Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Eskita

Trådstartare
En spinn-off på tråden om att allt blivit så dyrt.
Funderar lite på vad som är det mest ekonomiska att ströa med, hur tänker ni?

Halm har vi inte använt för att vi tror att det blir större gödselmängd, vi har container och det är dyrt med tömningar.

Torvbädd funkar ganska okej till pålle, men han kissar väldigt mycket på exakt samma fläck så det är ganska mycket pyssel med att hålla bädden jämn. Men det kan vara jag som är lite väl petig..

Har även funderat på om det kan vara värt att investera i gummimatta och sen ströa med spån. Men funderar på om mattan är hal eller obekväm att ligga på. Någon med erfarenhet?

Finns det fler alternativ?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Gratis sågspån från sågverk :angel:... Det är ju inte alltid man kan få tag i gratis spån, men jag tror att det i regel är det billigaste alternativet att köpa råspån direkt från ett sågverk.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Min häst har gummimattor i sin box och han står på kutterspån. Det fungerar riktigt bra, han ligger ned och sover på nätterna och de är inte hala.

Nackdelen är att det vill på att samlas lite kissigt spån under gummimattorna eftersom jag har två stycken så det blir en skarv i mitten.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Gratis sågspån från sågverk :angel:... Det är ju inte alltid man kan få tag i gratis spån, men jag tror att det i regel är det billigaste alternativet att köpa råspån direkt från ett sågverk.

Vi köpte så förrut. Åkte dit med täckt traktorkärra och lastade fullt. Men nu är det mer eller mindre krig om spånet så det lönar sig knappt :(

Min häst har gummimattor i sin box och han står på kutterspån. Det fungerar riktigt bra, han ligger ned och sover på nätterna och de är inte hala.

Nackdelen är att det vill på att samlas lite kissigt spån under gummimattorna eftersom jag har två stycken så det blir en skarv i mitten.

Hur mycket spån lägger du in på mattorna?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

lösdrift :)


Prata med något närliggande sågverk. Har en kompis som frågade ett här i närheten och hon fick spån gratis om hon hade med sig egen soppsäck och plockade i det själv.

ops, läste inte ditt svar till en innan :angel:
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Vanligt sågspån tycker jag är det absolut bästa, lätt mockat och billigt!!
Vi får spånet gratis då vi har ett sågverk på gården och spånet går genom ett rör rakt in i ett "rum" i stallet.
Vi säljer även till andra stall, dom får då ställa en tippkärra hemma och seadn hämta när den är full, men jag inser nu att vi borde kunna höja priserna lite..:o
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

KL
Har funderat ett bra tag nu varför man egentligen inte använder sand som strö?
Den varianten som inte dammar?
Är det för att det är dyrt/ svårt att bryta ner och därmed svårt att sprida på fälten eller av annan anledning? Annars borde det ju vara en ljus (fräsch utseendemässigt) och lättmockad variant?

Funderar just för jag kanske har tillgång till ett jättelass sand från en ridbana som anlas fel från början, nu ska sanden bort och frågan är vart...
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Risken med att ha sand är ju sandkolik, hästen får troligtvis i sig sand när den äter hö från sandbädden och kanske pillar upp kraftfoder som trillat ner, dett akn ju leda till kolik.. antar att det är därför ingen strör med det. Samt att det är tungt och svårtransporterat.

Och det du säger, absolut.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Men sandkolik kan väl undvikas genom att fodra på exempelvis ett foderbord kanske?
Jag har iofs aldrig varit med om sandkolik och då har hästarna gått i leriga hagar på vintern och på sommaren delvis torra jord/ sandytor. Men är det en risk så väljer man bort det helt klart!

Ingen mer som vet? Har ju sanden nära och att frakta den dit den ska till slut är varken långt eller jobbigt på det sättet...
Kanske fungerar som ett bottenlager? Om man nu väljer bädd?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

KL
Har funderat ett bra tag nu varför man egentligen inte använder sand som strö?
Den varianten som inte dammar?
Är det för att det är dyrt/ svårt att bryta ner och därmed svårt att sprida på fälten eller av annan anledning? Annars borde det ju vara en ljus (fräsch utseendemässigt) och lättmockad variant?

Funderar just för jag kanske har tillgång till ett jättelass sand från en ridbana som anlas fel från början, nu ska sanden bort och frågan är vart...

Hur funkar sanden med kiss i då? På kattsidan använder man ju antingen klumpbildande sand eller byter sanden helt varje vecka. Lite jobbigt att byta all sand i boxen varje vecka?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Också en bra tanke! Men är väl lite samma som med fint spån, man får helt enkelt ta bort kissfläckarna, kanske med en spade?
Sand borde suga upp mindre vätska än spån, men suger det upp mindre än halm också??
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

KL
Har funderat ett bra tag nu varför man egentligen inte använder sand som strö?
Den varianten som inte dammar?
Är det för att det är dyrt/ svårt att bryta ner och därmed svårt att sprida på fälten eller av annan anledning? Annars borde det ju vara en ljus (fräsch utseendemässigt) och lättmockad variant?

Funderar just för jag kanske har tillgång till ett jättelass sand från en ridbana som anlas fel från början, nu ska sanden bort och frågan är vart...

sand kan inte brytas ner, det är ju sten :p
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

ÅÅh, vad blond jag känner mig nu :D
Så sand som strö= ingen lösning alls?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Också en bra tanke! Men är väl lite samma som med fint spån, man får helt enkelt ta bort kissfläckarna, kanske med en spade?
Sand borde suga upp mindre vätska än spån, men suger det upp mindre än halm också??

Sand man har i kattlådor är av en typ som heter bentonit, är osäker på om det finns i Sverige? Annars suger väl sand inte upp nått alls egentligen. Vilket gör att det nog inte blir bra strömaterial. Klumpbildande sand skulle kanske kunna funka, men jag tror att dels skulle klumparna bli så stora att man måste ha grävmaskin för att orka få upp dom :cool: och så tror jag att hästens tyngd skulle göra att dom går sönder.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Har faktiskt också haft tankarna åt sand, då inte som enda strömaterial utan under annat strö i lösdriften, vi har problem med att cementgolvet (stor loge) blir väldigt halt med bara halm som strö, ifjor drog ungarna in en hel del stenmjöl utifrån vid öppningen och de fick ett helt annat grepp där. Med tanke på att den kommer vara ca 120 kvm stor så är det inte helt billigt att ströa upp den med vad som hellst.
Vet att jag kan köpa "billig" sand som är nästan som sjösand i typen en bit iväg. Spånade på om det kunde funka att ha ett lager sand i botten och sedan antingen halm som vi har nu eller ev spån ovanpå.

Är det ingen som testat att ha sand ?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Vi har sandgolv med gummimattor ovanpå, och strö på toppen så klart. Det är mjukt men stadigt och hästarna verkar trivas. Den enda nackdelen är att stallgången också är sand och det finns alltså ingen betong någonstans (det är ett amerikanskt fd galoppstall), så spolspiltan är i en annan byggnad. Lite mackigt att gå från en byggnad till en annan när det är snöstorm, men hur ofta händer det egentligen?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

KL
Oh vad glad jag e för bukes alla kunniga, nu vet man mer om sand. Men en kombination med gummimattor mm borde ju vara smidigt, och så sparar man det vanliga ströet. Varför la ni sand just under gummimattorna Jerseyite? För att det ska vara mjukare alltså?
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Stallet är urgammalt så jag var ju inte där när det byggdes men så vitt jag kan se så är sanden i boxarna samma sak som stallgångarna och utomhus - stallet står alltså planterat rakt på den mjuka marken. Sedan har de förmodligen grävt "diken" i varje box och blandat i ren sand innan mattorna har lagts på. Det är definitivt ren sand under mattorna (jag är så nyfiken att jag har kollat). Det är många galoppstall i USA som ser ut så här, varför vet jag dock inte. Ekonomiskt att inte gjuta en hel grund, kanske?

I det här stallet så är bäddarna mjuka, just för att gummimattorna inte ligger på en hård grund. Jag kan tänka mig att det kan bli värre om man inte har grävt ur boxarna först och lagt riktig sand under mattorna (att man behåller den vanliga stenblandade jorden och bara häller lite sand ovanpå, alltså). Jag skall faktiskt fråga min stallägare när jag träffar henne nästa gång - det är hennes farfars gård och jag misstänker att själva stallet var på plats innan hon föddes.
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Intressant!
Men att det fungerar där borta betyder ju tyvärr inte att det gör det här :) Men vore kul att få veta mer!
 
Sv: Vad är mest ekonomiskt att ströa med?

Jag har halmbädd till 3 av mina och kartongströ till en. Halmen tar mycket plats i container om man mockar ut allting dagligen, men har man lite bädd så plockar man ju oftast mest ut skit och då blir det mer drygt.
Kartong multnar jättefort så det kan man kompostera själv. Det blir bara bajs och lite blött papper och är rätt så drygt. Kostar inte mer än spån gör nu heller och är bra för hästarna då det inte dammar. Man behöver inte ha extremt mycket i boxen heller då det ligger still och är rätt fluffigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp