Bukefalos 28 år!

Vad är mycket aktivering?

På vilket sätt är det mer skada än nytta att promenera under tävlings säsong ?
De är sprinters. Att trampa långa sträckor kopplade get på sin höjd låsningar och spända muskler. De ska INTE träna kondition alls under tävlingssäsongen. Bara sprinter. Under vintern bygger vi kondition, på våren stärker vi den och sen underhåller vi. Nu tävlar vi oval och inte LC. Där behöver dom bättre kondis menn inte heller det tränar man med promenad, utan genom att springa lös. Och jag släpper INTE mina vinthundar lösa i skog eller mark.
 
De är sprinters. Att trampa långa sträckor kopplade get på sin höjd låsningar och spända muskler. De ska INTE träna kondition alls under tävlingssäsongen. Bara sprinter. Under vintern bygger vi kondition, på våren stärker vi den och sen underhåller vi. Nu tävlar vi oval och inte LC. Där behöver dom bättre kondis menn inte heller det tränar man med promenad, utan genom att springa lös. Och jag släpper INTE mina vinthundar lösa i skog eller mark.
Lite nyfiken, är det för att de snubblar lätt, vill jaga, eller varför släpper du dem inte i skogen?
Också lite nyfiken på varför de blir spända av promenader? Ifrågasätter inte, men promenader är ju för en själv ganska avslappnande och mjukgörande - även öm jag är rätt olik en vinthund 🙈
 
Lite nyfiken, är det för att de snubblar lätt, vill jaga, eller varför släpper du dem inte i skogen?
Också lite nyfiken på varför de blir spända av promenader? Ifrågasätter inte, men promenader är ju för en själv ganska avslappnande och mjukgörande - även öm jag är rätt olik en vinthund 🙈
För att dom sticker kanske? Vinthundar är inte direkt föriga om dom ser något som gör sig i fjärran. Låter väldigt oseriöst att släppa sånna i skogen aldrig varit med om att någon vinthundsägare gör så.
 
Lite nyfiken, är det för att de snubblar lätt, vill jaga, eller varför släpper du dem inte i skogen?
Också lite nyfiken på varför de blir spända av promenader? Ifrågasätter inte, men promenader är ju för en själv ganska avslappnande och mjukgörande - även öm jag är rätt olik en vinthund 🙈
För att det finns för mycket vassa pinnar, gropar, ris, stenar, rötter att skada sig på. Plus att jag inte kan hindra dem från att springa efter harar. Jag släpper mina på jämnt underlag, i inhägnad (har egen 1ha med viltstängsel), och också här skyddar jag tummarna (vad heter de på svenska?) med tejp eller skydd.

Vi går typ aldrig i koppel, men då jag gör det har min ena tendens till att bli styv. Det blir för statiskt helt enkel, och inte en naturlig takt och fart.
 
För att dom sticker kanske? Vinthundar är inte direkt föriga om dom ser något som gör sig i fjärran. Låter väldigt oseriöst att släppa sånna i skogen aldrig varit med om att någon vinthundsägare gör så.
Vissa gör det men samma personer postar bilder på fb där hunden har en pinne genom bröstkorgen eller mellan tårna eller en stor reva över benet osv. De har verkligen tunn hud och ingen skyddande päls. De spricker lätt upp om de krockar med någon kvist.
 
För att det finns för mycket vassa pinnar, gropar, ris, stenar, rötter att skada sig på. Plus att jag inte kan hindra dem från att springa efter harar. Jag släpper mina på jämnt underlag, i inhägnad (har egen 1ha med viltstängsel), och också här skyddar jag tummarna (vad heter de på svenska?) med tejp eller skydd.

Vi går typ aldrig i koppel, men då jag gör det har min ena tendens till att bli styv. Det blir för statiskt helt enkel, och inte en naturlig takt och fart.
Aha, okej, tack för förklararing! Hur länge behöver de springa löst, när de väl tränar?
 
Vissa gör det men samma personer postar bilder på fb där hunden har en pinne genom bröstkorgen eller mellan tårna eller en stor reva över benet osv. De har verkligen tunn hud och ingen skyddande päls. De spricker lätt upp om de krockar med någon kvist.
Har också haft en snabb, tunnpälsad hund även om det inte var en vinthund. Jag misstänker att två av akutbesöken vi gjorde på djursjukhuset inte hade behövts om hunden hade haft lite tjockare päls.
 
Intressant tråd :)

Vad som är "mkt aktivering" är väl ungefär som "hur långt är ett snöre"... det beror på vad en jämför med. Jag tolkar TS som att tråden handlar om vad som är tillräcklig aktivering för en brukshund? Jag har ingen brukshund men jag fascineras av dem, dock tror jag det är för mkt hund för mig samt att de flsta är för stora, så jag har en en annan ras, dock med motor.

Jag har en lancashire heeler som är 15 månader. Jag önskar ibland att hon fick göra mer, men det vi gör är väl vad jag hinner och orkar med vid sidan av heltidsjobb och häst. Det är nog både mer och mindre än vad andra liknande hundtyper gör i sin vardag.

*Vi går promenader där hon mestadels är lös, även i stan är hon lös på cykelbanor, parker, villaområden etc med lagom mkt trafik. Vardagslydnaden är toppen och hon är en lättsam hund som därav får mkt frihet. Vi promenerar i snitt 1 timme per dag, ofta mer men mkt sällan mindre. Vi varierar stadspromme och skogspromme. Ofta promenader som varierar mellan att bara lunka runt på egen hand, med inslag av leta leksak, leta godis, träna gå fint vid sidan, hoppa upp och ner på saker på kommando osv. Sällan går vi bara rakt fram i en timme utan ytterligare påhitt, det är bara de dagar jag är hjärndöd tex nattskiftjobbande dygn.
*Vi har börjat med personspår och detta går jag ett par ggr per vecka. Korta enkla spår ca 20-40m där vi precis introducerat enkla vinklar.
*Jag ägnar mig åt NW för vardagsbehov, har gått steg1 och steg2 och börjar nästa vecka en tävlingsinriktad kurs. Vi söker inomhus och utomhus. Hur ofta varierar men det är perfekt aktivering de dagar jag jobbar så mkt att jag inte hinner mer än rastningsrundor (tex nu i helgen dåjag jobbar 6-18 tre dagar i rad).
*Hon är med mig i stallet varje dag 1-2 timmar, när jag rider ligger hon i bilen men övrig tid är hon med och strosar runt.
*Hon är med mig varje skift på jobbet, utom var 6e vecka då hon är på dagis. De veckorna hinner jag inte mer än bara ha med henne i stallet och ev gå en kortare kvällsrunda, men då får hon ju ett par rundor samt utevistelse på dagis under timmarna 7-16. Hatar dessa veckor då det känns som att jag knappt hinner se min hund (lite som jag tänker att folk med barn har det under veckorna).

Om jag inte hade häst som tog några timmar varje dag så hade vi sökt upp nån hundklubb eller annat att hänga på några dagar i veckan. Men jag hinner helt enkelt inte med mer än ovanstående. Jag söker inspiration genom att gå hundkurser när tillfälle ges men får ju oftast träna själv utöver det då jag har svårt att passa fler tider än jag redan gör med häst och skiftjobb.
Jag tror min hund är rätt nöjd med sitt liv, ffa för att hon alltid är med. Jag har den förmånen att ha henne på jobbet, och i och med att hon alltid är med så finns utrymmet för mig att hitta på småaktiviteter löpande under dagen när det finns tid över. Tex göra ett nw-sök på jobbet. Om jag bara haft henne med mig kvällstid hade det känns mer uppstyrt och stressigt att hinna med såna aktiviteter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 429
Senast: Miiikaela_
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 109
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp