Bukefalos 28 år!

Vad är ett anständigt liv?

Ponny går ju under lyx onekligen, lite beroende på hur man bor såklart dock. Men det finns ju de som har råd med ponny genom att avstå mycket annat som andra tycker är normalt.

Bil, tvättmaskin och diskmaskin läste jag någon gång när jag var 15 var normal levnadsstandard enligt medelsvensken. Minns jag eftersom vi inte hade det och inte kände oss ett dugg förfördelade utan snarare ganska nöjda.

Dessutom läste du min text fel. Det var eller mellan, inte och. Det var det som var poängen.
Dvs att en person kanske anser att ha en bil krävs för en viss nivå, medan en annan hellre skulle vilja lägga de pengarna på en ponny. (förutsatt att man bor tex så att man kan ha den hemma. (bäst att tillägga att någon ponny har då aldrig varit på kartan för mig, vare sig nu eller då.)
Jag anser nog fortfarande att det är i avdelningen lyx även var och för sig.
Både bil, diskmaskin och ponny.
 
Nej.
Barn är egna människor och inga tillbehör till sina föräldrar.
Man äger inte barn.
De har egna mänskliga rättigheter.
Hehe ja självklart, men det var inte det jag frågade riktigt. Jag menade för den som har barn, eftersom du anser att det är lyx att ha husdjur.
 
Och vad är dessa saker då?
Utan någon mening i tillvaron så betyder inte det där någonting, många mår inte bra och kan känna av tryggheten ett hem ger om man inte har någon mening i livet. Och den meningen är väldigt individuell.

Jag tycker inte husdjur räknas som lyx, det är viktigt med det sociala och närheten dom ger.
 
Fast nu gar traden mer mot att diskutera vad som ar lyx och inte, medans fragestallningen var "vad behover man for ett anstandigt liv" - det finns ju mycket i spektrat mellan "Anstandigt liv" och "Lyx"

Jag har t.ex. varken mojlighet till husdjur eller bil, men jag skulle inte saga att jag lever ett oanstandigt liv
 
Du missade delen med "dyrbar".
Dyrbar som i "kostsam".
Produktionsdjur och arbetande djur ingår ju inte i den gruppen.
ah jag trodde du menade som kommentar på mitt inlägg. Jag menade aldrig dyrbar ponny som står på stall i stad i inläggen. Utan den där ponnyn som vän som bodde på bondgård, och vår granne på landet, hade eftersom de ändå har djur och ett till är ingen stor extra grej.

Vad jag menar är fortfarande att det inte finns en standard som passar alla utan att vissa kan tänka sig en lägre standard på övrigt för att kunna ha en viss pryl/djur.

Men att alla för ett riktigt anständigt liv som man mår bra i tror jag behöver ett litet utrymme för det lilla extra, även om det innebär att avstå från någonting annat. En valmöjlighet.
 
Lägger till att vara självförsörjande, det tycker jag är en viktig komponent i ett anständigt liv.
Men det är ju otroligt få som uppnår självförsörjande, de flesta köper matvaror, el och så vidare. Eller menar du att få en lön för ett arbete som du utför? Det är i sådana fall fortfarande en lite tråkig definition i och med att varken exempelvis sjuka, äldre eller barn lever anständiga liv enligt det då, men det är åtminstone betydligt fler som uppnår det än verklig självförsörjning.
 
Vad skall ett anständigt liv innehålla?
Räcker det med tak över huvudet och mat på bordet?
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Och vad är att anse som extra utanför det anständiga livet? Häst?
Ett anständigt liv är en bostad som man känner sig trygg i, att ha tillgång till vatten o mat, ett socialt sammanhang oavsett om det handlar om vad vi kallar jobb eller ”fritid” som kanske andra kallar att ingå i en jägar-grupp, ”hämta vatten-grupp” eller vad som krävs för att överleva. Och så kläder som kan skydda.
Resten är bara lyx.
 
Jag anser nog fortfarande att det är i avdelningen lyx även var och för sig.
Både bil, diskmaskin och ponny.
Jag tror nog att om du frågar de flesta svenskar om en diskmaskin är lyx så säger de att det inte är det. Tror också att majoriteten svenskar har bil så det kan inte heller vara någon ren lyx, snarare ngt vissa behöver för sin försörjning.
 
Hehe ja självklart, men det var inte det jag frågade riktigt. Jag menade för den som har barn, eftersom du anser att det är lyx att ha husdjur.
Det var faktiskt svaret.
Men jag behöver tydligen tolka det.

Nej barn är inte en lyx för sina föräldrar.
De är ett uppdrag att vårda.
Att vara förälder handlar om att ta hand om en annan människa.
 
Jag tror nog att om du frågar de flesta svenskar om en diskmaskin är lyx så säger de att det inte är det. Tror också att majoriteten svenskar har bil så det kan inte heller vara någon ren lyx, snarare ngt vissa behöver för sin försörjning.
När bilen är ett redskap för försörjning, så är den ju inte lyx utan nyttofordon.
Diskmaskin kan väl ändå inte räknas in i vad som behövs för ett anständigt liv?
Även om just jag anser att det är en mänsklig rättighet.
 
När bilen är ett redskap för försörjning, så är den ju inte lyx utan nyttofordon.
Diskmaskin kan väl ändå inte räknas in i vad som behövs för ett anständigt liv?
Även om just jag anser att det är en mänsklig rättighet.
Så du menar mer eller mindre att allt som gör att man psykiskt är tillfreds med tillvaron räknas som något utöver ett anständigt liv?
 
När bilen är ett redskap för försörjning, så är den ju inte lyx utan nyttofordon.
Diskmaskin kan väl ändå inte räknas in i vad som behövs för ett anständigt liv?
Även om just jag anser att det är en mänsklig rättighet.
Fast? hur många har bilen som en ren lyxprodukt hemma? Det är väl den andra eller tredje bilen i så fall?

Alltså lyx är ju saker som är nära helt onödiga, min handväska är lyx. Min diskmaskin är det då inte trots att jag inte haft en innan 30 årsåldern och jag tycker det är lyxigt att ha en. Lyx är det dock inte.
 
Fast? hur många har bilen som en ren lyxprodukt hemma? Det är väl den andra eller tredje bilen i så fall?

Alltså lyx är ju saker som är nära helt onödiga, min handväska är lyx. Min diskmaskin är det då inte trots att jag inte haft en innan 30 årsåldern och jag tycker det är lyxigt att ha en. Lyx är det dock inte.
Många har bilen som ett rent nöje för just nöjesresor.
Åka till sommarstugan eller på en biltur till helgen.
Till jobbet åker de buss, tunnelbana eller pendeltåg.
Eller tar bilen även om det är promenadavstånd.

Varför är inte diskmaskinen en lyx?
Det är ju inte så att man inte kan diska utan.
 
Vad skall ett anständigt liv innehålla?
Räcker det med tak över huvudet och mat på bordet?
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Och vad är att anse som extra utanför det anständiga livet? Häst?
En anständigt liv skulle jag säga är att man har ett ok boende (fungerande avlopp, vatten, badrum och kök, där det inte regnar eller drar in genom trasiga fönster eller liknande), mat på bordet, hela och rena kläder att ta på sig, och inte behöver tigga hos privatpersoner eller välgörenhetsföreningar för att få ihop till de sakerna. Så, uteliggarna som inte har någonstans att bo och tigger ihop till mat och lever i drogberoende och misär har inte ett anständigt liv. Och målet i samhället ska vara (tycker jag) att alla, så långt det är möjligt, har ett anständigt liv.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 152
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 323
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp