Vad är ert samhällsengagemang?

Monimaker

Trådstartare
En gång i veckan går jag i kognitiv beteendeterapi, där jag och behandlande psykolog nu arbetat med en så kallad "livskompass" – där fyller jag i mina målsättningar kring diverse ämnen, vilka hinder som föreligger när det gäller att nå mina målsättningar och hur stor differens det är mellan målsättning och nuvarande situation.

De flesta rubriksättningarna är ifyllda och vi har diskuterat dem under föregående terapisession, men en rubrik som jag skulle tänka lite extra kring var "samhällsengagemang", en rubrik där jag har enormt svårt att komma på något lämpligt att fylla i. Ju mer jag tänker, desto mindre känner jag att jag gör för att vara en del av att vrida samhället åt vad jag anser är rätt riktning, förutom att rösta i politiska val. Efter det fastnar kugghjulen i huvudet och det tar tvärstopp.

Därför undrar jag lite vad som är samhälleligt viktigt för er? Hur engagerar ni er? Både stort och smått räknas, från sopsortering till elbilar, från att bara köpa lokalt kött till en helt vegansk livsstil och allt där emellan. :D
 
Är inte superengagerad men försöker följa med i olika debatter och hålla mig uppdaterad inom olika områden och vad som sker i både närområdet och globalt. Handlar i viss mån lokalproducerat.
Självklart röstar i valen så ska snart börja läsa på mer om alla partier även fast jag redan vet vad jag ska rösta på men oavsett är det viktigt att veta vad alla står för och vill.
 
Spontant tänker jag att den största samhällsnytta jag gör, gör jag i min yrkesroll som vårdgivare. Utöver det är jag inte specifikt engagerad i något alls. Jag har ett genomsnittligt miljötänk och håller mig tillräckligt a jour med nyheter och politik för att kunna samtala om händelser på fikaraster och ha en åsikt i val.
 
Mitt största engagemang är mitt arbete som socialsekreterare där jag skyddar och stöttar de som är utsatta för våld i nära relationer.

Utöver det har jag ett stort intresse för politik och samhällsfrågor, sopsortering och miljötänk är självklart. Har varit aktiv i många olika sorters föreningar. Hänger med i vad som händer i landet och resten av världen.
 
Jag jobbar inom folkbildning och där ligger också mitt största engagemang, så pass att det ibland är svårt att skilja på jobb och fritid. Personligen odlar vi också mycket, "preppar" och har eget kött.
 
Ju mer jag tänker, desto mindre känner jag att jag gör för att vara en del av att vrida samhället åt vad jag anser är rätt riktning, förutom att rösta i politiska val.
Men räcker inte det då? Måste man ha ett så stort aktivt engagemang, förutom att själv vara en god och bra medborgare som inte ställer till med oreda i samhället eller skattefuskar? Jag tänker att för att vrida samhället åt det hållet man anser vara rätt räcker det väl med att själv leva som man lär.

Själv jobbar jag med aktiva missbrukare. Jag har sedan jag började jobba med det för 5 år sedan blivit mycket negativt inställd till droger. Jag är inte ett dugg drogliberal och jag lägger mig numer gärna i diskussioner kring droger, och drogliberalitet, eftersom jag till vardags på jobbet ser baksidan av drogerna.

Förutom det tycker jag att jag själv är en bra medborgare. Jag sopsorterar så gott jag kan, jag odlar mycket egen mat, jag försöker hålla landskapsbilden öppen genom att ha betande djur. Jag gör det jag kan, jag betalar skatt och jag tar mitt ansvar som medborgare i en demokrati och röstar i alla val jag kan. Jag försöker inte aktivt sprida något budskap, men jag hjälper människor med den kunskapen jag har. Jag är medlem i ett par facebook-grupper där vi hjälper varandra med ekonomi, etc.

Tycker att det räcker.
 
Jag gör nog störst nytta i jobbet, jag är socialsekreterare och jobbar med missbruk, våld i nära relationer, boende och sysselsättning/försörjning.

Jag är även med i två dykrelaterade miljöprojekt på volontärbasis och ledde tex i helgen en insats som plockade upp dryga 400 kilo plast,skrot och spökfiskande tinor från havsbotten...
 
Väljer en livsstil där jag tänker över min förbrukning. Köper mycket begagnat. Från möbler, service till kläder.
Odlar en del själv för att ha råd till mer obesprutade grönsaker.
 
En gång i veckan går jag i kognitiv beteendeterapi, där jag och behandlande psykolog nu arbetat med en så kallad "livskompass" – där fyller jag i mina målsättningar kring diverse ämnen, vilka hinder som föreligger när det gäller att nå mina målsättningar och hur stor differens det är mellan målsättning och nuvarande situation.

De flesta rubriksättningarna är ifyllda och vi har diskuterat dem under föregående terapisession, men en rubrik som jag skulle tänka lite extra kring var "samhällsengagemang", en rubrik där jag har enormt svårt att komma på något lämpligt att fylla i. Ju mer jag tänker, desto mindre känner jag att jag gör för att vara en del av att vrida samhället åt vad jag anser är rätt riktning, förutom att rösta i politiska val. Efter det fastnar kugghjulen i huvudet och det tar tvärstopp.

Därför undrar jag lite vad som är samhälleligt viktigt för er? Hur engagerar ni er? Både stort och smått räknas, från sopsortering till elbilar, från att bara köpa lokalt kött till en helt vegansk livsstil och allt där emellan. :D

Öh, kanske är trög men tänker att lönearbete som bidrar till ngt positivt för andra är typ samhällsnytta? :D

Jag jobbar inom vården, det är nog min största samhällsnytta. Sopsortera mm gör jag självklart men har aldrig tänkt på det som samhällsnytta faktiskt..
 
Mitt jobb är ett samhällsengagemang, både i utförandet och skatteinbetalningen. I övrigt följer jag den aktuella politiken på en nivå jag tycker alla röstberättigade borde göra. På lokal nivå försöker jag i den mån jag kan att stötta lokala producenter.
 
Hm... jag försöker vara en god medborgare helt enkelt. Röstar, hänger med i vad som händer i politiken och samhället, sopsorterar någorlunda, försöker äta så lokalt som möjligt osv. Men jag är inte engagerad i någon frivilligorganisation eller så.

Jag vill säga att alla jobb och yrken är samhällsviktiga eftersom de alla bygger samhället men visst, malmletning är rätt viktigt. Utan material får vi problem.
 
Förvärvsarbetet, där finns störst makt att påverka andra människors liv på ett positivt sätt. Inte i stort men i smått. En massa skatt betalas in som kan fördelas. Bidrar till utbildning - genom praktikplatser, exjobb. Skapar jobb för andra människor, har varit med och drivit igång verksamheter från scratch som nu har hyfsat många anställda med sin utkomst från det arbetet (100+). Och varje år ger många bra miljoner till finansiering av välfärden.

Sen gick jag med i politiskt parti för ett par år sedan men hann bara vara medlem och lite aktiv ett ganska kort tag innan hela partiet hoppade i galen tunna och medlemskapet behövde avslutas omedelbart. Luften gick ur lite där för den typen av engagemang.

Men jag tänker att bidra till samhället gör jag också genom att möta människor varje dag med respekt, hänsyn och intresse.
 
Men jag tänker att bidra till samhället gör jag också genom att möta människor varje dag med respekt, hänsyn och intresse.

Just det här är ofta underskattat och en bristvara. Jag anstränger mig verkligen för att vara schysst gentemot mina medmänniskor, även om jag har en dålig dag. Att faktiskt sätta upp lite av en fasad av att vara glad och trevlig när en inte mår bra kan faktiskt dra upp en själv lite också, typ "fake it 'til you make it".
 
Även jag har ett jobb där det vi gör kommer andra till nytta, och det är väl det jag gör. Röstar givetvis vid val, men annars orkar jag inte engagera mig så mycket. :o Handlar i och för sig nästan alltid lokalt men det är mer av lathet än något annat.
 
Jag jobbar och drar in pengar till staten s att vi kan fortsätta ha i stort sett gratis sjukvård. Annars ligger mitt hjärta nära lokalproducerat alternativt produkter från Sverige (när det gäller mat). Jag sopsorterar för att minska sopberget, har flergångskassar för livsmedel och grönsaker.
Annars röstar jag och försöker hänga med i politiken åtminstonde under valåret.

Man gör ju ett mycket man inte tänker på utan bara gör liksom.
 
Hmm… jag jobbar ju med hästar. Inte kanske jättemycket samhällsnytta där. Och odlar enbart för eget husbehov så det räknas väl inte :o

Edit iofs blir det ju skatt som i sin tur gör samhällsnytta så kanske alla som jobbar gör samhällsnytta men det var kanske inte så frågan var ställd från början 😅 jag tänkte mer aktivt ställningstagande. Jobba måste man ju oavsett
 
Inte alls, jag är helt enkelt kass.

Visst, jag sopsorterar, äter vegetariskt (gärna veganskt), försöker vara noga med ursprung på det jag äter och göra så bra val som möjligt både när det gäller mat och konsumtion, men det handlar inte om något som helst "samhällsengagemang" utan att jag helt enkelt inte vill förstöra miljön mer än nödvändigt och inte bidra till usel djurhållning.

Men ja, jag pluggar just nu och kommer nog ha lite lättare att sedan få ett jobb där det känns som om man gör något bra. Det är inte det att jag inte vill göra bra saker, jag är helt enkelt bara för dålig på livet i allmänhet för att få till något alls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp