Bukefalos 28 år!

Vad är rätt och vad är fel?!

N

Napoli

Hej. Jag har ställts inför det svåraste beslutet i hela mitt liv. Vi var och röntgade min älskling och fick då reda på att han har förslitningar i gaffelbandet på ena bakbenet. Veterinären sa att han inte får bli riden på hela vintern och våren men att han KANSKE kan bli riden senare framöver..
Min pålle är ganska gammal, 17 år, och före detta travare. Innan han fick problem hade jag tänkt sälja honom i vår p.g.a tidsbrist och studier. Men nu vet jag inte hur jag ska göra längre! jag har tänkt på om det är mest rättvist att låta honom avsluta sitt liv nu när han mår relativt bra fortfarande, eller är det mest rättvist att kämpa tills det absolut inte går längre?
Jag vet inte alls om det är bäst att låta honom gå vidare nu, eller om det är orättvist att ge upp så lätt?
Han är ganska svullen i benet, och svullnar ännu mer i båda bak efter att ha stått inne hela natten. De första stegen han tar efter han stått stilla haltar han kraftigt, men efter ett tag går han normalt igen..
Så vad tycker ni, är det fel att låta honom komma till de gröna ängarna och avsluta sitt liv här med mig nu, när han fortfarande mår ganska bra eller ska jag kämpa för hans liv bara för att jag älskar honom över allt annat och vill ha honom kvar?
Tack för svar!
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

:cry: Usch ja. Lider med dig. Var i nästan samma sits som dig för ca 3 år sedan. Min häst hade blivit sparkad i hagen. Åkte till veterinären och fick väl ingen rolig prognos. -Ja du kan ju ha honom som sällskaps häst eller promenad häst. Till saken var att min älskling var en riktig buse i hagen. Han ville alltid leka och ha kul. Men sviterna kom en liten stund senare. Han fick alltså väldigt ont i sitt bakben.Vet inte hur många sömnlösa nätter jag låg vaken. Och hur många gånger jag frågade min man vad jag skulle göra.
Men hjärtat sa att det bästa för min häst Calvaro var att få gå på sitt sommar bete hela sommaren i lugn och ro med sin kompis. Och sedan få sluta sina fina och händelserika dagar i sin sommar hage.

Beslutet var jobbigt att ta. Ännu jobbigare att ringa veterinären.Har nu turen att en vän är veterinär. Och säga till henne att det var dax för Calvaro att få somna in.

Så en strålande oktoberdag vid 11 tiden fick han vila in. Fruktansvärt jobbigt men ändå skönt. För då visste jag att han inte behövde lida mera..Tiden efteråt var hemsk. Calvaro blev 13 år.

Tog ett tag innan man insåg vad som hänt. Men jag ångrar inget. Det var de bästa för honom.

Hoppas för ditt och hästens bästa att du hittar rätt lösning...

Tänker på dig.

MVH
Sofia i Halmstad.
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

Vilken prognos har vet gett honom? Om chansen typ ligger på ca 50% att få honom helt frisk hade jag nog tyvärr tagit det svåra beslutet att ta bort honom. Det är bättre att du minns honom någorlunda pigg än en häst med trötta ögon och smärta i blicken...

Lycka till med ditt beslut vad det än blir...tänker verkligen på dig!
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

Vilken prognos har vet gett honom? Om chansen typ ligger på ca 50% att få honom helt frisk hade jag nog tyvärr tagit det svåra beslutet att ta bort honom. Det är bättre att du minns honom någorlunda pigg än en häst med trötta ögon och smärta i blicken...

Lycka till med ditt beslut vad det än blir...tänker verkligen på dig!

Saken är den att han aldrig kommer bli frisk.. Vet. sa iof att han skulle vila hela vintern och våren men att man kanske skulle kunna börja rida honom lätt till sommaren. Men eftersom han har förslitningar som alltid kommer finnas där, kan han ju aldrig riktigt bli bättre.. Och det känns orättvist att låta honom ta sig igenom hela vintern utan att få röra på sig och bara gå från hage till stall..
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

Hej!

Jag har ett fullblod, som är gammal galoppör. Han sprang tills han blev nio, nu är han 14. Han blir ständigt halt, och har jätte dåliga hovar. Min hovslagare säger att det inte finns något att göra åt hans hovar och att dom bara kommer att bli värre. Min häst mår bra mellan hältorna, men blir halt av minsta lilla sår. Blir väldigt svullen i alla ben när han inte kan ridas. Det finns ingen som vill ha en halt galoppör eller kan ta hand om honom på rätt sätt. Jag vet inte heller vad jag ska göra, jag älskar honom så fruktansvärt mycket. När jag läser ditt inlägg, ser jag inget själviskt i det och vill bara göra rätt för din häst! Så vi står inför hemska beslut, och jag har ingen aning om vad jag ska göra.
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

Både TS och hakiki... jag kanske är hård, men låt era hästar vandra vidare! Dom lider....

Jag fick ta bort min hund för 2 år sedan. Hon var gammal och hon var sjuk och hon var allt för mig!!.... beslutet att låta min bebis lämna detta liv får mig fortfarande att gråta, just då visste jag inte om jag gjorde rätt, men nu vet jag! En kompis som älskade min hund väldigt mycket hon med, hennes mamma sa när hon berättade att jag tagit beslutet och att min vän inte fanns mer "då älskade hon verkligen sin hund"....
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

Vad tycker du själv låter det rättaste?

Själv är jag ego och fäster mig så hårt och kämpar in i slutet så jag hade nog inte klarat av att avliva min vän, men vore det inget hopp utan bara ett lidande skulle jag kanske låtit henne vända till trappalanda.

Du ska inte välja beslut genom oss, utan detta ska du själv bestäma, du känner hästen och du vet innerst inne vad som funkar, funkar ej, vad som är rätt inte rätt.
Men visst söker du stöd och stöd ska man ha i såna här lägen.

Jag kan ta och berätta om varmblodet som står med min arab, han har fått mugg hur många gånger som helst ända sedan hösten började träda fram, halt, svullen, halt svullen.
De vet egentligen inte riktigt vad som står helt fel, muggen kan försvinna men svullnad och hälta kan vara där- är inte så inne på det, men veterinär gissar på inflamation i benet.
Ibland gick det över men det kom hela tiden tillbaka.
De åkte ned till kliniken, ringde veterinär, medicin, tvätta, stå inne ja allt som gick att göra.
Plötsligt gick det bort ett bra tag nu tycker jag men.. så igår kom det tillbaka. skit.
Ägaren läste om hans ena släkting som hade inflamation i sitt bakben, de kämpade i 3 år men fick avliva honom (släktingen).

Många varmblod har problem med sina ben.

Det är så farligt då benen råkar illa ut. Man kan kämpa men måste se förutsättningarna.

Hur länge har det varat? Vet inte om du skrev det.

kämpar man inte kan man ha mist något som kunde gått bra.
Kämpar man kostar det och kan ändå sluta med avlivning.
Och så tvärtom!

Jag menar, det är så svårt och jag förstår din sits.
Men är du beredd på att kämpa för honom, göra allt vad som krävs trots förutsättningar så gör man det bara.
Sedan får man se slutresultatet, bra eller dåligt, det vet man inte.
Men ska du lägga ner en massa pengar, för det lär kosta en del, och sedan sälja honom- många hade nog valt avlivning- taskigt att säga men vett, så finns det de som kämpar ändå för sitt stora hjärta till djuret, men trots att man avlivar betyder det inte att man inte älskar sitt djur, man kan älskar sitt djur så mkt att man låter det gå.

Han lider inte av avlivning, det gör bara du.
Men han kan lida av fortsatt kämpning men kan få ett längre liv.

Någon lider ju av vilket du än beslutar.

jag hoppas du fattar rätt beslut! håller bara tummarna för dig och din häst!
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

Saken är den att han aldrig kommer bli frisk.. Vet. sa iof att han skulle vila hela vintern och våren men att man kanske skulle kunna börja rida honom lätt till sommaren. Men eftersom han har förslitningar som alltid kommer finnas där, kan han ju aldrig riktigt bli bättre.. Och det känns orättvist att låta honom ta sig igenom hela vintern utan att få röra på sig och bara gå från hage till stall..

På ditt resonemang låter det som om du egentligen har bestämt dig men inte riktigt vill ta det slutgiltiga beslutet. Om det är som du säger att han aldrig blir helt bra- det är jättetufft men låt honom vandra vidare till ängarna där han inte känner smärta längre....
:cry:
Skriv gärna hur det går...Lycka till!
 
Sv: Vad är rätt och vad är fel?!

Om det hade varit min häst så hade jag nog låtit honom gå vidare till de gröna ängarna.
När jag skulle köpa häst så tittade jag på en som var lite halt på besiktningen. Det var endast så lite att en veterinär knapt kunde se det.
Men redan någon månad senare så kunde hon inte ridas alls, eller gå på volt. Till sist blev det så illa att hon inte kunde gå på rakt spår i hagen, inte ens gå ut ur sin box. Allt detta hände bara på en period av
3-4 månader.

Den familjen tog bort henne samma sommar. Jag älskade den hästen, jag hade ridit och tagit hand om henne i ett halvår, som om hon var min egen.

Av detta vill jag bara säga att det kan förvärras väldigt snabbt, och om han nu har så ont som du skriver så är den nog bäst att gå vidare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 519
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: Rie
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 817
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp