Vad är en olat?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Gazelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 6 407
G

Gazelle

Jag håller på att köpa häst.;) Jag undrar när det står i annonser att inga olater. Vad menar ni när ni säger inga olater? Vad är en olat för er?:confused:

Sv: Vad är en olat?

Olater anser jag är saker som typ krubbitning, vävning eller något annat "dumt" hästen har för sig...

För mig är olater alla såna saker som jag inte vill att min häst ska syssla med såsom tex, krubbiter, biter, sparkas, skenar, kutar över en osv...
Lycka till med ditt hästköp!!!

En häst utan olater , kan man säga är mkt bra häst den har inge "dumheter " för sig , allt från avkastning till krubbitning..

en häst/ponny utan olater är samarbetsvillig, snäll, pålitlig.....
ta hjälp av någon duktig i din omgivning, tex fråga din instruktör/ridlärare om h*n vill följa med och leta upp en häst/ponny som passar dina behov.
lycka till.

Varken bits eller sparkar, lättlastad, lätt att ta in från hage, slår inte efter andra hästar, väver eller krubbiter inte, lätt att sko, snäll att leda, lätt att klippa/rycka, sticker inte och slänger inte av, snäll att spruta och vid ev. vetbehandling. :bow:

utan olater betyder att en helt hästovan människa ska kunna hantera den helt utan problem..

en häst med olater= en häst som har ägare som inte klarar av att ge hästen vad den behöver. Om det så är stimulans eller gränser och ett tryggt ledarskap. Eller så är det en outbildad häst som ännu inte vet vad som förväntas av den.

Att en häst är olatsfri hos mig behöver absolut inte betyda att den är det är det hos någon annan!

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
1 168
Senast: BoYo
·
Träning Hej! Hästen i fråga har ridits mycket sporadiskt i 1-2 år pga personliga skäl. Hon är 21 år i sommar så därav vill jag vara mycket...
Svar
4
· Visningar
508
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 533
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Varje gång jag går in på SKK:s sida Köpa hund så ligger det en drös nya annonser på bichon havanais överst. Det är lätt att klicka in...
Svar
15
· Visningar
1 725
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10