Vad är hålen till för?

Jag har fyra knivar, en stor, två mindre och en brödkniv. Räcker utmärkt för mig.
Jag kan inte slipa knivar själv. I somras gnällde min dejt över att de var slöa så jag beställde ett knivbrev. De blev extremt vassa och nu skär jag mig i fingret varje gång jag använder dem 😒
Slöa knivar passar mig bättre 😂
 
Nej, fast efter 40 vardagsslipningar så behöver knivarna grundslipas med riktig roterande slipsten för att få skärpa igen. Då blir de som helt nya, så kan man vardagsslipa dem på nytt i ett år.

Jag blev uppriktigt förvånad av hur bra de kunde bli (sådär tokvassa som man vill ha) och behöver nu aldrig köpa nya knivar.
Fast den där "grundslipningen" - hur skiljer den sig från det man själv kan göra med en bra slipsten/bryne?/maskin Mer än att de är proffs på det som de gör?

Vid allvarligare fall tar jag ner dem till källaren och startar min lilla maskin med två roterande stenar. (Fast den används nog mest till yxor, spadar hackor och annat rejälare.....)
 
Detta med att man ska skicka iväg knivarna för slipning känns främmande för mig. Kanske är jag gammaldags.

Jag har slipat och brynt sedan barnsben. Uppfödd med devisen att alla former av knivar ska vara vassa. Riktigt vassa. Så att skärpa kniven är liksom vardagssyssla. Ska jag skära kött så drar jag med kniven mot stålet några gånger innan jag ens testar att skära.

Är jag en konstig typ?
Jag har inte heller nånsin skickat knivar på slipning men tycker inte att det hjälper på en del knivar att slipa dem, antingen för svaga, dåligt handtag eller nått annat som stör. Ska testa och skicka in nån kniv på slipning för att se hur det blir :)
 
Fast den där "grundslipningen" - hur skiljer den sig från det man själv kan göra med en bra slipsten/bryne?/maskin Mer än att de är proffs på det som de gör?

Vid allvarligare fall tar jag ner dem till källaren och startar min lilla maskin med två roterande stenar. (Fast den används nog mest till yxor, spadar hackor och annat rejälare.....)

Bryne är svårt men roterande sten och lite kunskap om vinklar räcker.
 
Jag har inte heller nånsin skickat knivar på slipning men tycker inte att det hjälper på en del knivar att slipa dem, antingen för svaga, dåligt handtag eller nått annat som stör. Ska testa och skicka in nån kniv på slipning för att se hur det blir :)
Jag har resonerat så att när man vardagsslipar så slipar man bara yttersta eggen.

När den blir nednött så blir eggen tjockare och då får jag slipa lite hårdhäntare på en bredare yta. På det viset får jag eggen tunnare igen.
 
Jag har resonerat så att när man vardagsslipar så slipar man bara yttersta eggen.

När den blir nednött så blir eggen tjockare och då får jag slipa lite hårdhäntare på en bredare yta. På det viset får jag eggen tunnare igen.
Slipar du lika många gånger på båda sidorna? På nedersta delen, eggen?
 
Jag trodde hålen var där för att spara på tillverkningskostnaden och göra kniven lättare utan att göra avkall på knivens hållbarhet.

Jag har två Sabatierknivar, en modell större till kött och en mindre filékniv. Utöver det har jag ett gäng slit och släng knivar som jag använder till rotfrukter och annat som inte kräver en superskarp egg
 
Slipar du lika många gånger på båda sidorna? På nedersta delen, eggen?
Ja? Beroende på kniv dock. Det finns knivar som är släta på ena sidan och har en sluttande (konstig beskrivning) på den andra, dvs där stålet tunnas ur och blir till en egg. Vanligastg är nog ändå att bägge sidor tunnas.

Eggen slipar man för att hålla kniven vass. Om eggen blir för tjock måste man slipa på knivbladet

Erkänner att jag inte riktigt förstår frågan...
 
Ja? Beroende på kniv dock. Det finns knivar som är släta på ena sidan och har en sluttande (konstig beskrivning) på den andra, dvs där stålet tunnas ur och blir till en egg. Vanligastg är nog ändå att bägge sidor tunnas.

Eggen slipar man för att hålla kniven vass. Om eggen blir för tjock måste man slipa på knivbladet

Erkänner att jag inte riktigt förstår frågan...

Inte?! Men du svarade på frågan iaf :D :up:
 
Ett par-tre lite större kockknivar, ett par bra brödknivar, ett par mindre kockknivar (varav en japansk med helt annan vinkel på eggen och andra egenskaper än de andra), några sk skalknivar till frukt och ost och så slakt/styckknivarna. Slipar maniskt så de är alltid vassa :love:
 
Detta med att man ska skicka iväg knivarna för slipning känns främmande för mig. Kanske är jag gammaldags.
Jag har slipat och brynt sedan barnsben. Uppfödd med devisen att alla former av knivar ska vara vassa. Riktigt vassa. Så att skärpa kniven är liksom vardagssyssla. Ska jag skära kött så drar jag med kniven mot stålet några gånger innan jag ens testar att skära.
Är jag en konstig typ?
Jag som är uppvuxen med en synskadad mor fick första bekantskapen med vass kniv efter att jag flyttat hemifrån. Huj, så lätt det gick och så vass min nya kniv var.
Min mor ville inte ha vassa knivar då hon var rädd för att skära sig (och när hon de sista 15-20 åren även gick på waran var det än viktigare).
Det lilla som slipades gjorde vi hemma.
 
Jag har åtta bra knivar . En stor kockkniv, två mindre (det hade räckt med en), skalkniv, fiskkniv, filékniv, brödkniv, laxkniv med långt tunt blad. Sen har jag en uppsättning mindre bra knivar som övriga familjen använder. Dvs de som inte orkar diska och torka kniven direkt efter varje användning. Jag använder framförallt Sabatier i kolstål, de tål inte att ligga blöta.
 
Jag har åtta bra knivar . En stor kockkniv, två mindre (det hade räckt med en), skalkniv, fiskkniv, filékniv, brödkniv, laxkniv med långt tunt blad. Sen har jag en uppsättning mindre bra knivar som övriga familjen använder. Dvs de som inte orkar diska och torka kniven direkt efter varje användning. Jag använder framförallt Sabatier i kolstål, de tål inte att ligga blöta.

Mina riktigt bra favoritknivar får bara särbon använda utöver mig :angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är inte den skarpaste kniven i lådan när det gäller teknik, men jag har lyckats lösa det mesta med datorer, tv och mobiler i hemmet...
Svar
5
· Visningar
398
Senast: nyttnick
·
IT & mobiler Någon som vet om det finns någon smartklocka som bara har några få funktioner? Det jag mest behöver är sömn och stressnivå. Puls och...
2
Svar
30
· Visningar
1 543
Senast: Lyan
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 121
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp