Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Du frågar om fler alternativ som strömedel!
Jag har ett lite annorlunda alternativ....

håll i dig nu... löv!:eek:

I min ungdom hade jag häst i ett villaområde med många stora träd. Några grannar frågade på hösten om inte hästarna ville ha lite löv från deras trädgård att pyssla med i hagen. Jodå, det är väl ok, tyckte jag (förstod ju att de ville slippa köra iväg eländet;))

Hur som helst, det spred sig som en löpeld bland grannarna, och jag fick säckavis med torra, vissna löv. Läste i samma veva Wrangels gamla hästböcker, och där nämdes löv som strömedel. Why not? Testade och det fungerade alldeles utmärkt! Hade löv som strömedel hela långa hösten. :bow:

Observera dock att det ska vara torra vissna löv, och att man såklart inte kan förvara det för länge i säckar innan det används, för då börjar det förmultna/mögla.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

tack :) ska kika på det, kul att jämföra.
hallon: det har jag int ens tänkt på men jösses vilken smart idé! Har frågat två grannar om äpplen tidigare då dem bara låg o ruttnade i deras trädgård, och fick plocka vad jag ville... Slutade med att jag plocka samt fick levererad hela vinterförbrukning med vitaminer för typ 5 hästar i äppelform :D Så varför inte löv också? ;)
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

just det, vilka trädsorter bör man undvika tro? Har mestadels björk i trädgårdarna här...
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Att ha hästar på hårda betonggolv är en fullständigt otänkbar tanke. Hör själv - vet ni hur det känns i kroppen när man har gått på hårt underlag en hel dag??

Det är resonemanget bakom sandbottnarna i amerikanska galoppstall och det finns ju en hel del bakom det. Har själv sandgolv i mitt stall och massor av halm oppepå! Jag har inte lagt gummimattor för jag är för fattig och jag är rädd för att det är ganska mycket jobb med att få dom att ligga rätt. Men det reducerar extrajobbet när hästarna börjar gräva i sanden. Att sortera kissig sand från halm är inte kul...... Så det blir mycket jobb, dyrt och gigantisk gödselstack!:eek:

Men å andra sidan hatar jag att göra rent - det enda som kan få mig att göra det är känslan men får när man lämnar en nygjord box med höga halmpuffar längs kanterna. Jag har kompostmaskar i stacken och dom reducerar högen ganska bra. Sen sätter jag ut annonser på sajter för trädgårdsmänniskor som blir jätteglada för att få komma hit och hämta skit. Gräver en hel del själv också.:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

helst av allt vill jag ha kutterspån plus halm..
Men, min dynghög växer snabbt med det eftersom min ena häst grisar runt så dant.

Så nu har jag testat TORV !
Drygt och suger upp kisset mycket bättre än spån! Och det blir 1/3 dels dynga mot förut :bow:

och ett plus att det är dammfritt (min pålle hostar av damm)

sen kommer det nog vara lättare att bli av med dyngan också eftersom torven multnat snabbt
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Jag har halmbädd till 3 av mina och kartongströ till en. Halmen tar mycket plats i container om man mockar ut allting dagligen, men har man lite bädd så plockar man ju oftast mest ut skit och då blir det mer drygt.
Kartong multnar jättefort så det kan man kompostera själv. Det blir bara bajs och lite blött papper och är rätt så drygt. Kostar inte mer än spån gör nu heller och är bra för hästarna då det inte dammar. Man behöver inte ha extremt mycket i boxen heller då det ligger still och är rätt fluffigt.

Ett annat problem med halm är att jag tror att hästen kommer att äta väligt mycket av det (hungrig nordsvensk), men kan kanske vara värt att prova halmbädd.

Kartong låter väldigt intressant. Kanske en kombination av gummimatta och kartong vore nåt att satsa på. Om det nu multnar jättefort så sparar man ju plats i containern oxå :)
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Halmpellets !!! super bra o drygt, lite utgödsling se tråd här på forumet om det.


:rofl:
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

och ett plus att det är dammfritt (min pålle hostar av damm)

Det stämmer inte, det är damm även från torv. Men problemet med torv är att det avger toxiner som inte är bra för hästar som är känsliga i luftrören.

Dessutom är det jättedåligt för hovarna.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Vi har cementgolv med gummimatta och torv ovanpå det. Det går åt mycket mindre strö med mattan och det är ju inte bara ekonomiskt utan även miljövänligt. Mattan är räfflad och inte ett dugg hal.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Det stämmer inte, det är damm även från torv. Men problemet med torv är att det avger toxiner som inte är bra för hästar som är känsliga i luftrören.

Dessutom är det jättedåligt för hovarna.

konstigt, då torv rekommenderas för just hosthästar :confused:

vart har du fått den informationen från?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

en jag känner fick sluta med torv då hennes häst fick hosta av det.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

*kl*

På 1890-talet så gjorde Preussiska kavalleriet en stor utredning om olika strömedel där man jämförde torv, spån och halm.

I denna undersökning kom man fram till att torven gav färre fall av hovsjukdomar jämfört med spån...

Torvdammet är ett ganska "snällt" damm som fastnar högt upp i luftvägarna där det ställer till med minst bekymmer vilket inte alls är fallet med alla terpener och elände som finns i mycket spån.

Så i jämförelse så är spånet många gånger sämre än torv för både luftvägar och hovar.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

När det gäller att hitta det billigaste strömedlet så gäller det ju att titta på hela hanteringskedjan - inköp, transport, åtgång m.m. ända till dess att "slutprodukten" är bortforslad från dyngplattan.

Det är långt ifrån någon självklarhet att ett strömedel automatiskt är billigast bara för att inköpspriset är lågt.

Vi kan ju tex jämföra "gratis" spån från sågverket som hämtas i sopsäckar i hästtransporten kontra torv från L**nm***n lantbruk med leverans på pall till gården.

Kör man 5 mil enkel väg till sågen med sin gamla Volvo 245 och hästsläpet bakpå så kostar detta 210 kr i bensin, vilket ska fördelas på de 10 st. plastsäckar med spån som rymmer 150 liter (säcken ska ju knytas också ) stycket = 14 öre per liter.

Torven som kom hem låg i 400 liters "korvar" och kostade 85 kr per bal = 21 öre per liter.

Torven är drygare än spånet, så en liter torv räcker kanske lika länge som 1,5 liter spån - Nu är torven och "gratis" spånet exakt lika dyra.

Spåndyngan läggs direkt på en dyngkärra som körs iväg med en gammal BM 430 till en bonde 1,5 mil bort medan däremot torvdyngan hämtas från en handelsträdgård som betalar 100 kr per kubikmeter - nu blev helt plötsligt "gratis" spånet avsevärt dyrare än den torv som köptes in och levererades till gårdsplanen.

Hemma kör vi med torv som leveras till gården med lastbil.

Vi sprider dyngan på våra åkrar. Torven binder ammoniak på ett helt annat sätt än andra strömedel där ammoniaken sedan vid lagringen på dyngplattan omvandlas till nitrater (dvs samma som i kvävegödninsgmedel tex NPK) = billigare hö.

Detta är förmodligen det billigaste alternativet för oss, men varje stall måste räkna utifrån sina förutsättningar.

Som sagt var så avgör många gånger andra faktorer än inköpspriset vad som är billigast i slutändan.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

KL

Till Mitrolle

du skrev att det avger farliga toxiner. Var fick du det ifrån?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Har även funderat på om det kan vara värt att investera i gummimatta och sen ströa med spån. Men funderar på om mattan är hal eller obekväm att ligga på. Någon med erfarenhet?
Gummimattan är varken hal elelr obekväm. En gummimatta och en ordentlig bädd ovanpå (har provat både med strö och halm) är både lättmockad och skön för hästen. Jag gillar strö bäst, lätt att mocka, kisset sprider sig inte speciellt mkt när man har ett rejält lager.
Vår gödselstack körs ut på åkrarna så hanteringen är lättsam.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Det säljs på Granngården t.ex.

Länk till tillverkaren: http://www.laxabruk.se/stro_fordelar.php

Jahapp så enkelt var det att få tag på, finns ingen återförsäljare söder om göteborg.

Granngården har inte heller det här nere, typiskt vist kunde man beställa direkt från dem men då tillkommer frakten vilket ju inte lär bli så billigt, inte heller känner man riktigt för att beställa på sig ett antal pallar utan att ha provat ströet först.

En fråga om det som aldrig nämns hur stor är förbrukningen till normalhäst, står ju enbart hur mkt man skall ströa upp från början ingenting om hur drygt det är sedan.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Gummimattan är varken hal elelr obekväm. En gummimatta och en ordentlig bädd ovanpå (har provat både med strö och halm) är både lättmockad och skön för hästen. Jag gillar strö bäst, lätt att mocka, kisset sprider sig inte speciellt mkt när man har ett rejält lager.
Vår gödselstack körs ut på åkrarna så hanteringen är lättsam.

Hur menar du med "ordentlig bädd", är det permanent bädd du har? Hur mycket strö har du på mattan? Vad använder du för strö?
Många frågor blev det :D
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

KL

Till Mitrolle

du skrev att det avger farliga toxiner. Var fick du det ifrån?

Min veterinär sade det på Strömsholm när jag var där med min allergiska häst. Var tvungen att genast byta strö (hade torvbädd med halm ovanpå).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp