Vad använder du för bett?

Sv: Vad använder du för bett?

Tor har ett tredelat tränsbett och Moses ett rakt postkandar med tungfrihet

Vilken sorts bett använder du? Och varför?
3- delat
Kandar
Rakt gummi pelham, till hoppning eftesom han blir stark och svår å hålla, han funkar väldigt bra på detta bett.
Pessoa, till hoppning och markarbete

Varierar du eller har du samma jämt?
Jag varijerar så klart, han har blivit väldigt mycket mjukare i munen sen jag började rida på pessoa i hoppningen. Förut reds han ett tag på delat pelham vilket han inte alls gillade, så då bytte vi till pessoa och rakt pelham som han trivs bra med.

I dressyr rider jag oftas på 3-delat, har testat kandra och det funkade bra (när jag fick ordning på tyglarna :angel: ) :p

inte ett av de val jag skulle göra. Min hästtandläkare sa att de var ett av de skarpaste travbett du kan sätta på. De hästar han behandlat som gått på sådana ser ut som köttfärs i munnen.kanske skulle kolla din...USCHA....

Mitt favoritbett är tredelat fullcheek. Det är det bett jag använder allra mest. Är milt och samtidigt som parerstängerna hjälper ypperligt för ledande tygeltag etc. För hoppning eller uteritt med överenergisk pålle brukar det bli jaktstång eller pelham.

Jag är dock bettfanatiker och älskar att köpa massa konstiga bett för att testa dom nån enstaka gång och sedan låta dom hänga i skåpet som prydnad.

De betten som jag inte brukar använda är tvådelat tränsbett och pessoa (iaf på egen häst, rider jag någon annans så blir det att anpassa sig efter vad ägaren föredrar).

2-delat tränsbett, 3-delat tränsbett m parerstänger.
rider på pelham el gags ibland åxå, i terrängen och så.

på foderhästen har jag endast 2 bett ett 3 delat o ett 2 delat
har inte lyckats att få tag på nåt annat i hans storlek jo ett o det skall ja köpa när jag blir rik igen (ett postkandar) o sen skall jag troligen få ett hack o testa av en kompis
jag brukar rida på det 3 delade men byter ibland o i bland i grimma

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka