Bukefalos 28 år!

Vad är felet med min axel

Min hälsostation har i snitt 8 veckors väntetid på icke akuta läkarbesök (de förutsätter att man lyckas ringa då de ger ut nya tider) varje dag finns några akut tider. Sedan kan man åka till akuten och vänta 5-6 timmar om man orkar en vardag
Finns det verkligen inga andra alternativ? Jourcentral? Annan vc? Privat?
 
Diskbråck ger inte ont i axeln eller påverkar rörligheten.

Röntgen och MR ger inte svar på vad felet är. Man behöver bli undersökt av en läkare som kan axlar.
sanning med modifikation, min mamma fick akut diskbråck där symptomen var skitont i axlen/armen och kramper. tog ett bra tag innan de kom på vad det var och hur de kunde dämpa nerv smärtan.
hon hade tidigare haft ont i axlen lite då ooh då men hon hade ingen aning om att hon hade diskbråck förrns vi fick köra in akut en natt.

så om jag hade varit ts så hade jag åkt in och bett dom kolla igenom ordentligt och gärna röntgat.
 
Jag kan byta vc, men de är ungefär på samma nivå med väntetid. Privat finns, men tyvärr känne jag att jag inte har råd med de (eller vill inte kasta pengarna i sjön, har en ovanlig sjukdom som "inga" läkare kan)
 
kan tillägga att jag försökt ringa läkare, men finns aldrig lediga tider. Orkar inte med akuten, får i alla fall bara antiinflammatoriska piller där

Har sedan ett år tillbaka problem med vänster axel (runt nyckelbenet) och skuldran på samma sida. Tror de hänger ihop. Inga vanliga antiinflammatoriska piller eller salvor hjälper. Samma med värkmedicin. Så orkar inte ta dem heller

Utan förvarning kommer de en ohygglig smärta, som att någon kör in en kniv och vrider om. Igår kom de när jag drog lakanen ur sängen (tacken för att man tänker vara snäll och byta) efter det kan jag inte höja armen rakt upp. I natt var smärtan så illa att jag hade svårt att sova. Gjorde ont om jag sov på höger sida, vänster sida och ryggläge. (Så, inte lätt att sova)

Efter varje sådan "attack" är det som att rörligheten minskar lite. Händer ca en gång i veckan. (Dock brukar smärtan vanlige. Hålla i sig endast några timmar)

Inte direkt ont om man palpellerar, om man inte träffar någon triggerpunkt. Ser nästan stjärnor då.

Läkarna tar de alltså inte på allvar då de inte hittar nått, utan skriver bara ut ett nytt piller. Jag har väldigt hög smärttröskel då jag lever med kronisk smärta så att jag klagar är illa.

VAD skall jag hitta på, vad kan de vara

Har inte du EDS eller minns jag fel? Har du ingen läkare som har hand om den sjukdomen som du kan få ett besök till?
Jag skulle gissa att din axel subluxerar. Gör skitont och rörligheten minskar ofta efteråt för att området blir så irriterat vid upprepad subluxering. Jag vet vissa med EDS som blivit opererade och då blivit bättre men om det är lämpligt i just ditt fall behöver ju någon som både kan sjukdomen och kan avgöra vad problemet är avgöra. I vanliga fall, utan sjukdom, är ofta det bästa att bygga upp muskulaturen runt axeln men det kan vara svårt om man har EDS.
 
Int här i alla fall. Är nog ett år sedan jag fått läkartid om jag ringt. Är de mera akut har någon skötare tittat till mig (har sökt för olika saker) men ofta bedömer de mig som "icke akut" och ber mig ringa igen datum X då nya tider släpps. Så trött på att försöka tjata till mig tider.
På din station har jag alltid fått läkartid. Är det inte akut får man ju tid om några veckor, och det är ju fullt rimligt, eller hur? Akuta tider och akuten är till för akuta fall. Inte långvarig smärta i någon axel.

Din arbetshälsovård har ju också duktiga läkare och fysioterapeuter. Dit är det ju bara att boka tid. Först kanske till vårdare som bokar in dig hos läkare. Där har jag också fått tid inom ett par veckor.
 
VAD skall jag hitta på, vad kan de vara
Om det är svårt att nå rätt specialitet (och det är uppenbart vad som är just rätt specialitet) säger jag som jag brukar, egenremiss. Hoppa över biten med vårdcentral och remitterande allmänläkare, och beskriv dina besvär sakligt och strukturerat i en egenremiss direkt till den ortopedmottagning du vill komma till.
 
@Buck
Njaaae.... det här är mitt expertområde.
Man kan ha diskbråck utan symtom och man kan ha ont och kramper i axeln. Men det ena förklarar inte det andra.
Röntgen ger troligen inget vid de symtom som TS beskriver.
 
@Buck
Njaaae.... det här är mitt expertområde.
Man kan ha diskbråck utan symtom och man kan ha ont och kramper i axeln. Men det ena förklarar inte det andra.
Röntgen ger troligen inget vid de symtom som TS beskriver.

Och sedan behöver det inte ens finnas några uppenbara fysiska fel på en men man kan ändå ha ont.

Jag är kollad med både röntgen och ultraljud, dom hittar inget som kan förklara smärtan i min axel.

Har fått sjukgymnastik i 4 månader och smärtan blev bara värre. Var hos ortopedens sjukgymnast som sa att smärtan kan komma från nacken och rekommenderade mig att uppsöka en kirorpaktor.

Jag är efter 3 besök hos kiropraktorn nästan smärtfri. Trodde jag aldrig skulle inträffa!
 
<snip>
Så prova en naprapat är mitt tips. Kan ju inte skada iaf tänker jag.

Nja ... en sadan forstorde min armbage totalt for 10 -12 ar sedan. Numera har jag alltid problem med armbagen ... bara for att han "vek in" armen for att bryta ryggen at sidan ... Min arm blir aldrig igen sa bra som den var innan.:(
 
Om det är svårt att nå rätt specialitet (och det är uppenbart vad som är just rätt specialitet) säger jag som jag brukar, egenremiss. Hoppa över biten med vårdcentral och remitterande allmänläkare, och beskriv dina besvär sakligt och strukturerat i en egenremiss direkt till den ortopedmottagning du vill komma till.
Vi har inte egenremiss i Finland.
 
Men va?? Så kan det ju OMÖJLIGT få gå till!
Tänk också på att TS bor i Finland varför förslag om vägar att ta, kanske inte riktigt stämmer med hur det fungerar där.

Och jo, så kan det säkert gå till om det saknas läkare på TS hälsostation/vårdcentral (eller vad det nu kallas i Finland;)).
 
Jag funderar lite på frusen skuldra som jag opererats för (båda axlarna), just det där med minskad rörlighet och stora smärtor som knivar. http://frusenaxel.se/ Jag hade också en nerv i kläm i nacke pga en nedsjunken disk (inte diskbråck) vilket gjorde att jag fick otroligt ont i armen och var liksom bedövad mellan tummen och pekfingret. Gjorde en magnetröntgen och sedan var det sjukgymnast som gällde.
 
Tänk också på att TS bor i Finland varför förslag om vägar att ta, kanske inte riktigt stämmer med hur det fungerar där.

Och jo, så kan det säkert gå till om det saknas läkare på TS hälsostation/vårdcentral (eller vad det nu kallas i Finland;)).
Ja jag har ju aldrig haft det minst problem att få tid på samma ställe som ts. I torsdags ick jag läkartid efter 40 minuter. Då det gällt min axel har jag fått tid typ ett par veckor framåt.
 
Ja jag har ju aldrig haft det minst problem att få tid på samma ställe som ts. I torsdags ick jag läkartid efter 40 minuter. Då det gällt min axel har jag fått tid typ ett par veckor framåt.

Grattis till dig då. Just nu hör min hälsovårdsstation till en av de mest belastade i stan för tillfället. Jag har inte heller möjlighet att ringa hela tiden, ofta får jag ringa flera gånger för att de är upptaget eller ingen svarar. Pga inomhusmiljön där är många av läkarna sjukskrivna, inte ovanligt att jag fått vänta en timme på plats för en bokad tid då personalen är sjulka.

Jag har inte rätt till arbetshälsvård pga hur mitt kontrakt skrivs. (Får aldrig längre än två månader åt gången)
 
Har inte du EDS eller minns jag fel? Har du ingen läkare som har hand om den sjukdomen som du kan få ett besök till?
Jag skulle gissa att din axel subluxerar. Gör skitont och rörligheten minskar ofta efteråt för att området blir så irriterat vid upprepad subluxering. Jag vet vissa med EDS som blivit opererade och då blivit bättre men om det är lämpligt i just ditt fall behöver ju någon som både kan sjukdomen och kan avgöra vad problemet är avgöra. I vanliga fall, utan sjukdom, är ofta det bästa att bygga upp muskulaturen runt axeln men det kan vara svårt om man har EDS.

Jo är en "glad" edsare. Tyvärr har jag ingen behandlande läkare (ingen vill ta tag i mig, utan har en allmänläkare som är min egenläkare som inte kan nått om eds)

Har funderar om den subluxerar, men då andra leder gör de är de en intensiv smärta i några minuter tills allt hittat på plats igen. Detta är mera långvarig smärta, sist varade det i mera än ett dygn
 
@Buck
Njaaae.... det här är mitt expertområde.
Man kan ha diskbråck utan symtom och man kan ha ont och kramper i axeln. Men det ena förklarar inte det andra.
Röntgen ger troligen inget vid de symtom som TS beskriver.
Knapplån...
Måste fråga ett par saker. Haft diskbråck (konstaterat på MR) C5-C6. Känselbortfall i ett par av fingarna vä hand. Nu är känseln tillbaka och inget diskbråck längre men på senaste MR degenerativa förändringar C5-C6. Brukar det bli så?
Andra frågan. Ödem SI-leder bilat. Inför andra MR sprutades de med kortison (lokaliserade mha UL 3 v innan). Ny MR visar 1 cm stora högsignalerande områden, i första hand ej utseende som vid inflammation. Har du någon gissning av vad det kan vara och bero på? STIR-sekvenser och axialplan gjort men inga andra hållpunkter för inflammatoriska förändringar hittades däremot några diskbråck till och kompressionsskador (bla gammal fraktur på TH 11 som jag ej visste om, men med facit i hand vet jag ju såklart när jag gjorde det...och vilken häst det var...)
Tredje frågan. Har alla degenerativa förändringar? Jag är 40 år och har det i nacke, mellersta, nedre bröstrygg och länd. Ungefär hälften av diskarna är vita på MR-bilderna.

Hoppas du har ork med mina frågor. Jag blev mest bollad mellan reuma och rygg och är nu tillbaka på vc och väntar på bättre tider...
 
Knapplån...
Måste fråga ett par saker. Haft diskbråck (konstaterat på MR) C5-C6. Känselbortfall i ett par av fingarna vä hand. Nu är känseln tillbaka och inget diskbråck längre men på senaste MR degenerativa förändringar C5-C6. Brukar det bli så?
Andra frågan. Ödem SI-leder bilat. Inför andra MR sprutades de med kortison (lokaliserade mha UL 3 v innan). Ny MR visar 1 cm stora högsignalerande områden, i första hand ej utseende som vid inflammation. Har du någon gissning av vad det kan vara och bero på? STIR-sekvenser och axialplan gjort men inga andra hållpunkter för inflammatoriska förändringar hittades däremot några diskbråck till och kompressionsskador (bla gammal fraktur på TH 11 som jag ej visste om, men med facit i hand vet jag ju såklart när jag gjorde det...och vilken häst det var...)
Tredje frågan. Har alla degenerativa förändringar? Jag är 40 år och har det i nacke, mellersta, nedre bröstrygg och länd. Ungefär hälften av diskarna är vita på MR-bilderna.

Hoppas du har ork med mina frågor. Jag blev mest bollad mellan reuma och rygg och är nu tillbaka på vc och väntar på bättre tider...

Diskbråck läker. Degenerativa förändringar hänger inte nödvändigtvis ihop med diskbråck.
Degenerativa förändringar får vi alla, med stigande ålder. En 40-åring bör ha en del, ja. Vad "vita diskar" innebär beror på vilken sekvens och vilka fönster man använder för just de bilderna.

Jag har jättesvårt att gissa vad dina MR-fynd på SI-lederna kan stå för utan att veta betydligt mer och utan att undersöka dig.
 
Jo är en "glad" edsare. Tyvärr har jag ingen behandlande läkare (ingen vill ta tag i mig, utan har en allmänläkare som är min egenläkare som inte kan nått om eds)

Har funderar om den subluxerar, men då andra leder gör de är de en intensiv smärta i några minuter tills allt hittat på plats igen. Detta är mera långvarig smärta, sist varade det i mera än ett dygn

Ja det är hopplöst att hitta någon som ens vet vad EDS är :(

Kanske hamnar något i kläm när den subluxerar och att det kan bero på det snarare än på själva luxeringen att du får ont längre? I vilket fall behöver ju axeln kollas upp. Du får ligga på helt enkelt. Att du får vänta ett tag på tid får du nog räkna med när du redan har haft problemet så länge även om det är tråkigt att vänta. Här är det också ett par månaders väntetid för ickeakuta saker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 240
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft smärtproblematik senaste månaderna, som ökar i mängd. Eftersom det dröjer 1,5 månad innan min tid till vårdcentralen ser...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 339
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag postar detta under anonymt nick då det inte är jag utan sambo som har ont. Min sambo har haft smärtor i ljumskarna (framförallt den...
Svar
14
· Visningar
2 183
Senast: Bufera
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var den första veckan efter ridolyckan i höstas som jag skulle få rida mina två lektioner samma kväll - så som jag brukade göra...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp