Vad är det som blir fel vid sparande av redigerad bild?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Fick låna en digital systemkamera och så fotade vi hästen.
Fick några bra bilder av alla 100 vi tog men dom kan bli bättre med PS. Jag redigerade dom och skulle sen spara, får då upp ett medelande om nått som jag inte fatta och tryckte bara ok men sen sparas bilden konstigt, alltså jag måste välja vilket program jag vill öppna den/se den i, och lägga ut den på nätet går inte för då finns den inte ens med som alternativ i mappen.
Vad är det för fel?

Bilden är en JPEG bild.
Tar jag någon av dom bilderna jag tagit med min vanliga digitalkamera och sparar så funkar det som vanligt.

Senast ändrad:
Sv: Vad är det som blir fel vid sparande av redigerad bild?

är det fotat i raw format?? när jag fotar själv i det måste jag spara om dem till jpeg för att kunna öppna dem i andra program än canon programmet...
annars har jag ingen aning tyvärr :(

Jag ska försöka se om jag förstår mej på era svar men innan ska jag bara tillägga att PS inte sen vill öppna den redigerade bilden då den inte är komplett står det. När jag kollar på egenskapen av bilden så står det Filtyp: Fil och om jag kollar egenskapen hos en bild som inte är redigerad i PS står det Filtyp: JPEG bild. Någon som förstår?

är det fotat i raw format?? när jag fotar själv i det måste jag spara om dem till jpeg för att kunna öppna dem i andra program än canon programmet...
annars har jag ingen aning tyvärr :(

Bilderna är fottade i JPEG och går att öppna i PS, det går att redigera dom i PS samt spara men det är sen, när bilden är sparad som den bara lägger sej som Filtyp: Fil och jag kan då inte göra nått med bilden(inte ens se den).

Ja fipplandet är det som definierar hela Photoshop.

adobe.gif

Jag har nu varit och försökt göra som du visat men när jag ska spara den så får jag upp detta medelande: Some names of the files being saved contain non-Latin characters. These file names will be incompatible with some web browsers and servers.
Jag vågade inte klicka på ok för jag fattar inte riktigt vad det är dom menar, men det verkar som om att det inte kommer att bli bra.

Men om jag nu skulle få till det så som du säger att jag ska göra, kommer jag då få den att bli "normal" och kunna öppna hur som helst utan att krångla?

Det där betyder bara att filnamnet kanske inte kommer kunna hanteras av t.ex. en webbserver. Helt okej att klicka okej, alltså :)

Åh det funka att lägga ut bilden på nätet och det går att se den på datorn:laugh: Tack så mycket alla för hjälpen.

Visst kan man använda dom normalt nu, tex skicka efter dom som foton?

Ja men kvaliteten blir inte den bästa eftersom du sparat för webb. Välj "Spara som" och jpg om du ska göra foton.

Men det är ju det som inte fungerar, att spara som. Då blir bilden bara en fil och inget mer. Typiskt, jag som ville kunna beställa foton.
Du vet inte vad som spökar?

Ja troligen SBS. Klart det går att spara som jpg, annars är det fel på din Photoshopversion. Vill du ha bättre svar så skicka skärmdumpar!

Såhär ser det ut för mig när jag väljer att spara som JPG i Save As i PS CS2:
Länk till bild

Det låter ju som att du får en fil som inte har en filändelse (och därmed vet man ju inte heller formatet). Om jag tvingar PS att öppna en fil där jag tagit bort filändelsen så får jag ett felmeddelande som säger något i stil med att PS inte kan fullfölja åtgärden eftersom det är fel sorts fil, vilket jag har förståelse för :)

Jag har glömt hur jag fixar en skärmdump. Var det nått med print screen?

Det ser likadant ut för mej oxå och man kan tro att det blir som det ska tills man går in i mappen för att kolla på själva bilden. Jag har samma PS som dej.

Jag pratade med mamma ang mitt problem och hon tipsade om att byta namn på filen, alltså lägga till .jpg på slutet och vipps så var den som alla andra bilder. Tänk att det var så simpelt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 254
IT & mobiler Jag är inte insatt i tekniska saker så jag kanske använder fel termer men förhoppningsvis förstår ni mig ändå. Jag har fram tills nu... 2
Svar
23
· Visningar
1 879
Senast: Wingates
·
Äldre Haft en känsla ett par veckor att jag MÅSTE spara ner alla bilder jag har på datorn på något sätt,OM datorn skulle gå sönder. Den har... 2
Svar
20
· Visningar
1 975
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka