Vad är det egentligen som gäller?

Bison

Trådstartare
Jag brukar gå en runda med min hund, en bit av vägen är grusväg o där passerar vi ett inackorderingstall där det finna flera hundar.
Idag när vi gick förbi kommer det fem lösa hundar i full fart ut genom gödseldörren, jag lyfter upp min kopplade hund eftersom han blir osäker o har redan blivit påhoppad o biten av två av dessa hundar.
Två vuxna kommer ut o vrålar o försöker samla ihop hundarna, går inte så bra, ingfa koppel bara skrik o vrål.
Jag går en bit bort o sätter ner min hund, då kommer en hund farande o skäller, jag ryter åt hunden o viftar mot den, nuddar den inte.
Då får jag skäll av ägaren (!) Enligt dem behöver hundarna inte alls vara kopplade, allt är mitt fel o jag ska ta en annan väg.

Vad gäller här egntligen? Jag trodde inte man fick ha hundar lösa utan koll, detta är en enskild väg som sköts av en vägsamfällighet som dessa inackorderingar inte är delaktiga i.
Jag har vänner på vägen o det känns helt sjukt att jag ska behöva ta bilen till dem bara för att min hund inte ska behöva bli påhoppad.

Vad ska jag göra?

Sv: Vad är det egentligen som gäller?

Du får gå där och de måste ha koll på sina hundar. Nu råder dessutom koppeltvång eftersom naturen är full av nya djurungar.

Oavsett om du går i skogen, på en enskild väg eller i stan så gäller samma, de som bor där har lika stor skyldighet att se efter sina hundar som alla andra.

det var det jag sa, men båda två skrek åt mig att jag har minsann fel o jag har ingen rätt att vara där osv...
Det är verkligen en perfekt runda att gå, tar ca en timme o det är jättefint, men jag vill ju inte bråka varje gång, eller riskera att han blir biten, igen...

Det är faktiskt så att man behöver INTE ha hundarna kopplade nu, men de får inte löpa efter vilt/störa vilt (icke jakthundar får aldrig det iofs..)

Om kommunalt koppeltvång förekommer i det området får du kolla med kommunen, då det skiljer sig från kommun till kommun och förmodligen från område till område inom samma kommun.

På sin egen tomt finns i regel inget koppeltvång, men överallt gäller att hundarna inte får löpa efter/störa vilt nu.

För ett exempel säger jaktlagen:

Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Detta betyder ju i princip att det är koppeltvång.

Jag tycker du har rätt ;)

fast detta är en väg o ingen tomt.
Så störa o hoppa på andra hundar går bra?

Men finns det ngt jag kan göra? Att säga att de måste ha koll på sina hundar hjälper uppenbarligen inte.

Skriv ut lagen och ge dom det ...
Eller polisanmäl "hundra" ggr till de får ett föreläggande..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 086
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 252
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 598
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 688
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka