Vad är ett anständigt liv?

Inte_Ung

Trådstartare
Vad skall ett anständigt liv innehålla?
Räcker det med tak över huvudet och mat på bordet?
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Och vad är att anse som extra utanför det anständiga livet? Häst?
 
Vad skall ett anständigt liv innehålla?
Räcker det med tak över huvudet och mat på bordet?
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Och vad är att anse som extra utanför det anständiga livet? Häst?
Tänker det är helt olika för olika människor. Men att man behöver en liten slant över för att anpassa livet till det man föredrar i viss mån.

Den ena vill ju kunna köpa böcker och den andre ost och den tredje en ponny eller bil osv :D något slags valmån där behövs ju.

Så vad jag menar är att bostaden behöver inte alls ha en viss storlek för att duga, om personen som bor i den hellre har en ponny än en större bostad osv så är ju det något man måste ha valmöjligheter på.

Någon kan tycka att tvättmaskin och diskmaskin och bil är helt nödvändigt, någon annan tycker något annat är viktigare.
 
Det är ändå en del som behövs tänker jag. Både mtp bostad men även någon form för sysselsättning tex jobb lr skola men även annat såsom sjukvård, social status och fritid.

Jag anser ett anständigt liv är att ha en bostad eller något som man kan kalla sitt hem, mat varje dag, värme och kyla, rinnande vatten, trygghet, utbildning, sjukvård, säkrad inkomst, fritid med möjlighet för rekreation och sociala kontakter.

Det är tyvärr alltför många i världen som saknar ovan och det gör ont i en. Försöker att inte tänka för mycket på det, men det är svårt.

Extra utanför det anständiga livet tänker jag är att ha ett större överskott av ovan så att man tex gör nöjesresor, äter på restaurang och går på café, lägger pengar på underhållning, har större sociala sammankomster, har bil, utökar sitt eget kapital etc
 
Vad skall ett anständigt liv innehålla?
Räcker det med tak över huvudet och mat på bordet?
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Och vad är att anse som extra utanför det anständiga livet? Häst?
Nej det räcker inte med tak över huvudet och mat på bordet. Vi behöver alla känna att vi är endel av ett sammanhang och att livet har en mening och vi behöver människor omkring oss som bryr sig om oss och värnar oss.
Förutom det absolut nödvändigaste som bostad, mat, kläder och möjlighet att sköta sin hygien skiljer det sig enormt vad man behöver för att må väl och det beror ju på vad man ser som anständigt liv om en häst inkluderas i det eller inte. En häst är trots allt en lyxkonsumtion med tanke på kostnaden en häst för med sig.

För mig är mina djur en absolut nödvändighet för att jag ska orka med allt elände som springer efter mig men i andra sammanhang/tillfällen i livet har djur inte varit lika viktiga om än viktiga så inte alls på samma sätt.
 
Vad skall ett anständigt liv innehålla?
Räcker det med tak över huvudet och mat på bordet?
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Och vad är att anse som extra utanför det anständiga livet? Häst?
Utöver det du skriver så behöver ju de flesta människor också en möjlighet att sköta sin hygien på ett bra sätt (fast det kanske ingår i "tak över huvudet"?), de flesta vill ha någon sorts (självvald) relation till en eller flera andra människor samt en möjlighet att påverka sitt liv och att utvecklas. Det kan vara via studier, arbete, fritidssysselsättning....

Jag tycker det är svårt att sätta upp förutbestämda gränser som ska gälla alla. Visst, häst är en enorm lyx för mig och absolut "extra" även om hästarna ger mig en stor känsla av mening i livet, men för en bonde i ett land där de flesta inte har råd med traktor, där är häst en ren nödvändighet för att klara levebrödet.
 
Tänker det är helt olika för olika människor. Men att man behöver en liten slant över för att anpassa livet till det man föredrar i viss mån.

Den ena vill ju kunna köpa böcker och den andre ost och den tredje en ponny eller bil osv :D något slags valmån där behövs ju.

Så vad jag menar är att bostaden behöver inte alls ha en viss storlek för att duga, om personen som bor i den hellre har en ponny än en större bostad osv så är ju det något man måste ha valmöjligheter på.

Någon kan tycka att tvättmaskin och diskmaskin och bil är helt nödvändigt, någon annan tycker något annat är viktigare.
Det tycker jag verkar vara en oerhört hög nivå på ett anständigt liv.
Bil, ponny, tvättmaskin och diskmaskin är väl ändå vad som går under avdelningen lyx?
 
Nej det räcker inte med tak över huvudet och mat på bordet. Vi behöver alla känna att vi är endel av ett sammanhang och att livet har en mening och vi behöver människor omkring oss som bryr sig om oss och värnar oss.
Förutom det absolut nödvändigaste som bostad, mat, kläder och möjlighet att sköta sin hygien skiljer det sig enormt vad man behöver för att må väl och det beror ju på vad man ser som anständigt liv om en häst inkluderas i det eller inte. En häst är trots allt en lyxkonsumtion med tanke på kostnaden en häst för med sig.

För mig är mina djur en absolut nödvändighet för att jag ska orka med allt elände som springer efter mig men i andra sammanhang/tillfällen i livet har djur inte varit lika viktiga om än viktiga så inte alls på samma sätt.
Jag har faktiskt svårt att se dyrbar djurhållning som annat än lyx.
 
Ett anständigt liv är ju olika beroende på vad man lägger in i det.
Det finns säkert en hel del kritik mot behovstrappan (som är en pyramid) men den har sina poänger. För ett anständigt liv så skulle jag säga att minst hälften av den ungefär. Grunden är kunna äta, sova osv, sen säkerhet och stabilitet (eget boende inte bara tillgång till en säng att sova i etc). Sen kommer gemenskap. Det är där någonstans som jag tycker att bare minimum ska vara.
Men anständigt liv. Då ska vi kanske ännu högre upp och kunna känna att vi har iaf lite makt över vår tillvaro.
 
Utöver det du skriver så behöver ju de flesta människor också en möjlighet att sköta sin hygien på ett bra sätt (fast det kanske ingår i "tak över huvudet"?), de flesta vill ha någon sorts (självvald) relation till en eller flera andra människor samt en möjlighet att påverka sitt liv och att utvecklas. Det kan vara via studier, arbete, fritidssysselsättning....

Jag tycker det är svårt att sätta upp förutbestämda gränser som ska gälla alla. Visst, häst är en enorm lyx för mig och absolut "extra" även om hästarna ger mig en stor känsla av mening i livet, men för en bonde i ett land där de flesta inte har råd med traktor, där är häst en ren nödvändighet för att klara levebrödet.
Lägger till att vara självförsörjande, det tycker jag är en viktig komponent i ett anständigt liv.
 
Det tycker jag verkar vara en oerhört hög nivå på ett anständigt liv.
Bil, ponny, tvättmaskin och diskmaskin är väl ändå vad som går under avdelningen lyx?
Ponny går ju under lyx onekligen, lite beroende på hur man bor såklart dock. Men det finns ju de som har råd med ponny genom att avstå mycket annat som andra tycker är normalt.

Bil, tvättmaskin och diskmaskin läste jag någon gång när jag var 15 var normal levnadsstandard enligt medelsvensken. Minns jag eftersom vi inte hade det och inte kände oss ett dugg förfördelade utan snarare ganska nöjda.

Dessutom läste du min text fel. Det var eller mellan, inte och. Det var det som var poängen.
Dvs att en person kanske anser att ha en bil krävs för en viss nivå, medan en annan hellre skulle vilja lägga de pengarna på en ponny. (förutsatt att man bor tex så att man kan ha den hemma. (bäst att tillägga att någon ponny har då aldrig varit på kartan för mig, vare sig nu eller då.)
 
Ett anständigt liv för mig är en trygg bostad, trygga relationer till människorna i mitt liv, en ekonomi som gör att jag inte behöver oroa mig för att inte kunna betala för grundläggande förnödenheter och som gör att jag har möjlighet att iaf i någon slags utsträckning företa mig saker på min fritid som ger mig livskvalitet och gör att jag mår bra.
 
Jag tycker att det kan vara problematiskt att försöka definiera ett anständigt liv. Många människor (förvisso en minoritet men ändå en stor numerär) har t ex på grund av sjukdom radikalt beskurna möjligheter till både vad man allmängiltigt skulle kunna benämna som meningsfull sysselsättning och social samvaro. Självständigheten är beskuren, man har ingen möjlighet att vara självförsörjande och man är både bildligt och bokstavligt beroende av andra, både på person- och samhällsnivå. Är det då per definition inte ett anständigt liv? Säkert inte, i somliga fall. Men inte automatiskt eller självklart.

Jag tror att det är lätt att gå vilse om man försöker kvantifiera livskvalitet utifrån absoluta villkor.
 
Jag har faktiskt svårt att se dyrbar djurhållning som annat än lyx.
Men? i så fall har vi väl glömt vår historia och varför vi har djur från början?

All djurhållning är ju verkligen inte lyx utan kan vara en del i ens försörjning. Och om man då ändå har ett gäng får, några kaniner och höns, tar in hö, och har ett utrymme över så kan man ju lika gärna ha en två ponnies där också. Rent teoretiskt sett är ju en ponny också ett arbetsdjur.
 
Men? i så fall har vi väl glömt vår historia och varför vi har djur från början?

All djurhållning är ju verkligen inte lyx utan kan vara en del i ens försörjning. Och om man då ändå har ett gäng får, några kaniner och höns, tar in hö, och har ett utrymme över så kan man ju lika gärna ha en två ponnies där också. Rent teoretiskt sett är ju en ponny också ett arbetsdjur.
Du missade delen med "dyrbar".
Dyrbar som i "kostsam".
Produktionsdjur och arbetande djur ingår ju inte i den gruppen.
 
Vad skall ett anständigt liv innehålla?
Räcker det med tak över huvudet och mat på bordet?
Måste bostaden ha en viss storlek för att duga?
Förutom även kläder på kroppen och en säng att sova i vad behöver man?
Och vad är att anse som extra utanför det anständiga livet? Häst?
Det behövs mycket mer tycker jag.
 
Många människor (förvisso en minoritet men ändå en stor numerär) har t ex på grund av sjukdom radikalt beskurna möjligheter till både vad man allmängiltigt skulle kunna benämna som meningsfull sysselsättning och social samvaro.
Det finns ju lösningar på sådant också.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 317
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 227
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 121
Senast: Sasse
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp