Bukefalos 28 år!

Vad är värst?

Jag skulle vilja säga en för trång sadel, en för vid KAN du ju lägga i en padd utan att det blir så fruktansvärt, hästen kan muskla på sig. I en trång kommer ju hästen till slut sluta muskla sig.
 
Vill ALDRIG rida i en för trång sadel.
Men köper gärna en lite för vid sadel som hästen kan växa i.
Av egen erfarenhet musklar sig hästen vid ridning så köper man en sadel som ligger perfekt så får man ändå byta den efter ett par månaders arbete.

Skulle hästen mot all förmodan inte bredda sig, så är en vid sadel mer lättsåld. Men det har aldrig hänt mig än....
 
Definitivt den trånga - en sådan kan man aldrig få att passa....
Men även en vid sadel ställer ju till det, om man inte är medveten om att den är för vid o paddar upp.
 
En för trång!

En för vid kan man alltid lägga en pad under och den trycker heller inte mot hästens rygg.
 
Pest eller kolera tycker jag.
Lika förkastligt båda två.
 
En för trång är värre, den kan du inte göra nånting åt, en sadel som är för vid kan du lägga en tjock pad under.
 
En för trång!

en för vis kan man med vilje köpa (5 grader för bred t.ex.) för att hästen ska kunna ha den om ett tag också, men då får man ju lägga något tjockt under tills den dagen kommer.
 
Det hjälper inte att lägga en tjock pad under om man inte dissikerar den först. Dessa hemska teddypaddar som finns, jag begriper mig inte på dem! :devil:
Om man lägger en teddypadd under en sadel, så blir det så att teddypaddens mittendel trycker på hästens ryggrad!

Om man måste ha en pad till en för vid sadel, ska man klippa isär den och sy fast ett tio cm brett tygstycke imellan. Då kan man fortfarande ha samma lufttunnel som lämnar ryggraden fri!
 
En padd kanske inte är det bästa, men en tjockare filt funkar bra. Den kan man ju "hasa" upp så att ryggraden går fri.
 
:bow: my point exactly.

Paddar är en ond uppfinning :mad: :mad:
Otroligt överskattade.
 
ja för det är mkt bättre att använda en trång sadel för länge än en för vid med en padd i. för muskler vill ju ingen ha ;)
jag är också emot paddar, absolut! om man inte använder dem som utfyllnad. men visst, vill man byta sadel 4-5 ggr/år så får man det, jag är bara glad för den som kan göra det :)
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
1 074
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon som vet vad det är för märke på denna sadel? :)
Svar
0
· Visningar
216
Senast: casio01
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 222
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Ugh, jag är inne på dag 8 med feber. Så trött, illamående och ont i kroppen nu att jag unnade mig en stilla, filmisk gråtstund idag...
Svar
2
· Visningar
431
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp