Vad är det med Utrillo?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Johanna89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 6 066

Johanna89

Trådstartare
Har en liten fråga. Varför pratar alla om att de inte vill ha Utrillo i stammen på sina hästar? Ser och hör det hela tiden, men förstår inte anledningen! Kan någon förklara eller berätta för mig?!

Sv: Vad är det med Utrillo?!

Det är för det mesta inte för att man tycker illa om Utrillo. Utan det är för att han användes så mycket i aveln och fick så framgångsrika avkommor att nästan alla svenska hästar har Utrillo i sin stam, många flera gånger. Det gör ju att det t ex kan vara svårt att hitta lämpliga hingstar till sitt sto. Om stoet redan har Utrillo två gånger i stammen så vill man kanske inte lägga på en hingst som också har Utrilloblod i sig. Det är inte ovanligt att Utrillo förekommer både tre och fyra gånger i en hästs härstaming om man går tillbaka en bit.
Själv är jag lycklig ägare till två avelsston som är helt Utrillo fria men resten av mina ston har honom minst en gång.

Det är precis som Masse skriver. Själv har jag ett Utrillo-fritt sto som är dräktig med en svenskfödd hingst som har honom i fjärde led, det är ovanligt!

För kanske en tio år sen roade jag mig med att räkna ut hur många svenskfödda godkända hingstar som hade Utrillo i sig, och siffran var då uppåt 80%!

Jag håller med Masse i det hon skriver.
Det var/är absolut inget fel i Utrillo, det blev bara lite mkt av honom i vissa hästar. och det begränsar ju valet av hingst..

Så om några år pratar vi om hästar fria från QE, Cor De la Bryere,landgraf mm...inte för att de är dåliga hingstar,utan för att de varit framgångsrika i aveln och används mkt...

Och fullbloden har Northern Dancer. Bland ridponnyerna så kommer Veronas Boggi att finnas i var och varannan stam.
Kollar man på utställningar så är majoriteten av fölen efter honom.

Och för 50 år sen var varannan häst Onkel-Largo eller Largo-Onkel.

Det är intressant att diskutera matadoravel!

Utrillo gjorde ju en fantastisk insats i svensk halvblodsavel, det kan man aldrig ta ifrån honom även om han för en 10-20 år sen dominerade stort!
Däremot har jag lite svårt att förstå detta med matadoravel då en hingst används till över 200 ston på en säsong. När köpare letar efter avkommor kan de ju vraka och välja och ta de med bästa mödernet och de med mediokert möderne blir svåra att sälja. Det måste vara lättare att sälja avkommor till en mindre använd hingst eftersom de inte finns lika många ute på marknaden och då för köparen ibland acceptera ett mindre attraktivt möderne.

Kanske en liten utsvävning från ämnet;)

I've got your point!
Så tänker jag när jag väljer hingst också.. Valde INTE First Wish eller Don Primero för alla andra har ju redan tagit dem :smirk:

Samma här. Avstod CG förra året för att alla andra skulle ha honom.
Lambo min trogna vapentragare istället väldigt eftertraktad bland köparna. Alla hans avkommor jag haft till salu har varit sålda inom en vecka utan prut. Vissa har det varit budgivning på. Även att jag får erbjudanden om sälja de som inte är till salu.

I've got your point!
Så tänker jag när jag väljer hingst också.. Valde INTE First Wish eller Don Primero för alla andra har ju redan tagit dem :smirk:

Nu blir jag lite orolig här:smirk: :rofl:
Har ett sto med Utrillo i fjärde led som jag betäckt med Don Primero - hoppas avkomman blir säljbar;) trots att han verkar fått många ston i år.

Vad som borde tala till min fördel är väl att stoet har diplom, är av sporthätsmodell, har meriterade avkommor och är 50% fullblod... ue Stratos xx (helbros till Cosmos xx)
Rätta mig om jag har fel; men brukar inte tävlingsryttare gilla ridhästar med ca 25% fullblod?

/Novisen Kristin

Jo då det är inte alls dumt. Och särskilt inte när det gäller en såpass fin hingst som Stratos**:love:

Prova att lägga in stammen på http://www.paardenfokken.nl/ så ser du att det är betydligt mycket mer fullblod i den än du tror. Mitt sto hade nog 20% fullblod i sig och jag trodde inte alls att det skulle vara mycket mer än kanske 2 ;).
Jag hade absolut tyckt det var ett plus om det låg bra fullblod i en häst om jag skulle köpa. Nu valde jag att köpa en som kändes totalt fullblodsbefriad för att det sa klick.. Men jag har helt klart planer om mer fullblod framöver..
U

Ja, har förstått att Stratos** är fiiin:love: men att han användes mest inom fullblodsaveln - till skillnad från hans helbror (rätta mig om jag har fel...)

Tack för tipset pastejja - ska in och regga mig direkt;)

/Kristin

det går snabbt att lägga in stammen.. så kan du göra en hypo o kolla avkomman. Lite på skoj.. Berätta gärna vad det blir ;)
U

Var ju tvungen att lägga in stoets avkommor också;)
Men min Mercedes hade 60,54% fullblod i sig!

Nu har vi väl frångott ämnet:d

/Kristin

Psst...och min åring eFigaro R u Mercedes hade hela 39,44% (!!) fullblod!

/Kristin

Hrm. Låter konstigt i mina öron. De flesta blir glada när Utrillo finns i stammen, är min erfarenhet. Utrillo var en härlig häst med mycket massa. :love: Utrilloblodet har varit väldigt populärt. Han betäckte många ston och fruset semin fanns kvar efter hand död. Kan inte förstå varför någon inte skulle gilla att ha Utrilloblod i sin häst.

Ja men visst är det överraskande :). Om det blir en föling e Nactus (stoet är där nu) så har jag för mig att det blir ca 25% fullblod i den.. Ja men visst kom vi från ämnet, men lite kul var det..

Håller i övrigt med om detta med matadoravel, framförallt när det gäller individer som vi inte VET att de lämnar avkommor över snittet. Men ett bra möderne väger tyngre för mig än en bra fadershingst. Men om kombinationen är en bra fadershingst som bevisat att han duger som hingst, och ett bra möderne, så tror jag inte att det är någon fara.. Dessutom så tror jag inte att Don Primero används tillräckligt mycket för att vi ska oroa oss för att han kommer att fylla lika mycket som tex. QE.Dessutom så är dessa ju 2 bevisligen bra hingstar.
U

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade zappa förbi Efterlyst (ja jag är stofil och ser fortfarande på vanlig tv istället för streamingtjänster 😆) när de pratade om... 2
Svar
26
· Visningar
1 224
Övr. Barn Det är sportlov och dottern är på fritids. Hon har en hårsnodd med en stor dekoration på som hon ska släpa med sig överallt. Hon hade...
Svar
7
· Visningar
948
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka