Vad är det för fel på enhästars transporter?

Jag har en Fautras JMS, den bästa transport jag någonsin haft! Hästen lastar sig själv i denna, vilket han inte gjorde i min tidigare Bojvagn. Han är en Frieser på ca 160cm, står hur bra som helst, jag får också plats med t.ex 3 minishetlands,(vuxna,) eller 2 minishetlands och en rockard med avtagbara skaklar, eller 23 spånbalar .Transporten går hur stadigt som helst bakom bilen, och så bra att den inte är just bredare än bilen, vilket då gör att man inte alls behöver hålla ut i en kurva bara för att man har ett släp bakom. Det bästa köp jag någonsin gjort :)

Jag har ett Henra 1, 5 hästars. Jag älskar släpet och hästen likaså. Jag gör alltid iordning henne i transporten inför träning och tävling, inga problem att få plats.

Har sadelkammare i sidodörrn fram. Transporten är hög och rymlig invändigt. Jag ser iiinga nackdelar. Jag har inget behov att köra häst samtidigt som mängder av hö. Det hö vi har med oss får plats i sadelkammaren utan problem. Dock har jag inte sadeln där i. :-)

För mig finns inga nackdelar! :-)

liten fråga till er med enhästars!! hur upplever ni att bakbommen är att hantera jämfört med vanliga för 2hästars? bommen är ju väldigt mycket längre, tar ni av den helt för att den inte ska vara i vägen när ni lastar eller fäller ni bara ner den mot sidan av rampen typ?

och
får ni plats att lasta en storbal hö i dem eller är det för smalt för en sån i regel?

liten fråga till er med enhästars!! hur upplever ni att bakbommen är att hantera jämfört med vanliga för 2hästars? bommen är ju väldigt mycket längre, tar ni av den helt för att den inte ska vara i vägen när ni lastar eller fäller ni bara ner den mot sidan av rampen typ?

och
får ni plats att lasta en storbal hö i dem eller är det för smalt för en sån i regel?

Jag fäller bara ner den på sidan. Den är väl inte värre att hantera än en 3/4 bom i ett tvåhästars.
Använder jag step-upen så är den ännu mindre i vägen.

Om en bal får plats låter jag vara osagt. Har aldrig ens tänkt tanken. Har ju inget behov av det.

och
130 cm måste väl vara för smalt för de flesta rundbalar? Finns ju olika storlekar på dem också iofs. Vårt släp var väl 160 brett iaf, och jag tror inte det var 15 cm luft på båda sidorna iaf...

när jag tänker efter så har min transport som är ca 150 bred, lite luft på sidorna om man rullar in balen...

F

och

Fäller bara ner bommen sidan, inget konstigt. Den är inte ivägen.

och
Det borde vara för smalt. Jag kör ett tvåhästars Umesläp - ganska stort mao - och det går in storbalar men det är ingen jättemarginal.

Jag har en enhästars boggi och jag bara älskar den!
Kör bara en häst i taget och åker inte iväg flera dagar så behöver inte ha med en massa.
Min är 140 cm invändigt och får in en storbal, både ensilage och halm. Jättesmidigt med combiramp eftersom de bara kan lasta in dem.
Min förra 2-hästars var 152cm invändigt så skiljer ju inte så mycket.
Ser ingen mening (för min del) att ha en 2-hästars.
Går stadigt bakom bilen, smidigt att backa med eftersom den är så smal och lätt att se om man har trafik bakom.
Åker för det mesta själv och väldigt smidigt att göra i ordning hästen i transporten!

Har kommit fram till att det blir en sådan inom kort men funderar på varför det inte finns fler/köps fler? De flesta åker med en häst, både pga att de bara har en men även pga vikt o B/BE kort bilar totalvikt o allt vad det är. Utrymmet för en häst är bättre i enhästars. De är generellt billigare. Osv osv... Vad är problemet jag inte kan komma på?

Jag vill kunna ta med mig hö mm i den andra spiltan ifall jag ska vara iväg några dagar. Det är också anledningen till att jag vill ha hel mellanvägg. Jag har gjort ett lastnät av små spännband framtill under bommen i den tomma spiltan för att grejerna inte ska kunna åka runt.

Jag har en enhästars boggi och jag bara älskar den!
Kör bara en häst i taget och åker inte iväg flera dagar så behöver inte ha med en massa.
Min är 140 cm invändigt och får in en storbal, både ensilage och halm. Jättesmidigt med combiramp eftersom de bara kan lasta in dem.
Min förra 2-hästars var 152cm invändigt så skiljer ju inte så mycket.
Ser ingen mening (för min del) att ha en 2-hästars.
Går stadigt bakom bilen, smidigt att backa med eftersom den är så smal och lätt att se om man har trafik bakom.
Åker för det mesta själv och väldigt smidigt att göra i ordning hästen i transporten!
vad för transport är det då?

Tack för svar, har hittat en beg Humbaur Single, any thoughts på just Humbaur? Just detta släp 135 brett, 228 hög o 315 längd, allt invändigt.

Jag har funderat mycket på en 1-hästars och speciellt Fautras så vi slipper rampen. Pålle väger 820kg så han går ändå inte att dra tillsammans med något annat än en shetlandsponny om jag inte vill ta utökat körkort (och i många släp inte alls pga lastvikten). Och säg den ramp som inte sviktar...

Men det kanske finns fler märken än Fautras som har insteg istället för ramp?

Synd att Cheval Liberté GT1 hade maxlast 700kg :(. Annars rimligt pris och verkade ha bra funktioner. Gold One Alu verkar nice, den ska jag diskutera med sambon.

Jag har haft en 1, 5 hästars Ifor. Den låg bra efter bilen och hästen gick snällt på den, kändes inte vinglig någonsin.

Däremot så var den inte jätte lätt eller jätte lättrullad, det var oxå troligen ganska mycket vindfång i alla utanpåliggande balkar för bilen drar mindre bensin med den nya större och tyngre släpan.. Iforn vägde någonstans runt och strax över 740 kg den nya väger 900 kg men är mer strömlinjeformad och utan utanpåliggande balkar så vikten är inte allt för bensinförbrukningen utan det är en del annat som spelar in också.

Det jag saknade med Iforn var sadelkammare, avskyr att ha en svettig utrustning i bilen på väg från träningar och tävlingar!

Jag har en Fautras JMS och både jag och hästen älskar den!

Jag har inget behov av att kunna lasta fler än en häst, åker inte iväg på meeting och får plats med allt jag behöver i sadelkammaren. Hästen går på lika glatt varje gång, och den är underbar att köra med!

Jag ångrar inte mitt köp!

Här är ytterligare en nöjd Fautras JMS ägare. Har aldrig haft behov av att köra mer än en häst i taget och har hittills inte heller haft behov av att kunna lasta saker bredvid hästen i släpet. Den inbyggda sadelkammaren rymmer en hel del, och sen finns det ju gott om lastutrymme bak i bilen. :-)

Tycker JMS:en går väldigt smidigt bakom bilen och den är aldrig svår att backa med. Otroligt skönt att den håller samma bredd som bilen när man kör på kurviga och mindre vägar. Att sen Fautras är gedigna, stabila och rejäla på alla sätt skadar ju inte heller...

Anledningen att det blev en 1,5 hästars för min del var att jag ville kunna köra lagligt trots att jag inte hade BE-kort då jag köpte den. Min transport har en totalvikt på 1450 kg och en lastvikt på 630 kg, vilket gör att även an ganska stor häst åker både lagligt och bekvämt.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 530
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 233
Senast: Mint
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 126
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 715
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka