Bukefalos 28 år!

Vad är mycket aktivering?

Tänker som flera andra att just en tomt sällan har så mycket intressanta dofter. Visst att hunden säkert kan strosa runt en stund men sen då?

Är man dock aktiv med hunden ute, att den får vara med när man gör saker och själv får uppgifter blir det ju en annan sak.

När mina hundar har varit med och jobbat på hästgård där de får vara lösa har de varit väldigt nöjda sen. Att hänga med och hämta hästar en bra bit bort, åka traktor, träffa en hundkompis att leka/umgås lite med, träna lite vardagslydnad när man möter folk eller träna lite plats osv. Det blir ju en helt annan femma och har gjort mina hundar betydligt nöjdare än vid vanliga promenader eller träning.
Jag har ju en sällskapshund, men de dagar hon kan vara med och fixa i stallet en heldag/ halvdag så sover hon gott sen.
Det dövar mitt "dåliga" samvete, även om hon bara är en sällskapshund.
 
Jag är lite nyfiken , hur mycket värderar ni ”utetid för hunden” mot ”aktivering” och ”promenader” ? Dvs stor tomt , mycket tid ute och med mycket intressanta dofter. Bor ni alla i lägenhet ?

Jag bor i lägenhet dock på bottenplan.

Trädgård är knappt något för min lundis - dofterna är sällan nya (och han är en hund som entusiastiskt använder sin nos och doftsinne), sitter mest och vaktar vid staketet och ser på när folk går förbi. Det är lite som att slö-titta på ett lugnt TV-program kan jag tänka mig. Promenader är absolut högtidpunkten på hans dag, både han och jag får motion och vi skiftar mellan olika rundor. Under en dag kan massvis med nya dofter dyka upp där. Samma som i en hundrastgård och han kan dessutom springa av sig.

Dock

En timmes NoseWork > ett par timmars promenad om inte mer, lätt. Kör vi lite mer än en timme så är han nog tröttare efter en femtimmes lång runda i stan eller något. Enligt mig är promenad för motion och att rasta av sig, och gör man aktiviteter med hunden kan det lätt ersätta längre promenader för en typisk sällskapshund. Precis som med människor, mental aktivering underhåller och tröttar ut mer än att bara traska runt.

Jag har ju en sällskapshund, men de dagar hon kan vara med och fixa i stallet en heldag/ halvdag så sover hon gott sen.
Det dövar mitt "dåliga" samvete, även om hon bara är en sällskapshund.

Jag tycker inte du ska ha ett dåligt samvete. Är din hund trött och nöjd efter en dag så har hon fått sin motion och mentala aktivitet för dagen som passar henne bra.
 
Minns inte vad jag skulle svara på :cautious:.

Apropå promenadtid... Jag snittar på att vara ute med Frej 3 timmar/dag på vardagarna och jag jobbar heltid. Snittar också på 6 timmar aktiv tid (=allt annat än sömn eller vila).

Min hund får ganska mycket godis när vi tränar och vid exempelvis borstning så det gäller att han får vara ute och röra sig en del ;). Sedan var han ju skadad förut och fick inte gå riktiga promenader så nu får matten inte riktigt nog. Men det är bara jobb plus vara med hunden som hinns med på vardagarna. Städ och tvätt och handling och ofta matlagning får vänta till helgerna.

Jag tror inte att en brukshund skulle vara nöjd med livet vi lever, men det är helt okej för min lille kille, verkar det som åtminstone.
 
Jag har tur som är hemma mycket, men för dom som jobbar heltid antar jag dom har hundvakt eller hunddagis på dagen som kanske går mycket med hunden.

Min hund skulle lätt nöja sig med 1,5-2 timmars promenad varje dag, och enligt mig så är det viktigare med mental aktivering än flera timmars promenad. Dock får jag höra i omgivningen under "lata perioder" (1,5-2 timmars och hunden är ofta i trädgården) hur det är visst synd om min hund, hundar ska gå flera timmar per dag minst osv. Spelar ingen roll att man tränar NoseWork två gånger i veckan, kör lite agility osv. Promenad = allt. :crazy: Så länge en hund får gå på en massa promenader annars är det synd om hunden eller något.

Jag jobbar heltid, mina hundar är i hundgård på dagarna och får ingen motion där :)

Så himla märkligt resonemang tycker jag!
 
Jag jobbar heltid, mina hundar är i hundgård på dagarna och får ingen motion där :)

Så himla märkligt resonemang tycker jag!

Antar du ger dom mycket uppmärksamhet och tid när du väl kommer hem, hundar behöver ju inte vara igång 24/7. :)

Men angående det hela "timmar utav promenader och att vara ute på en tomt är jätteviktigt", så ser man även fokuset på detta på olika hemsidor för jourhem för hundar som behöver omplaceras. Ibland tittar man lite nyfiket, och när det kommer till hundar av medium- och större storlek av aktiv/brukshundstyp så brukar det krävas stor tomt, eller bo på landet, osv. Enda hundar som verkar omplaceras till folk som bor i lägenhet eller i stadsmiljö är små dvärghundar av sällskapstyp. Det är som om att springa runt utomhus hela dagarna är det aktiva hundar och hundar av brukstyp kräver allra mest. Detta är något jag ytterest sällan kommer över hos uppfödare av aktiva hundraser eller brukshundar; att ägaren är aktiv, kunnig, dedikerad och vill pyssla med hundsport/bruks verkar vara det allra viktigaste enligt min erfarenhet. Sen att folk i lägenhet faktiskt kan gå på långpromenader/åka till naturområden eller lokala träningsbanan. :idea: Vi sitter faktiskt inte hela dagarna inlåsta i våra hem.
 
Här blir det runt timmen varje dag (går morgon + kväll). 1-2 ggr i veckan blir kvällsrundan längre eller typ skritt i blåbärsris/intervaller/drag/liknande.

Sen tränar vi 4-6 dagar i veckan.

Promenader är i mitt tycke astrist och mer ett nödvändigt ont :angel: Däremot "fyspassen" är roliga men de fyller liksom ett syfte för det vi tränar :D
 
I min erfarenhet brukar hus på landet krävas till hundar som är dåliga mentalt (men att den biten inte står i annonsen)😅
Min tycker att det där med att springa runt på gården ute själv är sådär lagom roligt. Han får ju inte göra sånt som han tycker är kul som att jaga katterna eller hästarna eller spåra djur ett par km bort över åkrarna. Han vill att vi går på äventyr tillsammans annars vill han hellre ligga och sova inne med oss eller i hundgården eller möjligtvis ute på verandan och vakta huset.

Han skulle för övrigt kunna gå 5-6+ timmar på promenader varje dag utan att för den sakens skull tycka att han får mycket aktivering utan det krävs ett par km spår eller liknande koncentrationskrävande aktiviteter eller rejälare konditionspass för att han faktiskt ska bli trött efteråt. Däremot så är det ingenting som krävs varje dag även om han själv gärna skulle vilja.
 
Antar du ger dom mycket uppmärksamhet och tid när du väl kommer hem, hundar behöver ju inte vara igång 24/7. :)

Men angående det hela "timmar utav promenader och att vara ute på en tomt är jätteviktigt", så ser man även fokuset på detta på olika hemsidor för jourhem för hundar som behöver omplaceras. Ibland tittar man lite nyfiket, och när det kommer till hundar av medium- och större storlek av aktiv/brukshundstyp så brukar det krävas stor tomt, eller bo på landet, osv. Enda hundar som verkar omplaceras till folk som bor i lägenhet eller i stadsmiljö är små dvärghundar av sällskapstyp. Det är som om att springa runt utomhus hela dagarna är det aktiva hundar och hundar av brukstyp kräver allra mest. Detta är något jag ytterest sällan kommer över hos uppfödare av aktiva hundraser eller brukshundar; att ägaren är aktiv, kunnig, dedikerad och vill pyssla med hundsport/bruks verkar vara det allra viktigaste enligt min erfarenhet. Sen att folk i lägenhet faktiskt kan gå på långpromenader/åka till naturområden eller lokala träningsbanan. :idea: Vi sitter faktiskt inte hela dagarna inlåsta i våra hem.

Ja, visst gör jag det :) men vi promenerar inte timvis. Igår fick bara tiken en prommis, grabbarna var med mig och jagade mellan 14-20 och fick ingen promenad alls. De har sovit som stockar i natt, speciellt Floyd som fick slita i kalla vatten i flera såtar igår. Finn var också rejält trött, men gick bara en såt. Å andra sidan simmade han konstant i typ 40 min :p

Att just promenader skulle vara det viktigaste tycker jag är märkligt som sagt. Jag förstår att det är det viktigaste om det är det enda man gör med sin hund, men mina hundar väljer annan aktivering framför promenader varje dag.
Hanarna är ute mycket i trädgården, där de aktiverar varandra på ett fint sätt. Jag tror att den typen av flockintegration (springa som dårar, ligga och brottas, sova på varandra i skuggan, gräva tillsammans osv) ger en bra förnöjdhet också, även om det snarare är en berikning än en aktivitet.

Jag tror som @Wingates, att det nog ofta beror på svajig mentalitet...
 
Ja, visst gör jag det :) men vi promenerar inte timvis. Igår fick bara tiken en prommis, grabbarna var med mig och jagade mellan 14-20 och fick ingen promenad alls. De har sovit som stockar i natt, speciellt Floyd som fick slita i kalla vatten i flera såtar igår. Finn var också rejält trött, men gick bara en såt. Å andra sidan simmade han konstant i typ 40 min :p

Att just promenader skulle vara det viktigaste tycker jag är märkligt som sagt. Jag förstår att det är det viktigaste om det är det enda man gör med sin hund, men mina hundar väljer annan aktivering framför promenader varje dag.
Hanarna är ute mycket i trädgården, där de aktiverar varandra på ett fint sätt. Jag tror att den typen av flockintegration (springa som dårar, ligga och brottas, sova på varandra i skuggan, gräva tillsammans osv) ger en bra förnöjdhet också, även om det snarare är en berikning än en aktivitet.

Jag tror som @Wingates, att det nog ofta beror på svajig mentalitet...
Jag vet att mina hundar gillar sina promenader högt, fast de tränas med framgång i sök, spår, lydnad och agilty (som vi inte tävlat i, än....). Om jakt fanns med bland aktiviteterna vi ägnar oss åt skulle det antagligen vara favoriten.

Ni som har brukshundar/hundar som det "räcker" att träna med, har de ingen fysisk energi att göra av med? Alltså sådan energi som inte är slut efter ett kilometerspår eller 30 minuter på sökbanan? Lydnaden räknar jag inte ens med i det här sammanhanget.

Och behöver de inte stimulansen som en promenad ger? Behöver de inte en aktiv och intressant fritid? Själv kan jag erkänna att hälften av gångerna jag går ut och promenerar är jag inte jättepeppad. Rent förnuftsmässigt vet jag att det är ok motion för mig också om jag rör mig i terräng. Det gäller alltså att göra promenaderna omväxlande och roliga inte bara för hundarna utan för hundföraren också.
 
Jag vet att mina hundar gillar sina promenader högt, fast de tränas med framgång i sök, spår, lydnad och agilty (som vi inte tävlat i, än....). Om jakt fanns med bland aktiviteterna vi ägnar oss åt skulle det antagligen vara favoriten.

Ni som har brukshundar/hundar som det "räcker" att träna med, har de ingen fysisk energi att göra av med? Alltså sådan energi som inte är slut efter ett kilometerspår eller 30 minuter på sökbanan? Lydnaden räknar jag inte ens med i det här sammanhanget.

Och behöver de inte stimulansen som en promenad ger? Behöver de inte en aktiv och intressant fritid? Själv kan jag erkänna att hälften av gångerna jag går ut och promenerar är jag inte jättepeppad. Rent förnuftsmässigt vet jag att det är ok motion för mig också om jag rör mig i terräng. Det gäller alltså att göra promenaderna omväxlande och roliga inte bara för hundarna utan för hundföraren också.
Promenad bränner bara extrem överskotts energi, när jag cyklar bränner han lite mer och då måste han även anstränga huvudet och hålla koll på cykeln. Vi går mest för att jag tycker det är skönt att gå och det fungerar att hitta på saker på nya platser. Går vi däremot i stan så blir han trött i huvudet eftersom han är en bonnhund. ;)
 
Promenad bränner bara extrem överskotts energi, när jag cyklar bränner han lite mer och då måste han även anstränga huvudet och hålla koll på cykeln. Vi går mest för att jag tycker det är skönt att gå och det fungerar att hitta på saker på nya platser. Går vi däremot i stan så blir han trött i huvudet eftersom han är en bonnhund. ;)
Önskar att jag vågade cykla med mina! Eller bara en i taget, men de är för starka och stökiga för det. Stadspromenader är bra för mina lantishundar också, men gör man det ofta så att miljön inte känns ny tröttar det ju inte mer än någon annan promenad.
 
Önskar att jag vågade cykla med mina! Eller bara en i taget, men de är för starka och stökiga för det. Stadspromenader är bra för mina lantishundar också, men gör man det ofta så att miljön inte känns ny tröttar det ju inte mer än någon annan promenad.
Vi har fördelen av två städer relativt nära så det går att variera rätt mycket! För ja samma promenad ofta tar bort effekten. ;)
Jag har varit stenhård med hur man uppför sig när man cyklar, så det funkar bra, men skulle vi få vilt framför oss så får jag nog bara släppa. ;)
 
Gällande att vara ute på tomten. Har vinthundar och de motionerar sig själv på gården för det mesta. Gå omkring och snusa? Hah! Det är full fart. De får ut MYCKET mer av att rejsa på tomten än att gå promenad. Men så är de varken brukshundar eller maratonlöpare. Under tävlingssäsongen går vi inte promenader alls. Mer skada än nytta. Under vintern promenerar vi istället någon timme om dagen.
 
Gällande att vara ute på tomten. Har vinthundar och de motionerar sig själv på gården för det mesta. Gå omkring och snusa? Hah! Det är full fart. De får ut MYCKET mer av att rejsa på tomten än att gå promenad. Men så är de varken brukshundar eller maratonlöpare. Under tävlingssäsongen går vi inte promenader alls. Mer skada än nytta. Under vintern promenerar vi istället någon timme om dagen.
På vilket sätt är det mer skada än nytta att promenera under tävlings säsong ?
 
Jag vet att mina hundar gillar sina promenader högt, fast de tränas med framgång i sök, spår, lydnad och agilty (som vi inte tävlat i, än....). Om jakt fanns med bland aktiviteterna vi ägnar oss åt skulle det antagligen vara favoriten.

Ni som har brukshundar/hundar som det "räcker" att träna med, har de ingen fysisk energi att göra av med? Alltså sådan energi som inte är slut efter ett kilometerspår eller 30 minuter på sökbanan? Lydnaden räknar jag inte ens med i det här sammanhanget.

Och behöver de inte stimulansen som en promenad ger? Behöver de inte en aktiv och intressant fritid? Själv kan jag erkänna att hälften av gångerna jag går ut och promenerar är jag inte jättepeppad. Rent förnuftsmässigt vet jag att det är ok motion för mig också om jag rör mig i terräng. Det gäller alltså att göra promenaderna omväxlande och roliga inte bara för hundarna utan för hundföraren också.

Aktivering för mina hundar är i regel jaktträning, där de bränner ur sig mer energi än på vanliga promenader :)
Särskilt wachtlarna, som alltid går kopplade förutom när de jagar eller tränas inför jakt. Min wachtelhane och labbehanen bränner mer energi i trädgården under ett par timmar där de kan härja fritt, rusha, brottas osv, än under två timmars promenad.

Jag tycker absolut att mina hundar behöver sina vardagspromenader, men jag har inte dåligt samvete för att de inte får flera timmar per dag. De är i god form ändå :)

DDD99AEE-1734-4AD9-B4F3-F5BB0011129A.jpeg
 
Mina hundar har aldrig varit så ubdetstimulerade som när vi bodde på en gård och dom var ute själva på gården för matte blev för lat. Nu bor vi i "stan" och hundarna får ungefär dubbelt så mycket motion och aktivitet.
 
Jag vet att mina hundar gillar sina promenader högt, fast de tränas med framgång i sök, spår, lydnad och agilty (som vi inte tävlat i, än....). Om jakt fanns med bland aktiviteterna vi ägnar oss åt skulle det antagligen vara favoriten.

Ni som har brukshundar/hundar som det "räcker" att träna med, har de ingen fysisk energi att göra av med? Alltså sådan energi som inte är slut efter ett kilometerspår eller 30 minuter på sökbanan? Lydnaden räknar jag inte ens med i det här sammanhanget.

Och behöver de inte stimulansen som en promenad ger? Behöver de inte en aktiv och intressant fritid? Själv kan jag erkänna att hälften av gångerna jag går ut och promenerar är jag inte jättepeppad. Rent förnuftsmässigt vet jag att det är ok motion för mig också om jag rör mig i terräng. Det gäller alltså att göra promenaderna omväxlande och roliga inte bara för hundarna utan för hundföraren också.
Min hund gjorde inte av med någon fysisk energi på koppelpromenader. Uppletanderuta innebär ju en hel del fysisk aktivitet ihop med det psykiska och i väntan på att spåret skulle ha legat tillräckligt länge brukade vi gå en runda där han fick vara lös och vi körde diverse "lättare" aktiviteter under tiden. En vanlig koppelpromenad ger ju ingen fysisk träning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 332
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 890
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 268
Senast: hundtant
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 135
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp