Åh, detta faktum bankas in redan inför gymnasievalen.![]()
I Skåne då eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, detta faktum bankas in redan inför gymnasievalen.![]()
Jag hittade den på internet, någon slags organisation som rankar svenska universitet och skolor, mer vet jag inte. Finns det andra bättre svenska rankinglistor?
KTH om KTH:Du verkar ha ännu sämreKTH skriver sig själva som en högskola.
Sveriges största tekniska universitet
Sedan starten 1827 har KTH utvecklats till ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen.
Inom vilken fakultet arbetar du?Det finns säkert jätteduktiga forskare i Lund, det tvivlar jag inte på. Men, lite för att ge perspektiv, jag jobbar i högskolevärlden, som forskare, sen drygt tio år, och jag har aldrig ens hört talas om ESS och Max IV - så viktiga var de utanför naturvetarkretsar. Det är ju tyvärr lite så i akademin, det man i den ena disciplinen tycker är enormt imponerande och ett tecken på verklig storhet, det vet de andra inte ens vad det är för något...![]()
Du verkar ha ännu sämreKTH skriver sig själva som en högskola.
Kungliga tekniska högskolan om sig själva: "KTH är en modern teknisk högskola med utbildning och forskning i världsklass."
Jag har sett flera sådana rakningar och det har alltid varit KI som har kommit högstJag hittade den på internet, någon slags organisation som rankar svenska universitet och skolor, mer vet jag inte. Finns det andra bättre svenska rankinglistor?
Kungliga tekniska högskolan om sig själva: "KTH är en modern teknisk högskola med utbildning och forskning i världsklass."
Inom vilken fakultet arbetar du?
Haha du behöver inte feta ordet högskola. Jag vet att det heter så, det betyder inte att det inte är ett universitetKungliga tekniska högskolan om sig själva: "KTH är en modern teknisk högskola med utbildning och forskning i världsklass."
I Skåne då eller?![]()
Tack för utförligt svar! Jag tror att du har rätt i att naturvetenskap är svårare än humaniora för snittstudenten. Du skriver att det finns en sådan bild, jag tror att det finns ett sådant förhållande. I varje fall stöder statistiken den bilden/det förhållandet.För att det första för att en humanist knappast ser fysik som bildning, och alltså inte knatar till KTH för att stilla sin bildningshunger. För det andra för att det finns många fler jobb för en ingenjör än för en humanist, och folk i första hand läser för att få jobb. Folk läser humaniora för att det är intressant (som strategisk karriärboost tror jag man väljer annat), och naturvetenskap för att få jobb. Alltså blir det en enstaka kurs i humaniora, lite nöjesstudier, men man måste ju äta också, och därför pallrar man sig till naturvetenskapen för sin yrkesutbildning.
Sen finns det väl också någon bild av att naturvetenskap är svårt, och humaniora lätt, ungefär som har uttryckts i tråden, att humaniora i förhållande till naturvetenskap är som ett lättsamt tidsfördriv på samma nivå som ett korsord. Alltså tror naturvetare att de med lätthet kommer kunna läsa lite humaniora vid sidan av, medan humanister inte alls tror att de grejar lite matematik vid sidan av.
Har du kollat sommarkurserna, kvällskurserna och distanskurserna? Det finns en hel del smått och gott från de naturvetenskapliga institutionerna där som bara kräver allmän behörighet.Naturvetenskapen är inte så intresserade av att bjuda till mot de som inte ska vidare högre upp är min erfarenhet.
Jag hade gärna läst lite introduktionskurser inom naturvetenskap. På samma sätt som jag gjort inom humaniora.
Men det fanns inte introduktionskurser på samma sätt. Enbart grundkurser där du var tvungen att ha med dig matte motsvarande natur på gymnasiet.
Så lär av humanioran och bjud till lite!
Oh, här har jag trampat humaniorastudenter på tårna! Jag har själv studerat humaniora. Och naturvetenskap. Som jag upprepat som en papegoja i den här tråden är jag intresserad av varför naturvetare gärna läser humaniora på sin fritid som en intellektuellt stimulerande sysselsättning (i stället för att lösa lagom SVÅRA korsord), medan det andra förhållandet; att en humanist på sin fritid studerar naturvetenskap av vetgirighet och intresse för hur världen fungerar är nästan okänt. Vilken är din teori?@stjarnhimmel Ja precis! Och jag menar, vi har jätteintressanta diskussioner hemma där vi lär oss supermycket av varandra. Vi är ju typen av människor som prestigelöst kan säga "du kan ju mycket mer om det här än jag kan, kan inte du snälla berätta mer/förklara X för mig?". Kan inte tänka mig en relation med en människa som på fullaste allvar kallar andras områden för korsordsnivå liksom. Eller vill sitta och ranka universitet för att komma fram till vem som har gått på det bästa.
Öh nej, jag skulle knappast identifiera mig som humaniorastudent och jag känner mig inte trampad på tårna alls. Däremot tycker jag att ditt och @labb s sätt att uttrycka sig i den här tråden är bedrövligt, ni är så fantastiskt nedlåtande att det saknar motstycke.Oh, här har jag trampat humaniorastudenter på tårna!
Det är ju just det som är grejen.Har du kollat sommarkurserna, kvällskurserna och distanskurserna? Det finns en hel del smått och gott från de naturvetenskapliga institutionerna där som bara kräver allmän behörighet.
Annars är det en jättegod idé att komplettera sin gymnasiematte om man har ett genuint naturvetenskapligt intresse.
Missade detta:Vilken är din teori?
Det är ju just det som är grejen.
Om naturvetenskap vill attrahera fler på småkurserna så kan man inte tänka att folk ska komplettera matte från gymnasiet pga det.
Det gör man nog bara om man vill läsa en hel utbildning. Inte för att läsa lite extrakurser för man är lite intresserad.
Vi får se var de hamnar i nästa rankning efter den senaste skandalen!Jag har sett flera sådana rakningar och det har alltid varit KI som har kommit högst
Fast alla kurser kräver inte särskilt mycket! Jag kom in på en jätteintressant distanskurs förut, en grundkurs i astronomi, och jag har bara läst Matte A och B.Om naturvetenskap vill attrahera fler på småkurserna så kan man inte tänka att folk ska komplettera matte från gymnasiet pga det.