Vad är busridning för er?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare goldfish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 541
Sv: Vad är busridning för er?

Åhå, det här är en tråd för mej ;) Jag älskar att busrida! :D

Fast såklart rider jag oftast seriöst.. :) Men nån gång i månaden (speciellt varma sommarkvällar och på vintern när första tjocka lagret med snön har kommit!) blir man på ett sånt där BUS-HUMÖR! Hihi!

Men självklart beror det på vad man rider för häst. Skulle ALDRIG busrida på en nervös, stressad häst. Men en trogen ponny som man inte har så långt ner till marken om man ramlar av.. hehe.

Hohoho! Hur många gånger har jag inte flygit över ponnyns hals när man ute på åkern, barbacka, har släppt honom i full galopp och så har han lagt av världens serie med bocksprång!! Gaah! Man flyger all världens väg kan ja lova! :D Men som sagt, han är världens gulligste, så han stannar, man sopar av sej den värsta skiten o sitter upp o galopperar vidare! Men den här gången är man beredd o har lite stramare tyglar, hehe... :)

Jippietjohoo för busridning i possitiv form!

Måste ju såklart tillägga att jag ALLTID kontrollerar underlaget innan jag släpper en häst i full galopp!!
Vet hästar som gått på åkrar (i trav och kort fin galopp) och gått ner i sorkhål... I dessa fall har inget hänt, men i full galopp.. Brr! Det kan bli brutna ben. :(

O de vill man ju inte!!

Lihna skrev:
Måste ju såklart tillägga att jag ALLTID kontrollerar underlaget innan jag släpper en häst i full galopp!!
Vet hästar som gått på åkrar (i trav och kort fin galopp) och gått ner i sorkhål... I dessa fall har inget hänt, men i full galopp.. Brr! Det kan bli brutna ben. :(

O de vill man ju inte!!

då kan nog den roliga ridturen bli ganska eländig tillslut :S
men busa på om de går bra :bump:

vrf har dom flesta en bild av att det ska vara en UNG person som oftast busrider??? misstolka mej inte nu men jag är 13 år och jag tkr att jag tar gnk bra ansvar, jag skulle aldrig utsätta min häst för någonting jag själv inte skulle vilja!!! många av mina kompisar tkr att det är skitkul att oansvarigt busrida på gamla-grov-grusiga vägar!! Jag följde en dag med en kompis som sa att vi bara skulle lunka ut i skogen (fick låna hennes andra häst) på en lugn tur. Innan turen tog slut så hade viu klarat av en busflänggalopp!! DET VAR VERKLIGEN INTE KUL KAN JAG SÄGA!!!! Hon red först å skänlade på utav:devil: så kmr jag å "min" häst bakom, han toksprang för att hinna med sin kompis som sprang för livet, ingen kontroll alls!!! Jag är van att rida min häst med känsliga hjälper, men där fanns det ingen stopp!:eek: När det sedan kom en brant nerförsbacke så var ju min "kompis" tvungen att stanna, det såg bedrövligt ut, hon fick lägga sig bakåt i sadeln och stå i stigbyglarna å såga hästen i munnen med alla sina krafter hon hade!!!!
Usch det var det värst jag har varit med om!!! måste jag nämna att jag aldrig har ridit ut med den "kompisen" någe mer??!!
NU kritiserar jag inte dom som tkr om att rida i friskare tempon, det gör jag med, men bara man har kontroll å tänker på hästen i första hand!!!!:(

Busridning för mig är som de andra inläggen innan.
Nej, jag busrider inte! Jag tycker det är omdömeslöst att busrida.
Däremot händer det ibland att jag rider min häst lite friare, dvs inga krav på dressyr och sånt utan lite mer fart och kul. :)

Jag vet egentligen inte varför man fått en bild av att det endast är unga personer som busrider utan noll koll. Jag är själv 16 så jag är ju också ung eller vad man ska säga. Men det känns som om det är ytterst sällan som man möter en vuxen person i 30 års- åldern som tokrider i skogen utan att ha koll på hästen, underlaget eller saker som kan komma upp vid sidan om eller framför tex.

Men tyvärr är väl det så också att yngre personer inte riktigt har fått den här "försiktighetskänslan". Man brassar på och tror att allt ska gå bra. Äldre personer kanske fattar det bättre. Man kan tänka ut konsekvenserna om det går åt skogen osv. Såklart finns det ju unga personer som är försiktiga med och tänker på sig själva och framförallt sin häst. Jag skulle aldrig i livet flänggaloppera utan kontroll! jag skulle vara vettskrämd rent ut sagt. Hästar är så pass stora och kraftfulla djur så händer det någonting så har vi inte en chans:crazy:
Jag vet personer i min ålder som galopperar i fullfart utan särskilt stor kontroll. men jag vet inga äldre...

Busridning, ja du...när man släpper hästen och låter den ha roligt + dig själv :angel:

Liknande trådar

Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 334
Senast: Tantan
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 574
Senast: Badger
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Sassy
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 589
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24