Vad är felet och vad ska jag göra nu?

Chili

Trådstartare
Japp, sadelproblem... Köpte ju en bomlös (Pfiff) till min nya häst, en liten arab med kort och rak rygg. Han är osmuklad så bomlös föll sig rätt naturligt tycker jag. Men padden glider bak på högersidan, har provat med två olika paddar och båda gör det (fast den första var hemsk på alla sätt, den andra är bättre men gör samma sak). Pälsen blir dessutom ganska ruggad under bakvalvet på högsidan. Tycker den känns lite liten för mig också, men samtidigt kan jag inte ha nån stor sadel pga hans korta rygg.

Jag har bara haft den i knappt en månad och inte ridit så jättemkt, men lämna tillbaka den går ju inte iaf. Kan den vara felsydd? Hur ser man det i så fall? Eller är det hästen som är sne? Har funderat på att ta ut en ET innan jag gör något - kan det vara smart?

Sen har jag så sjuuuukt svårt att lita på sadelutprovare. Har nog aldrig hört om nån som inte är partisk, eller som ger fel råd, och bara vill sälja in ett visst märke.

Spåna lite med mig! Ryggen är alltså kort, rak, lite manke. Den börjar bredda sig nu, kan bara tänka mig hur bred han är över ryggen till sommaren (man känner revbenen tydligt ännu men ryggraden har bäddats in avsevärt jämfört med när han kom). Jag vill ha en bekväm sadel, bomlös eller western, men bomlös är ju att föredra då han kommer fortsätta utvecklas ett bra tag till. Han är bara 4 år. Jag har fått för mig att en w-sadel med bom är "snällare" än en engelsk med bom då den har större anläggningsyta och man använder ofta tjocka paddar under - rätt eller fel? Och priset, ja inga fantasipriser och jag är inte emot begagnade kvalitétsgrejer.

Många frågor och kort sagt - hjälp!

Sv: Vad är felet och vad ska jag göra nu?

Jag kan tyvärr inte svara på vad som är fel med din nuvarande sadel eftersom det ruggas på ena sidan, låter konstigt!
Vilka paddar är det du har provat?

Jag har Torsions TN-paddar och de är utmärkta på alla sätt och vis. Men har sadlen ullig undersida så glider det eftersom padden är av blankt bävernylonliknande material.
Man kan prova lägga en anti-halkmatta mellan sadel och padd, sådan som man har till vanliga mattor.

Själv har jag en Torsion sadel och den är verkligen super, den är stadig, ger stöd för ryttaren trots att den inte har knästöd eller dylikt och den är mycket mer sadel än t.ex Knights bomlösa.
Den är rejälare helt enkelt. Och den är SKÖN att sitta i :love: Mjuuukt för vassa sittben :D
Finns kortare Torsion också och av en massa olika modeller.

Passar en westernsadel hästen så borde den ge mkt större anläggningsyta eftersom det är en bladsadel som ser annorlunda ut i bommen än en engelsk. Sen paddar man ju eftersom bommen inte är stoppad utan hård, väldigt kort förklarat.
Finns ju även bomlösa i westernmodell :D Barefoot t.ex!

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst är det lustigt? Det är därför jag tror att antingen jag eller hästen är sned! Paden glider ju inte alls på vänstersidan, det är en HAF-pad. Hade en från Källquists först men den :devil: padden ska dööö. Har dock kvar den, tänkte köpa SKITO-inlägg eller liknande på GHS. Men den är ju halare så då behövs nog en sån där antiglidmatta.
Kanske jag som sitter snett?

Jag vill verkligen inte köpa en ny sadel just nu men vad gör man? Jag tycker ändå den här ligger bra, man sitter skönt och jag tycker den är stabil och bra trots att stöd för knäna saknas som du skriver. Hästen har dessutom blivit mycket mer vänligt inställd till sadlingen, men vet inte om det är sadeln eller min taktik som har gjort det. Men han verkar acceptera den, och han rör sig väldigt fritt och bra med den. Inte ett enda tecken på obehag under ridning.

På westernsidan är jag inne på en Big Horn Arabian Light, sadel för korta ryggar. Men det är ju inte säkert att den passar bara för det.

Men jag tror att mitt första move blir att ta ut en ET, hoppas på att fler i stallet vill det så blir det billigare :p Kan ju vara bra ifall han är sned, annars kommer ju alla sadlar ligga fel.

Senast ändrad:

Har också haft problem att hitta sadel till min arabkorsning med kort rak rygg. Har letat westernsadel, men haft problem eftersom de flesta varit för långa eller bommen för böjd. De sadlar som kallas arabsadlar har oftast en ganska svängd bom... Men nu har jag hittat en sadel som är rundad bak till med rak bom. Har innan också tänkt lite på bomlös, men kom fram till att hon kan nog komma att ändra sig väldigt länge och jag vill ju ha en westernsadel. Hoppas hon føljer sadelutprovarens förväntningar, så den passar länge...

Ja, prova kolla hästen först och är inte han sne så kolla dig själv också kanske. För även om sadeln är snedsydd så borde inte det göra att du sitter så himla snett. Sadeln är ju helt mjuk menar jag.. Men man vet aldrig. Syna den i sömmarna!

Har du kollat så stigläderfästena sitter mitt över varandra?

kl

Min bomfria har också ruggat upp pälsen lite på ena sidan, och det är för att jag liksom ställer mig i ena stigbygeln och drar sadeln rakt (för att jag tycker att den hamnar snett när man sitter upp).
Anledningen till att pälsen ruggas är såklart att sadeln rör på sig. Märker du det när du rider?
Har du kollat sömmarna och "mittenbandet", är sadeln raksydd?

Ja, jag får också trampa den rätt. Sitter oftast upp från en brunn på gårdsplan, men om jag måste sitta av i skogen (och rätta till padden oftast) så blir det himla snett när jag ska upp igen. *suck*

Jag ska kolla det du och Vicious påtalat!

Då tar man en stubbe eller sten, en slänt eller stenröse :D Jag kan inte sitta upp utan det, hästen står inte stilla och jag är smidig som ett kylskåp vilket gör att sadlen flyttar på sig.. :o Behöver öva stillastående just vid det tillfället.

Glider inte mkt men så det känns..

Tycker du att sadeln känns liten i sitsen kan du bara ta ut valven och stoppa dom med något mjukt typ en skumgummibit eller en rullad handduk....

Hade en från Källquists först men den :devil: padden ska dööö. Har dock kvar den, tänkte köpa SKITO-inlägg eller liknande på GHS. Men den är ju halare så då behövs nog en sån där antiglidmatta.

:rofl: är oxå anhängare av dödslistan. ;) Om du känner på K-q padd på undersidan så förstår du varför den glider. Den har "plysch"undersida, där plyschet sitter samma både på vä och hö sida. Dra en hand över så förstår du vad jag menar. Padden glider jättefint åt ett håll men bom stopp åt andra. Iom att de inte lagt plyschet olika på vä resp hö sida så gör detta att padden gärna vandrar. Men om detta är problemet i ditt fall, vill jag låta vara osagt. Jag har själv en häst som har detta problemet, oavsett om jag sitter på eller inte. Jag har nu en omkonstruerad weaver (se t.ex Börjes) som fungerar ypperligt.

Jag har gjort det med framvalvet :) Blev mycket skönare då... Funderar på att göra samma med bakvalvet. Man dör ju inte av att testa.

mizz: Då är jag med på vad som menas... Att de glider på en sida är alltså inte helt ovanligt? Undra hur de tänkte igenom den produktutvecklingen.

En sak till om glidande bomfria: Man måste spänna lika högt på båda sidorna. Om du bara sätter fast gjorden på högersidan och drar åt på vänster sitter den inte stilla lika bra som om du spänner lika mkt på båda sidorna hela tiden. :) Har jag hört och jag tycker det stämmer när jag använder syrrans bomfria.

Ja jag har läst om det här, och försökt göra så. Kanske inte varit duktig nog? Har spänt den högt på högersidan från början och sen dragit åt på vänster. Kanske bättre att plocka bort gjorden efter ridningen och spänna på nytt varje dag, lika många hål på varje sida?

Jag har f.ö. spanat in en dressyrsadel jag vill ha... Jag tror/hoppas den kan passa. Kan han inte uppmusklings-processen gå lite fortare :angel: Kan ju inte köpa den nu.. då passar den ju inte till sommarn, kan jag tro.

Men om du tar hjälp av någon duktig och förklarar att hästen håller på att muskla sig och du vill lämna plats åt det borde det funka. Oftast ändras ju inte formen så mkt, utan man kan anta att den sätter muskler där muskler finns.

Jo det är nog bäst att dra åt på båda sidorna, annars blir det mer spänt på ena sidan eftersom hästen inte är helt hal, och gjorden inte jämnar ut allt så lätt om du förstår vad jag menar:)

Sadeln har ju utbytbart koppjärn så man kan ju hoppas :D Vill ha något bättre att rida markarbete i, jag får verkligen ingen bra sits i den bomlösa, men det duger ju till vardags.

Nu har iaf ET varit ute och sa inget om att han skulle vara sned... Däremot att han var spänd både här och där. Får se om det är nån skillnad att rida nu när han blivit behandlad!

Vi har inte upplevt att det skulle vara någon skillnad ifall vi spännt sadelgjorden jämt på båda sidor eller inte.... vare sej vi använt sadelgjord med resårer på båda sidorna eller helt utan resårer...

Jag lyfte upp framvalvet genom att göra ett hål mitt fram som jag trädde ett vanligt buntband igenom och som jag sen tog ett annat buntband runt framvalvet och genom det buntband som jag satt i undersidan.... förstår du hur jag menar ???

Enklast att hindra att sadeln glider på någonsida är att sy egna "påsar" till iläggen, och sen sy dit antingen kardborreband så man kan fästa iläggen på sitt vanliga schabrak på undersidan eller så syr man dit "påsarna" direkt på schabraket.

För mycket av problematiken med att sadeln glider på ena sidan är just pad-/schabraktillverkarnas okunskap i hur tygen ska klippas och sys ihop så att man får samma "glidhåll" på bägge sidorna.
Jämför med om man skulle få en långhårig kappa uppsydd så att håren pekar åt olika håll i stället för åt samma håll.

Min spontana tanke är att hästen rör sig ojämnt, dvs är starkare på ena sidan. Det är väl nästan alla hästar, men mer eller mindre.. i så fall hjälper det att träna på liksidigheten när du rider eller så.

Min andra tanke är att Pfiffs bomlösa är lite soffkudde variant? Jag gillar inte de modellerna (min erfarenhet är visserligen grundad på hööks soffkudde sadel, förhoppningsvis ät Pfiffs bättre och kommer inte resultera i krossade skelett delar... men jag misstror ändå själva uppbyggnaden på den typen av sadel.) Har du möjlighet att prova en bomlös som ''ser ut som en vanlig sadel'' dvs med paneler på sadeln istället för de här konstiga paddarna? Jag tror att något sådant hade passat.

Min häst rids in i en star trekk espaniola, jag har även ridit i den på en annan häst, och det är nog den bästa sadel jag ridit i. Hjälper går igenom tydligt och sadeln ligger bra trots bocksprång m.m. =) Trots att jag först var nästan rädd för sadeln efter mina erfarenheter av hööks bomlösa.

Ja man kan ju säga att min inställning till dessa soffkuddar ändrats lite... I början älskade jag den, men så började jag märka att jag sitter ofta rätt kasst med den (jag har inte världens bästa sits så lite hjälp på traven är ju trevligt, tappar inte balansen direkt men benen flänger och far ibland :o ) och sen det här med skavet. Nu har han skav på båda sidorna... Börjar undra om det är padden som gör det?

Jag har för mig att en Espaniola ligger rätt högt i pris? Och är väl inte den mest vackra sadeln i mina ögon (även om det är egentligen är oviktigt om den passar, but still).

Jag har funderat då den dressyrsadel jag är intresserad av är en Thorowgood T4, antingen cob dressyren eller Richard Davidson dressyren. Om den passar rygglinjen så borde den ju kunna följa hästens muskelutveckling iom det utbytbara koppjärnet och phish-inläggen. Det är ju ingen dyr sadel, och om den funkar i ett halvår så är jag happyhappy och kan lägga undan till en bättre sadel tills dess.

Soffkudden skulle då kunna användas då och då vid typ offroad ridning (jag tror inte den skadar honom just eftersom den inte har en bom som ger exakt samma tryck på samma ställe varje gång) men den ligger ju bevisligen inte helt toppen. Man är ju inte gjord av pengar och får försöka hitta lösningar som passar både mig och hästen. Är detta orimligt?

Espaniolan ligger väl runt 10-12 000 eller så..(inte min utan min ridinstuktörs, hon säljer även sådana sadlar) Inte speciellt dyrt för en bra sadel, men mycket pengar om man inte har dem. :3

Vi håller faktiskt på att ta fram en annan bomlös skolsadel som är tänkt att bli lite billigare och en del bättre. /bl.a. passa kortare ryggar lite bättre) :) Men det hjälper ju inte dig nu för det kommer nog ta ett tag innan den är helt färdig att säljas. Vet inte om du kommer gilla designen på den heller. x)

Vår soffkudde används numera till att bära ner vatten till hagen med. Jag litar inte på tryckfördelningen i den, den viker ju sig jättelätt och trycket från stigbyglarna kan inte fördelas särskilt väl.. (men att bära 50kg vatten 10 minuter var tredje/fjärde dag eller så klarar den nog) dessutom är jag rädd för att rida i den efter att den gled runt, (trots att den var tillpassad och passade hästen, och rejält spänd gjord, i en vid sväng) och resulterade i min krossade handled. Jag hade märkt tidigare att den lätt gled några cm fram och tillbaka, men trodde ju inte att den skulle glida under magen så lätt.

Har ingen erfarenhet av den sadeln du är intresserad av.. priset får mig att bli misstänksam, men det är ju möjligt att den är bra ändå ;) Har du möjlighet att prova den innan du köper? Bara för att se att den är så bra som de säger, och passar din häst..

Skavet kan bero på att sadeln är för lång. Men jag är ingen epert på sadlar, så jag vet ju inte.

Ja, det är mkt pengar när man inte har dem. Låt mig spara ett halvår och återkomma :p Men det blir så många faktorer. Har ju just köpt hästen helt utan utrustning (kan inte påstå att jag ville ha sadeln han hade innan, allround med bom som låg iiiiilla), han är ung och kommer kanske ändra sig mkt i kroppen, vem vet.

Jag tror inte soffkuddar är så illa, inte med rätt pad under. Jag märker ingen skillnad på hans gångarter, att han skulle hålla emot eller inte länga steget. Han rör sig helt fritt och protesterar aldrig. Senast i helgen tog han ett jätteskutt/stegring åt sidan i galopp men jag upplevde inte att sadeln rubbade sig. :)

Priset på den sadeln beror ju mkt på att den är i syntet... Själv gillar jag syntetsadlar då man får ett himla grepp om sadeln om de inte är i läderliknande syntet utan lite mer greppvänlig sådan. Det är inte alls en dålig sadel (bla har jag nog inte läst något ont om den här på buke, har finkammat trådarna, och här är man ju snabb på att lista negativa saker). Det jag får göra är ju helt enkelt att beställa en sådan och prova. Sen kan man alltid skicka tillbaka den om det är åt helvete fel :) Tack för att du spånar lite med mig, man behöver ett bollplank ibland!

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 865
Senast: Debsie
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 660
Senast: caballus
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 062
Senast: Amaryllis
·
Utrustning Dressyrsadel till KORT, något sväng rygg med mycket bog. Hästen har ks så det får absolut inte bli tryck på länden (L5-L7) Det mesta som...
Svar
11
· Visningar
1 588
Senast: Design05
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka