Vad anser ni om uteritt?

Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.

Funderar lite på vad du menar med stort fält... Är det där hästarna brukas ridas eftersom underlaget är ok? När jag tänker uteritt så tänker jag mig att man i alla fall rider iväg från stallet och rider en runda bortåt så att säga. Inte "uteritt"=allt som inte är inhägnat i paddock/manege.

Har ni en vanlig större äng som nu brukar rida på så är ju hästarna inskolade där och matas kanske inte med så mycket nya intryck direkt? Är det mycket yta kan du ju köra galoppintervaller och sånt om du vill, absolut, och träna på det mesta.

Men nej, jag hade inte sagt att jag skulle rida ut om jag skulle rida på en äng bakom stallet eller rida fem minuter till hästarnas vanliga ridfält som de alltid tränas på.

Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Det har jag gjort ett flertal gånger om det inte funnits ridbana eller liknande att börja på. Jag tänker också att någon gång ska ju alltid vara den första om du ska rida iväg om du är på ett nytt stall. Jag hade jobbat med hästar och visst kan du få i uppdrag att den och den ska ridas ut, oavsett om du kände hästen och omgivningen eller inte.

Däremot drar jag inte iväg i full kareta på en främmande väg om jag inte vet vad som kommer längre fram, respektive inte är säker på att jag får stopp på hästen. Men en ordinär skritt- och travrunda fixar de flesta hästar utan att jaga upp sig så länge ryttaren är stabil och trygg.
 
För mig är uteritt att ta en tur i naturen, inte att rida dressyr på ett fält eller rida runt på någon bana utomhus.
Jag skulle inte heller rida ut en okänd häst ensam utan krävt sällskap. Jag har också lite svårt att förstå att någon hästägare vill skicka ut sin häst med en okänd människa som inte hittar.
Vilket fantastisk sammanfattning av hur jag tänker :)
 
Tack för härliga svar:) Jag har ett tillfälle som jag uppfattade som mest problematiskt men sen som jag satt i samband med dom andra. Hästen var hur lugn som helst vid banan och stallet men när vi gick (ledde hästen) en kortare promenad så var den allt annat än lugn, hispig och stressig och nervös för allt. Sen tänkte jag att det kanske är skillnad när man sitter på så jag testade denna häst genom att rida en kortare bit på en grusväg med lite buskar och annat. Denna häst var väldigt spänd och nervös hela tiden och vi gick fram och tillbaka på denna väg men lika nervös. Jag fick henne att gå förbi alla läskiga buskar osv men det var inte så att varken jag eller hästen verkade njuta av denna promenad. Sen fick jag informationen om att jag behövde rida ett par kilometer på en relativt trafikerad väg plus att jag skulle över ett tågspår. Då kände jag att jag inte ville ta risken varken för mig eller hästen om något skulle gå fel och jag är helt ensam och inte känner till området. Så då gjorde jag helt enkelt så att vi red runt alla åkrar som jag visste att vi fick rida på och körde intervaller och då hade vi fantastiskt roligt jag och hästen.
Gjorde jag fel här? eller var jag för feg?
Jag ville att framförallt hästen skulle kunna slappna av och ha roligt.
 
@Djurvän Det är aldrig fel att ta det säkra före det osäkra! Det låter mest som att du, hästen och hästens ägare kanske har lika olika erfarenheter så det gör det svårt att svara på vidare tycker jag. Hästen blev kanske osäker med dig, eller så var hästen såhär alltid men ägaren tyckte inte det var ett problem osv. Oavsett ska du aldrig vara rädd att du "är för feg", man ska bara göra det man känner sig trygg med och det framgår inte riktigt för mig hur mycket du pratade med ägaren om detta alt så kanske du inte vill skriva ut allt här :)
 
@Djurvän Det är aldrig fel att ta det säkra före det osäkra! Det låter mest som att du, hästen och hästens ägare kanske har lika olika erfarenheter så det gör det svårt att svara på vidare tycker jag. Hästen blev kanske osäker med dig, eller så var hästen såhär alltid men ägaren tyckte inte det var ett problem osv. Oavsett ska du aldrig vara rädd att du "är för feg", man ska bara göra det man känner sig trygg med och det framgår inte riktigt för mig hur mycket du pratade med ägaren om detta alt så kanske du inte vill skriva ut allt här :)
Jo men ägaren ville inte rida ut hästen själv men pratade väldigt mkt om uteritter med andra hästar. Hon pratade väldigt lite om hur hennes egen häst var att rida ut på så därav ville jag testa hästen först. Har ridit mkt unghäst i mina dar och varit med i flertalet hubertusjakter, så uteritter tycker jag är viktigt i sig men jag backar i förhållanden där jag känner att allt "kan" gå åt helvete om jag har otur.
 
Tack för härliga svar:) Jag har ett tillfälle som jag uppfattade som mest problematiskt men sen som jag satt i samband med dom andra. Hästen var hur lugn som helst vid banan och stallet men när vi gick (ledde hästen) en kortare promenad så var den allt annat än lugn, hispig och stressig och nervös för allt. Sen tänkte jag att det kanske är skillnad när man sitter på så jag testade denna häst genom att rida en kortare bit på en grusväg med lite buskar och annat. Denna häst var väldigt spänd och nervös hela tiden och vi gick fram och tillbaka på denna väg men lika nervös. Jag fick henne att gå förbi alla läskiga buskar osv men det var inte så att varken jag eller hästen verkade njuta av denna promenad. Sen fick jag informationen om att jag behövde rida ett par kilometer på en relativt trafikerad väg plus att jag skulle över ett tågspår. Då kände jag att jag inte ville ta risken varken för mig eller hästen om något skulle gå fel och jag är helt ensam och inte känner till området. Så då gjorde jag helt enkelt så att vi red runt alla åkrar som jag visste att vi fick rida på och körde intervaller och då hade vi fantastiskt roligt jag och hästen.
Gjorde jag fel här? eller var jag för feg?
Jag ville att framförallt hästen skulle kunna slappna av och ha roligt.


Du är alltså medryttare? Den är inte din häst, och du är mest där för att underlätta för ägaren samt få rida lite själv. Tycker du att hästen känns nervig och du är osäker på om den är trafiksäker så rid på fältet då.

Om du gjorde fel beror på vad du och ägaren bestämde, samt om du berättade för ägaren om vilken tur du valde. Vill du bara rida nära stallet en period så håll dig där. Du är inte ansvarig för att träna ägarens häst. Men säg det till ägaren så att denne vet det.

Om min medis hade sagt att hen red två timmar i skogen så hade jag antagit att det var vad hen gjorde. Om hen istället red en timme i hagen eller i paddocken, så behöver jag veta det. Ingen fara oavsett, jag bara behöver veta för att kunna planera övrig träning.
 
Jo men ägaren ville inte rida ut hästen själv men pratade väldigt mkt om uteritter med andra hästar. Hon pratade väldigt lite om hur hennes egen häst var att rida ut på så därav ville jag testa hästen först. Har ridit mkt unghäst i mina dar och varit med i flertalet hubertusjakter, så uteritter tycker jag är viktigt i sig men jag backar i förhållanden där jag känner att allt "kan" gå åt helvete om jag har otur.

Det låter ju mer som att ägaren behövde någon som vågade rida ut hästen när hen inte gjorde om jag ska vara ärlig. Förstår att du backade då!
 
Jag tycker absolut att man ”rider ut” om man rider på fält. Fattar inte alls varför det inte skulle räknas.
 
Om rida ut är att rida på en äng beror på tycker jag. Tycker det beror lite på hur ängen ser ut och hur stor den är, är den bara några hektar så nä, men är det större och lite mer varierad så ja.
Kan ta ett exempel hemifrån där det finns 2 större hagar där en är ca 10 hektar men platt och var du än är så ser du över hela hagen, den andra är lite mindre men det går att klättra och underlaget är lite olika oberoende på var du är i den hagen och ser du inte hela hagen oavsätt var du är. Fösta ser jag inte som att rida ut men andra gör jag det.
 
Fråga 1, tänker väl att man rider en runda bort från stallet, om det så är att runda ett stort fält eller va i skogen spelar mindre roll.

Fråga 2 svarar jag på utifrån mig själv. Har ridit ut själv på okända hästar i okänd terräng, tar det som det kommer. Numera känner jag av rätt snabbt hurdan hästen kan tänkas va, sen kanske jag inte tar värsta långturen första gången utan något kortare.
Om det är rätt eller fel att göra så det vet jag inte, så gör jag.
 
Jag har svårt att förstå varför inte ett fält klassas som uteritt , om man intervalltränar, joggar, osv där flera kilometrar vilket man oftast gör ?

Varför skulle en Stig /väg i skogen vara uteritt men inte den ridningen på fälten ? 😅
Tror det beror på ens tillgång till fält? Jag hade ett par-fält på.. ptjau.. ett par hektar kanske som ridbana när jag bodde hemma. Har man tillgång till fält på betydligt större yta hade jag nog sett det annorlunda.
 
Tror det beror på ens tillgång till fält? Jag hade ett par-fält på.. ptjau.. ett par hektar kanske som ridbana när jag bodde hemma. Har man tillgång till fält på betydligt större yta hade jag nog sett det annorlunda.

Fast nä inte utifrån tråden .
 
Du är alltså medryttare? Den är inte din häst, och du är mest där för att underlätta för ägaren samt få rida lite själv. Tycker du att hästen känns nervig och du är osäker på om den är trafiksäker så rid på fältet då.

Om du gjorde fel beror på vad du och ägaren bestämde, samt om du berättade för ägaren om vilken tur du valde. Vill du bara rida nära stallet en period så håll dig där. Du är inte ansvarig för att träna ägarens häst. Men säg det till ägaren så att denne vet det.

Om min medis hade sagt att hen red två timmar i skogen så hade jag antagit att det var vad hen gjorde. Om hen istället red en timme i hagen eller i paddocken, så behöver jag veta det. Ingen fara oavsett, jag bara behöver veta för att kunna planera övrig träning.
Inte längre då jag inte tyckte att ägaren hade bra hand om hästen och inte tog kloka beslut. Vi hade en kalender där jag alltid skrev exakt vad vi hade gjort under ridpasset och hur hästen hade varit. Super trevlig häst annars men det gick inte att kommunicera med ägaren tyvärr. Hon ville inte liksom inte lyssna om jag hade upptäckt skador eller att hagen inte var okej osv.
 
Jag skiljer på "uteritt" och "att rida ut". Eftersom vi inte har någon ridbana så rider jag ju alltid ut, om jag då rider dressyr på ett fält eller tränar dressyr på ridstigen längs hagarna så säger jag inte att jag har tagit en uteritt utan då har jag tagit ett dressyrpass. Om jag rider bort och kliver över stockarna så säger jag att jag kört ett styrketräningspass. Om jag ridit en mer kravlös tur så säger jag att jag tagit en uteritt.
 
Jag har svårt att förstå varför inte ett fält klassas som uteritt , om man intervalltränar, joggar, osv där flera kilometrar vilket man oftast gör ?

Varför skulle en Stig /väg i skogen vara uteritt men inte den ridningen på fälten ? 😅
Tja du rider ju runt runt runt fältet eller fram och tillbaka. En uteritt tycker jag man ser nya saker nästan hela tiden. Tycker till och med att "uteritt" var att rida ett varv i skogen runt fältet i 15 minuter som framridning och sedan träning på fältet, typ miniuteritt, men hade jag ridit den vändan tio varv vartannat i galopp vette sjutton om det vore uteritt (då vore det väl konditionsträning).

Däremot om fälten är gigantiska så är det väl klart det är uteritt, dvs man rider över fält efter fält efter fält, det ena efter det andra. Eller en arabisk öken eller ungerska Pustan.

