Vad är detta för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Majz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 867
M

Majz

Ja, vad är detta för bett? Har sett det på hopptävlingar några gånger. Någon som vet vad det har för inverkan? Finns det olika modeller av den här typen av bett? :p Nyfiken

4b2df9c6-7b33-457a-a5f9-d10d73f99a8b.jpg

Sv: Vad är detta för bett?

Hmm... okej. Har du någon aning om vad det heter?

Jadu, det är inte ens säkert att det har ett namn.

En bra benämning kanske vore "gagbett med minsta möjliga effekt"? :D

Haha okej :p Har för mig att jag sett det (eller liknande) i någon tråd förut, men jag lyckas inte hitta den...

Ja flippanbettet heter ju egentligen Nathebett... och är som du säger i syntet och med rem istället för kedja :)

Jag har ett liknande sådant bett, dock femdelat så det är skarpare än det du visade. Tycker det är ett rätt snällt bett och går verkligen inte att jämföra med ett pessoabett!Tygelhakarna gör att det blir en svag svag gag effekt men inget som direkt märks.
DSC00916.jpg

Jamen titta! Fasta ringar och allt, så det blir bara lite skarpare än vanligt tränsbett då? Beroende på hur man fäster tygeln såklart... :p

ja precis, jag brukar använda det när jag rider markarbete vid hoppning rider jag med ett skarpare bett.

Jag har också ett sånt Mylerbett, men jag tyckte att det var gräsligt att rida på. Trodde att pålle skulle tycka att det var okej, men det var minsann inte poppis. Hade dock kunnat tänka mig att testa ett sånt som visas i orginal inlägget. (Hade lite problem för nån sommar sen att min häst körde upp näsan som värsta b-ponnyn och bara drog rakt ut i skogen när vi galopperade... Problemet var egentligen inte att få stopp på henne när hon gjorde så, problemet var att jag skratade så mycket när hon gjorde det att jag inte hade nån kraft i armarna. Löste det iaf med vanliga bettet och klämde på gramanen ist:)).

Nej, ditt går inte att jämföra eftersom den har fasta ringar! Bilden i första inlägget har lösa ringar och på så sätt rör sig neråt och uppåt vid tygeltag.

Ja flippanbettet heter ju egentligen Nathebett... och är som du säger i syntet och med rem istället för kedja :)

Hm, visst skrev du detta som svar på ett inlägg jag gjorde?

Var tog det vägen? Skrev jag något fel? :confused:

Ja det gjorde jag... ingen aning, jag såg inget fel i det :confused:

Så vad är den stora skillnade på de båda betten, bilden jag la in och manhattan_2006 la in? :p

Det är ju skillnad i både sidodelarnas funktion och i mundelens utformning.

"Manhattans" bett är ju t.ex. inte ett gagbett, iom att mundelen inte löper på ringarna. Fästena för tygel resp. sidostycke ger en viss omvridning av mundelen i hästens mun, men inte hisseffekten som på ett gag.

Okej. Då har jag lite fakta iaf ;) Någon som har erfarenhet av hur det är att rida på? Det är ju såklart olika från häst till häst men hur påverkades just den hästen?

Är det meningen att man ska sätta tygeln i undre hålet och sidostycket i övre hålet?
Hur inverkar det på hästen, borde inte bettet vridas väldigt? ingen som har bild när det sitter på häst?

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
481
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 473
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka