Enya
Trådstartare
Sv: Vad är ni allergiska mot?
Det är jobbigt med födoämnensalergier då det ena korsreagerar med det anda osv. Himlans bök om man är allergisk mot flera saker.
Det är mycket man måste ha koll på, det har inte jag dock.
Det är bra att du kan ha egna djur trots allergin mot dem. Jag har katt trots att jag tidigare var allergisk, men jag tog emot den och klappade inte så mycket (det gick bra för jag tycker inte alls om katter egentligen) och gosade således aldrig med katten i famnen i början. Sedan blev det mer och mer gos och hans matte råkade bli förtjust i det här kattafanskapet
så nu gosar jag med honom i famnen, men undviker att sniffa i hans päls. Blir lite nysig ibland, men det står jag ut med. Samma med råttor och möss, min fina Pluto struntade jag i att jag inte tålde helt :P
I födoämnesväg är det hasselnötter och vallmofrön. Jag undviker att äta kiwi även om jag inte kännt av det eftersom det är en korsreagent. Dessutom är jag överkänslig mot oregano, mycket små mängder kan jag klara men blir det mer så blir jag rejält magsjuk. Pizza var INTE min favoriträtt när jag var liten...
Jag är allergisk mot pälsdjur också men inte lika illa som när jag var barn. Har katt och hund hemma och kan rida om jag vill även om jag brukar ta allergimedicin då. Djuren hemma reagerar jag på vid enstaka tillfällen då det är mycket pollen - framför allt al/hassel, som jag känner av rejält men även björk om det är pollenår.
Till och från har jag värmeurtikaria, oerhört irriterande.
Det är jobbigt med födoämnensalergier då det ena korsreagerar med det anda osv. Himlans bök om man är allergisk mot flera saker.
Det är bra att du kan ha egna djur trots allergin mot dem. Jag har katt trots att jag tidigare var allergisk, men jag tog emot den och klappade inte så mycket (det gick bra för jag tycker inte alls om katter egentligen) och gosade således aldrig med katten i famnen i början. Sedan blev det mer och mer gos och hans matte råkade bli förtjust i det här kattafanskapet