Alltså hm skillnaden är i se nya saker hela turen, istället för samma igen och igen. Så jag vet inte om jag skulle räkna tio gånger fram och tillbaka på en skogsstig som uteritt heller precis som jag inte räknar X varv i galopp runt runt ett fält som uteritt. Ett par varv runt typ Täby galoppbana (om den funnes) är ju liksom inte heller uteritt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Tack för härliga svar:) Jag har ett tillfälle som jag uppfattade som mest problematiskt men sen som jag satt i samband med dom andra. Hästen var hur lugn som helst vid banan och stallet men när vi gick (ledde hästen) en kortare promenad så var den allt annat än lugn, hispig och stressig och nervös för allt. Sen tänkte jag att det kanske är skillnad när man sitter på så jag testade denna häst genom att rida en kortare bit på en grusväg med lite buskar och annat. Denna häst var väldigt spänd och nervös hela tiden och vi gick fram och tillbaka på denna väg men lika nervös. Jag fick henne att gå förbi alla läskiga buskar osv men det var inte så att varken jag eller hästen verkade njuta av denna promenad. Sen fick jag informationen om att jag behövde rida ett par kilometer på en relativt trafikerad väg plus att jag skulle över ett tågspår. Då kände jag att jag inte ville ta risken varken för mig eller hästen om något skulle gå fel och jag är helt ensam och inte känner till området. Så då gjorde jag helt enkelt så att vi red runt alla åkrar som jag visste att vi fick rida på och körde intervaller och då hade vi fantastiskt roligt jag och hästen.
Gjorde jag fel här? eller var jag för feg?
Jag ville att framförallt hästen skulle kunna slappna av och ha roligt.
Nej det låter väl jättebra? eller vad kunde vara fel? du skrev ju dessutom alla åkrar ;) inte runt runt.

När jag ridit ut själv på okänd häst har det varit skogsstigar, där jag googlat vägen först, och frågat i stallet, och vetat att hästen springer trygg hem till en person i stallet om jag faller av. Inte bilvägar (eller inte bilvägar som många bilar kör på).
 
Hej, jag har egentligen 2 frågor angående detta ämne.
Den första är vad ni räknar som uteritt? Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Då jag skälv tillhör kategorin av säkerheten först (både för mig och hästen) och kommunikation först så har jag fått ställa mig denna fråga flera gånger om då jag blivit ombedd att rida ut hästar som jag knappt känner eller inte känner alls.
Hur tänker ni i denna fråga?

På fråga 1 säger jag nej. Ett fält är inte uteritt (för mig) om du bara rider runt runt där.
Uteritt för mig är att rida en slinga. Även om ddt är fram och tillbaka på samma väg.

Fråga B. Skulle ALDRIG rida ut ensam första gången på en häst jag inte känner i ett område jag inte känner till. Så riskabelt det bara kan bli
 
Hej, jag har egentligen 2 frågor angående detta ämne.
Den första är vad ni räknar som uteritt? Anser ni att rida på ett stort fält är en uteritt eller bara om man rider ut i skogen typ. Nu finns det fler platser att rida på men generellt tänker jag.
Fråga nr 2 är om alla här skulle rida ut ensamma på en häst ni inte känner och inte känner till området? Alltså du är omedveten om vilka hinder/farliga situationer ni kan stöta på.

Då jag skälv tillhör kategorin av säkerheten först (både för mig och hästen) och kommunikation först så har jag fått ställa mig denna fråga flera gånger om då jag blivit ombedd att rida ut hästar som jag knappt känner eller inte känner alls.
Hur tänker ni i denna fråga?

För mig är uteritt och rida ut när man inte rider på ridbana eller i ridhus.

Ja, jag kan rida ut en häst första gången och på nytt ställe.
Jag jobbar ju som problemlösare, rider in ibland etc. Så absolut har jag hoppat upp pass ett på många hästar i okänd miljö. Men det föregås då oftast av att jag checkar igenom en del avsuttet om det inte är någon duktig man känner som annars hanterar hästen och säger att det inte bör vara några problem.
 
För mig är poängen med att rida ut att träna på andra underlag och komma iväg från stallet för miljöträning/variation. Eftersom vi inte har fält man får rida på nära stallet så räknar jag det definitivt som att rida ut. Men skulle det finnas gräsbana/fält/äng att träna på "hemma" istället för paddock exempelvis hade jag inte tyckt att det räknades.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp