Vad äter INTE en get?

Pia

Trådstartare
Jag har en get som går lös på gården.
Nu skulle jag vilja sätta några prydnadsbuskar för att liva upp trädgården lite grand men jag vet inte vad han inte gillar:angel:
Rosor går bort för det är smaskens. Någon här som har en aning? Vart kan man annars vända sig?
Kan tillägga att det inte är aktuellt att stänga in geten.
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Hmm jag har åxå en get, han är för det mesta i en hage tillsammans med ett får, ibland är dom dock ute å tassar runt på gården. och det enda som är intressant är i princip bara gräs/hö. Han är himla kinkig med maten medans fåret slukar nästan allt :O

Vad är det för get du har? Bild? Ålder? :)
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Har haft en get som gått fritt på gården. Det han lämnade ifred var mina pioner. Så här finns det pioner i massor. :)
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Oberoende av vad folk säger så är getter ganska petiga vad gäller mat, på sitt eget vis.
PL
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Schersmin och syrener fick vara ifred. Funkia och en hel del perenner likaså.
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Jag är väldigt sugen på en forsythia, är det något du prövat?
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Oberoende av vad folk säger så är getter ganska petiga vad gäller mat, på sitt eget vis.
PL

Ja, verkligen på sitt eget underliga vis.
Jag erbjöd honom det nyutslagna påskriset, men han bara fnös och gick och tog gammal bark i pannrummet isället.
Hur katten kan dom tugga sönder vedträn och sånt med bara en rad tänder?
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Våra getter äter det mesta som man inte vill att dom ska äta. :p
Gurka (som vi har provat att ge i handen liksom) t ex spottar dom bara ut :D.
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Oberoende av vad folk säger så är getter ganska petiga vad gäller mat, på sitt eget vis.
PL

Människor tror mig inte när jag säger det eftersom alla hört att getter "äter allt" vilket de inte gör, däremot har de en lite udda smak för vad som är ätbart.

Mina äter ex inte frukt som har ramlat på marken, och tar inte emot en tugga av ett äpple om jag bitit av den med tänderna:o, däremot äter de gärna kartonger, snören, papper, plast ( skalar plasten av en torvbal om jag lämnat en sådan ute) De äter virket av huset ( bytte alla panel på södersidan förra året då den var så nertuggad av getterna) och de äter i stort sett alla blommor och växter jag har haft (särskilt allt som bär frukt och bär)

Försökte komma på om jag hade någon buske som de inte ätit upp men tyvärr. Skulle gissa att de inte gillar pioner och Rhoedendrons dock.
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Haha, jag läste rubriken högt inför mitt sällskap här hemma, de kontrade med ett :confused: och finns det ett två tre alternativ?!?:D

Sen började vi diskutera hästar som älskar tistlar och ditt och datt..
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Oberoende av vad folk säger så är getter ganska petiga vad gäller mat, på sitt eget vis.
Det där tror jag inte på! Alternativt att du skulle fått tala om det för getterna som "Gröna Vågen"-folket höll på sent 70- tidigt 80-tal.
De åt allt och gick fram som termiter bland allt som hade minsta lilla liv i sig i trädgårdar och land.
Jag tvingades att lära mig mjölka på getter när jag var 6 år efter det har mina aversioner mot kräken aldrig avtagit :)
 
Sv: Vad äter INTE en get?

En get åt upp koboken på en gård nära dig.
Kontrollassistent vart vansinnig på allt vad getter hette men det fanns kvar getter där även senare.
PL
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Min erfarenhet kring getters matvanor är att de äter allt som husse/matte tycker om och gärna vill ha kvar på tomten dvs. vinbärsbuskar, rosenbuskar, hallon, jordgubbsplantor osv. man får heller inte lägga lösa papperspengar på utemöblemanget för dom pengarna kan gå upp i rök bokstavligt talat...
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Ja, se där, hade jag inte rätt i min åsikt om getter!
Vår Herre hade en dålig dag när han knåpade ihop dessa kreatur.
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Har haft både getter o får o nog är getter trots allt mkt charmigare men dom skall hållas i flock o inte som sällskapsdjur.
PL
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Vår herre? Såvitt jag vet var det Fan själv som knåpade ihop dem.

Jag älskar getter, men de kan driva vem som helst till vansinne.:D
 
Sv: Vad äter INTE en get?

*kl*
Så vitt jag förstår av alla svar så är det rhodedendron och schersmin som gäller då.
Jag har ju en del krukor med sommarblommor ute och dom sprutar jag med sånt där medel man har mot rådjur. Då blir blommorna inte goda. Kransen på ytterdörren vid jultid besprutas också. Men ska jag spruta på en massa buskar också blir det för dyrt och för jobbigt.

Lille Bärnt är av okänd ras, grå långhårig och stor som en Golden Retriever ungefär. Han har en flock bestående av en bondkatt och en blandrashund. Hästarna gillar han inte. Grannen (600m. bort) har får och getter i en hage som står och bräker hela dagarna men Bärnt bryr sig inte om att dom ropar. Han har aldrig lämnat gården sedan han hom hit.
 
Sv: Vad äter INTE en get?

Jag skulle inte våga mig på rhodedendron. Det är ganska regält giftigt och han äter det antagligen inte, men man kan aldrig veta. Förekommer då och då får som blir förgiftade av rhodedendron och de i regel inte lika glupska som getter, men smakar ändå...
 
Sv: Vad äter INTE en get?

ett alternativ om du inte vill 'stänga in' Bärnt skulle väl vara att inhängna de kommande plantorna ist? :p :D
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Hellhound
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp