Vad är det för skillnad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Becca85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 666
B

Becca85

Kollade lite på träns och tänkte då på de olika nosgrimmorna. Det finns ju en del att välja på. Och då slog det mig att jag inte hade någon större koll på vad de olika nosgrimmorna har för verkan.
Så om någon skulle vilja tala om det för mig.
De som jag tänkte specillt på är engelsk, pullar och acchens (stavning????).
Sen så undrar jag vad en tidemantygel är bra till och vad den gör för verkan.
/Becca

Sv: Vad är det för skillnad?

Engelsk nosgrimma stänger till så hästen inte kan gapa så mycket.
Oftast kan hästen fortfarande gapa lite grann.
En aachengrimma stänger munnen vid bettet också, alltså har hästen
svårare för att öppna munnen.
Ett pullar har väl ungefär samma effekt som en aachen, men precis
som den heter så hindrar den hästen lite grann från att pulla, hur vet
jag faktiskt inte. Dock vet jag att min häst går som bäst på pullar
när han ligger på och är het.

Tiedemantygel fungerar ungefär som en graman. Höjer hästen
huvudet tar tiedemantygeln emot. Istället för att du har både tygel
och graman i handen samtidigt har du bara tygel i handen när du
rider med tiedemantygel eftersom den knäpps på den främre delen
av tygeln.

Okej. Då vet jag lite mer om detta då.
Men när ska man rida på en tidemantygel då?

Det som Matinee skrev om nosgrimmorna stämmer. Och hon visste ju inte så mkt om pullargrimman. Men när hästen blir stark och drar upp huvudet trycker den lilla "plattan" på nosryggen. Så det är antagligen därför det funkar så bra på Matinees häst och även på min :)

Thiedemantygel är en fast graman. Eg "ska" man väl aldrig behöva använda den men när jag var yngre och inte orkade rida min häst i form i galopparbetet för att hon tyckte att det var jobbigt så hjälpte den mig. Jag fick arbete i galoppen. vilket gjorde henne starkare och sedan klarade jag av att få henne att arbeta även utan den. Dock ska man inte rida emd den varje dag...

Och om nosgrimmorna så har jag lärt mig att Remonten är den snällaste, engelsk ska sitta halvlöst för att inte trycka på tänderna, aachen vägrar jag använda just för att den trycker på tänderna och pullar stänger munnen på dem utan att hindra luftvägarna, men visst trycker den på tänderna den med. Gammelhästen vägrade pullargrimma när det var dags att raspa tänderna.

du har redan fått ett par svar, men jag svarar jag också :D

aachen stänger till munnen, hästen får väldigt svårt att gapa och komma undan bettet. ofta trycker den på tänderna och kan blockera luftvägarna.

remonten anses snäll av många, men kan också blockera luftvägarna om den sätts för långt ner.

pullargrimman är den jag har bäst erfarenhet av. den funkar bra på lite heta hsätar som just "pullar" och ligger på, eftersom den skapar ett litet tryck på nosryggen. upplever inte att den har tryckt eller stängt till luftvägarna när jag har använt den. red också en häst som blev nypt om hon hade t.ex. engelsk eller aachen eftersom hon hade så kort mellan mungipa och ganasch, men med en pullargrimma funkade det utmärkt... (tänk vad en nosgrimma kan göra, men hon blev beskedlig som ett lamm... :angel: :D )

det är kanske bara jag som är korkad men antingen måste ju pullargrimman ge ett konstant tryck på nosryggen eller så måste det ju "hända" något när hästen drar upp huvudet eftersom det ska bli ett tryck :confused:

Förstår ni min tanke? Det kan ju inte enbart bli tryck för att hästen höjer huvdet, eller är det samtidigt som den försöker "gapa", för då spänns ju remmarna och det kan bli tryck. För pullargrimman är ju inte kopplad til tygeln så ryttaren kan ju inte styra när det ska lbi tryck...

Jag rider ju islandshäst så då är det vanligast att man använder remont. Det jag inte förstår är varför remontgrimmor som tillverkas till storhästar och ponnys är så fula :eek:

En kompis till mig testade pullar på sin gammelman med ordentligt krut i men han fick panik, kanske hade med tänderna att göra, har inte kollat hennes häst i munnen...

har faktiskt ingen aning om det :o
rätt spänd bör det ju inte bli ett särskilt stort tryck när hästen går normalt, men ja, gapar den och försöker dra iväg så bör det ju öka...

har egentligen inga kunskaper om hur den funkar, (mer än det lilla logiska tänkande jag har :D ), vet bara att medryttarhästen som brukade vara både studsig, svårsvängd och allmänt SKIThet rent ut sagt, blev som en filbunke när hon fick på sig ganska löst spänd pullargrimma och ett bett med parerstänger... :d

ja, min logiska förmåga säger mig också att om hästen försöker gapa blir det tryck :smirk:

men att hästen kör upp huvudet eller är pigg borde i sig inte ge något tryck på nosryggen, eller hur :angel:

Det kanske är psykologiskt, man "fängslar" ju in hela huvudet på hästen :P så den kanske inte tycker det är värt att försöka något?

skulle nog inte tro att den känner sig mer "fängslad" med pullargrimma än ex. aachen, men oftast när den försöker pulla/sticka så gapar den väl samtidigt, ellerä r jag fel ute? tror det är så det är tänkt...

Som jag upplever det så ger pullargrimman konstant tryck, det äår den nosgrimman jag spänner hårdast (dock inte hårt-hårt) och den ger ökat tryck på nosryggen (lilla plattan) när hästen försöker gapa och slippa undan bettet. Så har i alla fall jag upplevt att den fungerar.

Okej då har jag fått lite mer info om detta. Så nu är jag lite klokare.

FeatherCloud skrev:
du har redan fått ett par svar, men jag svarar jag också :D

aachen stänger till munnen, hästen får väldigt svårt att gapa och komma undan bettet. ofta trycker den på tänderna och kan blockera luftvägarna.

remonten anses snäll av många, men kan också blockera luftvägarna om den sätts för långt ner.

pullargrimman är den jag har bäst erfarenhet av. den funkar bra på lite heta hsätar som just "pullar" och ligger på, eftersom den skapar ett litet tryck på nosryggen. upplever inte att den har tryckt eller stängt till luftvägarna när jag har använt den. red också en häst som blev nypt om hon hade t.ex. engelsk eller aachen eftersom hon hade så kort mellan mungipa och ganasch, men med en pullargrimma funkade det utmärkt... (tänk vad en nosgrimma kan göra, men hon blev beskedlig som ett lamm... :angel: :D )

bra svar, med tillägget att tyvärr är många pullargrimmor dåligt sydda/passade, och ligger därmed fel på hästen hur man än spänner. vanligt tex att ringarna på själva nosgrimman ligger och gnager/trycker mot kind/käkbenet på hästen, och stör. det finns fina i enbart läder, dvs ingen metall ring, men de är svåra att komma över, vet endel som skaffat dom via utländska websidor tex. viktigt med pullar är alltså att den har en bra passform för att den ska funka och kännas bra för hästen.

remont grimmorna är också ofta fel sydda dvs passar dåligt, då nos delen är för lång, och metall ringarna tar emot/ligger emot eller över själva bettringarna. islands remont grimmorna har ofta spännen på nosryggen så att längden kan justeras - det borde bli standard på alla remont nosgrimmor anser jag, för optimal tillpassning.

Senast ändrad:

det ¨håller jag absolut med om!
jag har mest använt de utan ring (kallas väl också mexikansk nosgrimma eller nåt sånt?), den jag provade med ring skavde mycket riktigt mot kindbenet, inte kul alls.. :(

lustigt nog brukar de också göras med alldeles för korta nosremmar och långt nackstycke... förra hästen jag red o hade det på hade väldigt långt huvud, meni nte alls grovt, ändå var nackstycket, som jag först köpte i stl cob, alldeles för långt (2 dm kortare hade varit ok :o ) och remmarna saknades det nån decimeter för att dom skulle gå runt... köpte en stl full sen och trodde problemet skulle vara löst, men lustigt nog var det likadant där... :mad:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Emiro
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 861
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Donald Trumps andra presidentperiod (2)
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka