet där jag väntar på material.

Sist men jag inte minst så gillar jag att odla.
 
Häst.
Har hållit på med hästar hela livet och haft egen sen jag var 10 år. Haft uppehåll från egen häst i två perioder men återkommit båda gångerna. Jag trivs med rutinen, att ha hästen varje dag och allt pyssel runt omkring. Jag har försökt med gym och lite annan träning men har svårt att motivera mig, det är alltid stallet och häst som återkommer :)
 
Det roliga med mina hobbies (crossfit och hästar) är att de flesta nog har idén att det är något som tuffa/orädda människor sysslar med, och jag är verkligen SÅ långt ifrån tuff och orädd :D

Däremot säger det väl om mig att jag har hyfsat starkt pannben med mycket jävlar anamma, att jag gillar att känna mig stark och att jag inte är rädd för att ta i eller bli lite skitig.

Dessa två hobbies står också i ganska stark kontrast mot mina andra, betydligt med beskedliga intressen - böcker, trädgård, mat, vin och bakning. Dessa räknar jag som just intressen och inte hobbies, eftersom det inte är något jag lägger särskilt mycket tid på men ändå är intresserad av.

Jag skulle vara en ganska tråkig person utan mina hobbies tror jag. För 4 år sedan var jag inte aktiv inom varken ridningen eller crossfit, utan då var nog träning på gym det närmsta jag kom en hobby, och det låter som ett väldigt tråkigt liv när jag nu tänker tillbaka (dock var det helt rätt för den period i livet jag befann mig i just då). Jag känner mig som en mycket mer intressant person nu när jag håller på med två olika sporter, jag känner att jag gör mig själv en tjänst som ser till att göra plats för det i mitt liv (sett till både tid och budget) och det är härligt att alltid ha något att tänka på/prata om.
 
Tv- och dataspel är väl det jag mest håller på med. Tvserier och filmtittande tar lite flr mycket tid ibland.

Nu under våren är odling en stor hobby. Skulle behöva mer fysisk plats bara för alla planer.

Tidigare har foto varit stort för mig, tror jag använt min systemkamera en gång dom senaste x antal åren. Förvisso är mobilen med hela tiden så blir lite bilder efter hand. Men inte alls samma sak.

Annars har jag en hel byrå och lite till, fylld med olika garner, sidenband, paracord, metalltrådar av olika material, smyckesdelar osv. Allt för olika projekt jag helt tappat inspiration för.

Sen finns en tanke om att försöka komma igång med hästar igen, med mål att skaffa en egen. Dock behöver jag refresha lite då jag inte suttit på en häst sen gymnasiet och knappt träffat någon heller.

Dags att komma igång igen med några olika projekt känner jag. Ska bara hitta den där inspirationen och tiden hemma...
 
Mina hobbies:

* Hästar och ridning - har nyligen tagit upp ridningen efter 15 år och håller även på med galopphästar genom att deläga ett sto som nu är i avel. Hästarna är även del i mitt yrkesliv eftersom jag bedriver en del forskning om hästens kulturhistoria.
* Skrivande - även här blandning mellan hobby och yrke. Jag skriver skönlitteratur som hobby och allt möjligt inom yrket. Att läsa ingår. Jag läser till stor del för att jag skriver.
* Min hund - ägnar jag väl mest tid åt av mina hobbies. Just nu även livsnödvändig!
* Dykning - bara i Egypten, så just nu på paus. Men det är få saker jag ser fram emot så mycket som att sjunka ner i ett turkost hav...
* Resa - också på paus.
* Sen lite mat, vin, bjuda på middag... ganska mycket på paus. Men ibland bjuder jag hem en vän i taget.

Av någon anledning tycks en del bli imponerade av att jag dyker.

Slutsatsen jag drar själv är att jag inte ändrat mig så mycket i vissa fall. Jag skrev, red och älskade havet och djur redan som barn.
 
Hästar. Det är snart 10 år sedan jag hade egen häst, men jag försöker att träffa hästar varje vecka. Läser om hästar, tittar på tv-sändningar. Hästar, och andra djur, får mig att må bättre.
 
Utöver hästar så har jag vinyl och laserskärning som hobby. Vinylen används till dekaler/klistermärken samt tryck till kläder. Laserskärning i hemmiljö hör inte till vanligheterna i Sverige och jag får ofta många frågor om det, de flesta är nyfikna och tycker att det är spännande.
Använder till stor del samma datorprogram till båda också, och ritar de allra flesta designer själv. Mycket av det jag gör hamnar dessutom i stallet, så alla hobbys knyts ihop där.

Självklart tänker folk saker när dom får höra att jag har en gigantisk lasermaskin som tar upp hela köksbordet, de flesta verkar tycka att det är en konstig prioritering 😅.
Jag lasergraverar också, mestadels i trä. :) Visst är det kul!

blandat.jpg
 
Häst och hund, kanske mer en livsstil än hobby? Det mesta i mitt liv kretsar kring djuren. Hur jag bor så det fungerar optimalt, var och hur mycket jag jobbar så det blir så bra som möjligt för djuren, vidareutbildning för mig själv, instruktör, etologi, rehabträning mm.

I övriga hobbys är jag mer periodare, styrd av lust, tid och energi. I perioder syr jag mycket. I andra perioder odlar jag en del, bakar en del, stickar litegrann, försöker lära mig mer handarbete, tränar mig själv (på pass på typ F&S), bygger, renoverar, snickrar mindre saker, lär mig om investeringar.

Ofta är det inlärningen av något nytt som ger mig energi, att planera vad och hur jag ska göra, sen kan jag vid själva görandet tröttna lite 😁🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp