Vad är rimligt att som förälder göra för sitt barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Eftersom jag är i "pedagog-branschen" så har jag ju träffat en del föräldrar, men ingen som gjort så här iaf...

Vad tycker ni är okej att göra som förälder? Får man bete sig som den här mamman?

Jag kan sätta mig in i hennes frustration om hennes barn mår dåligt, men jag skulle nog gå andra vägar än henne för att ta tag i problemet.
 
Sv: Vad är rimligt att som förälder göra för sitt barn?

Nej man får inte bete sig så.

Sedan kan det vara jätteproblem med barn som är våldsamma mot sina kompisar på ett grovt sätt.Där min numera 9åring gick i ettan fanns en pojke som var jättevåldsam mot sina kamrater och min pojke och en annan som är lite små till växten kunde inte värja sig alla gånger med riktiga blåmärken och strypmärken som följd.
Det blir en jättejobbig sits som förälder till ett barn som blir angripet.Man fattar att den som gör det mår dåligt,att det kan bli värre av att prata med föräldrarna,man vill inte framstå som om man tror att ens egen är oskyldig till bråken etc.Lärarna var naturligtvis medvetna och agerade genom att köra ut pojken.Det tyckte inte jag om alls eftersom jag tror att det är ju känslan av utanförskap som orsakar problemen.Så jag lade massor med ansvar på min son eftersom han är så klok (lillgammal) och det var inte alls bra.Han hade inte alls lust att ta hand om den här bråkstaken och kände sig till slut tvingad av mig kom det fram.Jag ville att sonen skulle leka med honom och på så sätt hjälpa till att göra honom till en glad och trygg pojke.Det var alldeles för mycket begärt för sonen ville vara med sina vanliga kompisar och har inte alls samma intressen som den andra pojken.Vi hade flera möten i klassen som inte föll väl ut och bara ledde till att hans föräldrar inte kände sig bra,välkomna och de blev bara arga...sedan så flyttade vi.Vet dock att problemen kvarstår och jag hoppas att de satsar på att lösa detta kanske med en resursperson.
Som är äldre än åtta år. :o

// Åsa
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är rimligt att som förälder göra för sitt barn?

Ja, som henne hade jag i alla fall inte reagerat. Jag hade nog pratat igenom det med läraren skulle jag tro.
 
Sv: Vad är rimligt att som förälder göra för sitt barn?

På en skola jag har varit på finns det faktiskt föräldrar som blivit "portade" av skolledningen av vilken anledning vet jag inte riktigt...Men jag vet att eleverna i klassen är oerhört rädda för den här föräldern :crazy:
 
Sv: Vad är rimligt att som förälder göra för sitt barn?

Nej, så får man inte bete sig. Sjävklart kan man förstå föräldrarnas frustration, men det måste finnas andra vägar att lösa problemen. Vad jag vet är det inte tillåtet att hota någon människa på det sättet...
Som pedagog är det en väldigt besvärlig situation om man har våldsamma och besvärliga barn i sin klass, men det är ju problem som på ett eller annat sätt MÅSTE lösas. Eftersom den svenska skolan är en skola för alla. Alltså är även de barnen som av olika anledningar inte har samma gränser & spärrar välkomna där. Vilket förstås inte uppskattas av alla föräldrar till "normala" & "skötsamma" barn uppskattar. De tycker nog att det skulle va bättre om alla barn som inte passar in i mallen höll till på sär... (Inte som en förklaring till dej, eftersom jag vet att du vet hur det är...)
 
Sv: Vad är rimligt att som förälder göra för sitt barn?

Nej, så får man inte bete sig. Det är etter värre när vuxna är dumma mot barn än när barn är dumma med varandra. Det sätter otroligt djupa spår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 758
Senast: Amha
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 597
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp