Vad är detta och är det giftigt?

Bukefalos 30 år!

Caoimhe

Trådstartare
Är ute på promenad med ena katten och hamnade plötsligt som i ett vinterland. Marken är vit och tussar flyger i luften. Katten gick lite grann i det innan jag i såg att det kunda vara giftigt, och nu är jag rädd för hennes hälsa. Vad är det här för växt? Den ser ut att ha angripit ett dött träd.

IMG_20250620_210720.webp

Hmm, ja, aspfrön kan det nog vara på marken! Jag tog bara för givet att det på marken skulle vara samma sak som på trädet, men det är det nog inte. Så konstigt grej, ser lite spöklikt ut. Jag tror inte att det är larver eftersom det vita hänger i klasar.

IMG_20250620_210130.webp

Det är inget som har angripit trädet utan, precis som övriga bilder, fröhängen som sitter kvar på "trädet" (det som syns på bilden är så klent att jag skulle kalla det för sly). Troligen har trädet knäckts eller sågats av för slyröjning med tanken på vinkeln på stammarna.

Det är svårt att se på bilden men troligen är det en sälg (som på @cambodia bild) eller en asp. Asp brukar dock inte blomma på så klena skott, men det går sin sagt inte riktigt att utesluta på bilden med den upplösningen och att det inte går att avgöra om det är sly eller en gren från ett större träd som fälts.

@Takire Häggspinnmal spinner som väv över häggarna och det blir aldrig ludd på marken utan det sitter kvar på trädet och bryts sakta ned.

Det är inget som har angripit trädet utan, precis som övriga bilder, fröhängen som sitter kvar på "trädet" (det som syns på bilden är så klent att jag skulle kalla det för sly). Troligen har trädet knäckts eller sågats av för slyröjning med tanken på vinkeln på stammarna.

Det är svårt att se på bilden men troligen är det en sälg (som på @cambodia bild) eller en asp. Asp brukar dock inte blomma på så klena skott, men det går sin sagt inte riktigt att utesluta på bilden med den upplösningen och att det inte går att avgöra om det är sly eller en gren från ett större träd som fälts.

@Takire Häggspinnmal spinner som väv över häggarna och det blir aldrig ludd på marken utan det sitter kvar på trädet och bryts sakta ned.
Ja, jag vet hur det brukar se ut, men tyckte det var svårt att tolka på bilden.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka