Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Det är nog rätt så nytt på marknaden så det borde väl sprida sig längre söderut också tycker man.

Jag fyller på 1-2 bal i veckan ungefär.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Har också letat återförsäljare här nere ,men som du upptäckt att det inte finns. Det går att köpa direkt men det behövs att man är några stycken. Skulle ju gärna vilja testa det innan jag köper in ett års förbrukning.
Granngården hade inga planer på att ta in det här nere när jag kollade för ett tags sen.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Mina pållar står på halmpellets.. Det enda som funkat för min gris till häst. Gjorde av me 3 spånbalar/vecka, nu går det åt 1 säck hp/vecka= MYCKET BILLIGARE. Suger jättebra + luktar mycket mindre än kisspån. Är aven bra till hosthästar =)
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Glömde skriva att halmpellets funkar jättebra tillsammans med spån, blir väldigt fluffigt och fint o jag glömde även att skriva att det inte blir ngra "vallar" med hp. Kommer aldrig ställa mina hästar på bara spån lr torv igen...
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Hon hade troligen det där plastförpackade malda skräpet - riven torv dammar inte i närheten lika mycket.

Jag har haft torv i perioder och det har inte visat sig vare sig på hovar eller att det skulle avge farliga toxiner (något jag har svårt att tro på innan jag hör det från säker källa).
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

*kl*
Vi har bäddar av halmpellets. Det är det mest strösnåla jag har provat på. Bättre på åkrarna än spån, lättare att sprida än halm. Drygare och bättre bäddar än spån. Ljusare och mer lättmockat än torv. Helt suveränt!
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

delvis knapplån

Någon som prövat med halmpellets till lösdrift?
Ska starta upp en sådan i höst och har iofs halm tillgängligt att köpa på gården men ändock....
Kan det vara en bättre ekonomi i att anlägga bädd med halmpellets?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Jag har kartongströ (eller pappersströ som det heter på Granngården) sedan ett par månader. Började med halmpellets och tyckte det var jättebra först, men sedan märkte jag att det dammade väldigt mycket när jag mockade. Eftersom jag vill gräva ut allt kiss dammar halmpelletsen upp då, det funkar säkert bättre som bädd som får ligga. Det lade sig ett dammlager övar allting: väggbrädorna, fönstersmygen, vattenhinken och vattnet...

Så efter att ha läst Mitrolles tips om kartongströ i en tidigare tråd prövade jag det och är hittills jättenöjd. Jag fyller också på ca 1-2 balar per vecka.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Hur menar du med "ordentlig bädd", är det permanent bädd du har? Hur mycket strö har du på mattan? Vad använder du för strö?
Många frågor blev det :D

Jag tror att det är kutterspån det kallas (hämtas på sågverk).
Jag lägger på ordentligt med strö (åtminstone 1-1,5 dm) men kör inte med permanentbädd utan mockar ut allt.

När gummimattor blev populärt talade sig folk varma om att man knappt var tvungen att ha ngt spån. Min erfarenhet är dock att man ska ha ett tjockt lager för då samlas kisset på ett mkt begränsat område och spånet håller sig väldigt stilla och samlat efter att man mockat upp bajset som alltsom oftast ligger i kanterna. Det blir alltså väldigt lite spån utmockat och det gör att det blir ekonomiskt att lägga in mer!
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

KL
Har funderat ett bra tag nu varför man egentligen inte använder sand som strö?
Den varianten som inte dammar?
Är det för att det är dyrt/ svårt att bryta ner och därmed svårt att sprida på fälten eller av annan anledning? Annars borde det ju vara en ljus (fräsch utseendemässigt) och lättmockad variant?

Funderar just för jag kanske har tillgång till ett jättelass sand från en ridbana som anlas fel från början, nu ska sanden bort och frågan är vart...

vi har sand i våra boxar dock är dom ju självdrenerade så kisset åker ner i backen. sen har vi stallet som lösdrift och våra häster är nästan aldirg inne förutom på sommaren när det är riktigt varmt! så det går ju inte så mycket sand till spillo. köpte en skopa med sand för 2 år sen och har aldrig behövt fylla på än så det är ju billigt och bra :)
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

*knapplån*

Jag har haft halmbädd i alla herrans år.Torv,kalk och lite spån i botten och halm uppepå.Sen slänger jag bara ut skiten och lite lite av det blöta.Det går åt väldigt lite halm och blir mjuk och skönt för hästarna.Men jag har börjat fundera åt spånbädd istället.Det är vansinnigt jobbigt att mocka ut halmbäddar..och jag orkar inte mer..:crazy: Så eventuellt blir det kalk och torv i botten samt spån uppepå.Erfarenheter?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Hur funkar det med sand på vintern när det är minusgrader?
Blir det hårt?

Funderar på vad vi ska ha för strö i ligghallen till hösten... Vi kommer dränera marken med matta, rör, mackadam och stenmjöl troligtvis, men frågan är vad man ska ha över det.. Kan sand vara ett alternativ?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Spånet binder inte ammoniak särskilt bra, så då måste man ha torv i botten om det inte ska stinka ammoniak i stallet... eller ha väldigt rejäl "skjuts" på ventilationen.

Det bästa materialet till djupströbädd är ju just torv pga dess överlägsna förmåga att binda ammoniak, spånets förmåga till att binda ammoniak är däremot obefintlig.

Så, i ett varmhållet stall kan jag inte rekommendera bädd med spån - ska man ha spån i varmstall så är det bättre med växelströbädd pga av risken för dålig luftkvalitet.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

En spinn-off på tråden om att allt blivit så dyrt.
Funderar lite på vad som är det mest ekonomiska att ströa med, hur tänker ni?

Halm har vi inte använt för att vi tror att det blir större gödselmängd, vi har container och det är dyrt med tömningar.

Torvbädd funkar ganska okej till pålle, men han kissar väldigt mycket på exakt samma fläck så det är ganska mycket pyssel med att hålla bädden jämn. Men det kan vara jag som är lite väl petig..

Har även funderat på om det kan vara värt att investera i gummimatta och sen ströa med spån. Men funderar på om mattan är hal eller obekväm att ligga på. Någon med erfarenhet?

Finns det fler alternativ?

Dom flesta alternativen har blivit väl omtalade om här i tråden. :)
Men jag tänkte berätta hur jag har gjort med strö för min hästs del.

Det började med innan jag flyttade hem min häst till gården här hemma.
Så hade hans gamla hosta börjat dyka upp igen och satt i sig.
Jag ringde till Skaradjursjukhus och fick tipset om att använda strimlat tidningspapper som strö. För det dammar inte och det är sterilt.

Jag började samla på mig tidningspapper från vänner och bekanta.
Till hästen och började handstrimla tidningspappret till boxen varje dag. :)
Köpte hem sopsäckar som jag fyllde gödslet med och åkte och lämnade varje månad på tippen för jag inte hade någon godkänd gödselstack.
Och så gör jag fortfarande.

Förvarningsmöjligheterna för tidningspapper behöver inte vara många kvadratmeter. :)

Månadskostnaderna blir runt 220 kr
120kr för sopsäckar.
100kr för bensin samt slitage på bilen och hästsläpet. :)

Mvh Xoya.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

...det dammar inte och det är sterilt.

Sterilt? Kan verkligen gammalt tidningspapper vara sterilt? :confused:

I övrigt låter det ju mkt intressant med tidningspapper, men jag undrar om jag som vet med mig om att jag är otroligt lat, verkligen skulle orka med arbetet med att samla, strimla samt att deponera gödslet...ytterst tveksamt :o

Hur många tidningar står du och strimlar till din häst varje dag? Det måste ju gå åt mängder?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Jag började samla på mig tidningspapper från vänner och bekanta.
Till hästen och började handstrimla tidningspappret till boxen varje dag. :)

Så där gjorde dom i ett litet travstall jag besökte :idea:. Samlade in tidningar från hela grannskapet. Fast dom hade köpt en stor begagnad pappersstrimlare från något kontor, det underlättar..
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Halm är ju väldigt billigt, men blir väldigt äckligt med det. Måste ta bort mycket. Spån tycker jag är det bästa, fast jag har ju en renlig ponny också. Behöver bara lägga in en i veckan.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Sterilt? Kan verkligen gammalt tidningspapper vara sterilt? :confused:

I övrigt låter det ju mkt intressant med tidningspapper, men jag undrar om jag som vet med mig om att jag är otroligt lat, verkligen skulle orka med arbetet med att samla, strimla samt att deponera gödslet...ytterst tveksamt :o

Hur många tidningar står du och strimlar till din häst varje dag? Det måste ju gå åt mängder?


Att det skulle vara sterilt är vad jag fick för svar av djursjukhuset i Skara.
Det beror ju på hur det förvarats tidigare samt hur man förvarar det själv. :)
Jag får det mesta tidningspapper av en kompis som har kör ut tidningar med posten. :):D

Lat är man väl inte om man inte tycker det är en metod för en själv att vilja göra. :)

Jag gör som jag gör mest för jag älskar min häst och för att det passar mig utmärkt då jag älskar allt pyssel som är för min hästs skull. :)
Lycklig häst har en lycklig matte.

Det är ganska många tidningar som jag river varje gång.
Det brukar gå åt en tvättkorg varje dag.
Tar mig ca 1 timme eller 1½ timme och handstrimla det. :)

Mvh Xoya.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Så där gjorde dom i ett litet travstall jag besökte :idea:. Samlade in tidningar från hela grannskapet. Fast dom hade köpt en stor begagnad pappersstrimlare från något kontor, det underlättar..

Aha. :)
Jag hade pappersstrimlare en gång i tiden men gav upp med att köpa ny efter den tredje gick sönder.:angel::rofl::banana:
Mvh Xoya.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp