Vad är vad

N

Nouveau

vilken skillnad är det på hö ensilage och hösilage'och silage
 
Hö är konserverat genom torkning.

Silage är konserverat genom att man plastar in och så händer nåt med gräset... usch så dålig jag var på det där då!

Silage delar man gärna upp efter torrsubstanshalt (hur blött/torrt det är) och kallar det ensilage när det är riktigt blött, mindre än 40% torrsusbstans ungefär. Är det torrare kallar man det hösilage. Men i grunden är det samma sak.
 
alla silageformer är dessutom syrabehandlade, så det blir i praktiken koncerverat blött gräs, medan hö bara är torkat gräs utan tillsatser.

Hösilage är torrare och kan användas till hästar, medan ensilage passar bäst för kor, silage är nog bara benämning på behandlingen av det inplasdtade, koncerverade gräset.

/TIGERHEART
 
Vi tar eget ensilage.....definitivt inga tillsatser i det. Förr tillsatte man myrsyra t.ex....till nötkreatursfoder....definitivt inget man får ge till hästar.
Hösilage är ett varumärke, från början....Numer en benämning på torrare ensilage, lämpligt att ge hästar. :p
 
Vårt hösilage är inte heller syrat. Jag har ju sett när de plastar in balarna, höt tas direkt från åkern och rullas i balen, sen är det bara på med plasten och där kommer ingen syra med i bilden.

...Det skulle väl vara om man sprutar på något på gräset precis när man slår det?? HUR tillsätts egentligen syran? För att det ska bli jämt fördelat i en bal tänkte jag.

...Bara en fundering och oj så flummig jag blev :smirk:
 
Vet ej vad tillverkaren hette(inte HorseHage). Det fanns för ganska många år sedan. Innan ensilgae blev poppis som hästfoder, innan botulism-hysterin.
När man syrar, lagras gräset i en silo. Man varvar syra och gräs i lager....gammal metod. Tror inte det är så många som gör så längre. Inte någon nöt-bonde omkring oss iaf...det luktar skunk.....
Grejen med balar, är ju att de måste vara absolut lufttäta. hackar en fågel i plasten, blir balen otjänlig. Annars är det bra foder om det är rätt hanterat....Våra hästar äter hellre det än hö.....
 
Om man tillsätter ensileringsmedel sker det i pressen, det droppas ut över grässträngen när den går upp i pick-upen.
 
Man pressar ju inte det som skall lagras i silo....Men jag antar att det finns flera metoder. man lär sig något nytt varje dag :bow:
 
tänkte bara påpeka att det inte finns något som heter silage.. :crazy: hösilage är som du säger ENsilage men för att locka hästfolk börja man kalla det hösilage (fråga mig inte varför) man har tagit ett ord (ensilage) och tagit en del av det som inte betyder något(silage) och skapat varunamnet hösilage... Ensilage kommer ju av metoden ensilering... och det finns ju inget som heter silering... :p
 
Silage är lättare att säga när man inte vet hur blött det är, ren lathet.
 
Uttrycket hösilage började i sverige användas när lufttäta silos för förtorkat ensilage (för nöt) började komma. Lagringen i dessa motsvarar ganska väl rundbalning av förtorkat grovfoder. Liten pH sänkning så konserveringen sker huvudsakligen genom att cellandningen gör slut på syret.
Tillsättning av myr-eller propionsyra fungerar dåligt i rundballar pga att dessa medel inte fördelar sig i balen, vidare är de korrosiva o förstör utrustningen, modernare medel finns men oftast sker rundbalning fortvarande utan tillsatsmedel, troligen är det bättre att lägga pengarna på att plasta 8 lager istället för 6.
Ordet silage är engelska, på svenska ensilage. Hösilage heter haysilage på engelska.
PL
 
Ensilering av foder sker genom mjölksyrajäsning.
Sådana bakterier finns naturligt på växterna.
Processen sänker PH-värdet i gräset (balen, i silon)och man får ett ensilage som kan lagras länge.
I vissa fall bör man använda sig av någon sorts tillsattsmedel.
Tex om gräset är väldigt blött eller grovt. Eller om man gödslat med stallgödsel.
Det finns kemiska, biologiska och näringsberikande medel.
Man kan tex använda melass. Betfor om gräset är blött, det tar åt sig vätskan.
Visst kan man ge ensilage med tillsatsmedel till häst.
Hösilage är ett namn på enslige, underförstått förtorkat.
Hö heter det när grödan endast är torkad och inte inplastad.
Det är svårt att få ett bra foder om man plastar in sent slaget gräs och låter det torka för länge.
Om det är för torrt hjälper inga tillsatser, det blir ingen mjölksyrajäsning iaf och risken är stor att gräset sticker hål på plasten.
 
Håller med Fia, hösilage lät bättre än det hatade ensilaget vilket definitivt inte var hästfoder.
Någon skrev att det var ett varumärke och litet stämmer det ju eftersom det såldes under det namnet.
Oj vad "alla" var anti hösilage i början. För att inte tala om anti ensilage.
Minns att vi gick på föreläsningar på bl.a Strömsholm för att höra hur vansinnigt det var med detta foder.
Och det var långt innan botulismen "kom".
Och till Peter, ordet ensilage finns på engelska oxå.
 
Visst pressar man det som lagras i silo, i plansilo kör du med traktor och packar. I tornsilon pakcar ju fylltömmaren.
 
Ett examensarbete från SLU Ultuna där man mätt foderpreferens hos häst visar att hästar smakmässigt föredrar ett blötare en/hösilage, gärna 35% ts bara.

En/Hö- silage är ungefär samma sak som surkål, ost, filmjölk eller vin, man mjölksyrajäser sockerrika produkter i en syrefri miljö och får en konserverande pH-sänkning.

Man kan göra riktigt bra vin/ost och man kan göra enklare vin/ost. Inget är fel eller rätt, man väljer ju själv vad man vill ha, som med foder.

För att göra ett fint én/hö-silage är det viktigt att: Ingående växter är rena och fräscha och har en jämn ts-halt. Att så mycket luft som möjligt pressas ur. Att man försluter paketet så effektivt det bara går, helst absolut tätt, det försöker man oftast göra genom att linda plastfolie runt balarna. Sen får man inte störa under jäsningsprocessen genom att klämma på balarna, och går det hål på plasten är det inget bra, då kommer luft in och balen blir en kompost, prova och stick ett litet hål i en vinkork får ni se vad som händer. Vinet går att dricka ganska länge, men det blir sakta men säkert vinäger. Gräs blir tyvärr inte användbart som vinäger, det blir först slem och sen jord.

Packningsgraden avgör hur snabbt jäsningen går. Går jäsningen långsamt kan de skadliga bakterier och svampar som finns på gräset få fotfäste innan processen är klar och pH-t sänkt. I en tornsilo är gräset extremt hårt packat, kanske 4-5 kg ts/10 liter. I en rund eller fyrkantsbal (hårt pressad storbal) kanske det väger ungefär 2,5 kg ts/10 liter. I en liten rundbal eller liten fyrkantsbal blir det lite lösare, maskinerna klarar inte att pressa så hårt, kanske 1,5-2 kg ts/10 liter.

Om gräset är torrt >ca65% ts och packningen svag sker ingen mjölksyrajäsning, då lagrar man fuktigt hö syrefritt. Det brukar också gå, men man har inte konserverat gräset med lågt pH-värde.

blablablabla. Man kan prata länge om roliga saker, slutar nog här...

kolla www.hästhö.nu
 
Jo bla bla bla är riktigt kul. Mest för att man, jag, lär mig nåt nytt varje dag. Nästan.
Igår lärde jag mig att rajgräsen lämpar sig bättre för ensilering än timotej. Trodde att de var likvärdiga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är det vanligt att silage till häst innehåller lucern???🤔Bra eller dåligt?(Vet ju att lucern i övrigt är bra t.ex för att höja...
Svar
6
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 287
Senast: jemeni
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 031
Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp