Vad är rimligt i ersättning för utlåning av tik?

M

Mindra

Min hunds uppfödare har frågat lite om att de skulle vilja låna henne för en kull. Jag äger hunden helt och har själv ingen möjlighet att ta en kull på henne och ha hemma hos mig då jag jobbar drygt 75% och är ensamstående med två små tvillingar ( Hunden är dagtid hos dagmatte).

Det känns inte alls speciellt lockande att vara utan henne de veckor som hon och valparna måste vara hos uppfödaren, samtidigt som jag helt och håller förstår varför de är intresserade av att låna henne. Dessutom tror jag hon skulle gilla att få vara lite mamma:). Uppfödaren i sig tycker jag också är riktigt bra så jag skulle kunna känna mig trygg med att hon hade det bra.

Hon får mycket bra respons både på utställning men framförallt på klubben för sitt mjuka följsamma sätt och sin glädje hon visar i alla lägen.

Men då kommer frågan, vad är rimligt för mig som hundägare att begära för att de lånar min tik? Jag vet ju hur de brukar fungera när man är fodervärd men när de är jag som äger hunden och dem som bara lånar henne?

Givetvis är det något jag och uppfödaren kommer diskutera och det hela är än sålänge bara på funderingsstadiet, tänkte mest kolla va ni här säger om saken..

Sv: Vad är rimligt i ersättning för utlåning av tik?

En valp ur kullen. ;)

Men hur tänker du nu? Jag vet inte vilken ras det är, men säg att tiken får tio valpar - skulle utlånandet vara värt bara tio procent då?

Jag tycker absolut att uppfödaren skall ha största delen av intäkterna eftersom det är hon som "jobbar", men hon får också möjlighet att avla på en fin tik med meriter och tikägaren riskerar sin tik. Nu går det oftast bra, men dräktighet och valpning är alltid en risk.

Jag skulle kunna tänka mig att hunduppfödaren får sälja sju valpar och tikägaren tre. Omkostnaderna kan man dela procentuellt lika. Språngavgift, foder etcetera.

Jag vet inte vad som är kutym heller, men jag håller nog med prinsessfeminist rätt så bra. Hur stor summan är eller procentsatsen är beror enligt mig på rasen. Är det en småvalpande ras vill jag ha procent på vinsten som tikägare, annars kan försäljningen av ett par valpar täcka min involvering. Det beror som sagt på rasen.

Jag har lånat. Jag gav 9000 och sen 1000 kr för varje valp om det blev över 8 stycken.

Kanske ska tillägga att de 9000 jag gav var priset för en valp. Så hade valparna kostat mer hade jag betalat mer, sen då tillkom det andra beroende hur många valpar det blev.

Ett valppris är kutym så vitt jag vet - oavsett antal valpar.

Ett valppris är kutym så vitt jag vet - oavsett antal valpar.
Men det beror ju helt på vad det är för ras. Att tex ha ett valppris på chihuahua eller fransk bulldog hade varit helt orimligt då det kanske bara kommer en eller två valpar.

Det är en helt annan sak med golden retriever eller annan stor ras.

Tikens inköpspris tycker jag verkar vara lämpligt eller rasens standardpris.
Hade uppfödaren velat avla på tiken från början så skulle hon lämnat ut den på foder (=gratis hund) eller med avelsrätt (=halvt gratis hund). Trots att det bara gäller en kull så borde hela hundens pris gälla eftersom uppfödaren inte tagit någon changsning.
Är hunden väldigt välmeriterad tycker jag det även borde vara mer än tikens inköpspris.

En liten fundering till er vana med sådant här, hur gör man om tiken skulle avlida pga parning/dräktigheten/förlossningen?

Senast ändrad:

Tikens inköpspris tycker jag verkar vara lämpligt eller rasens standardpris.
Hade uppfödaren velat avla på tiken från början så skulle hon lämnat ut den på foder (=gratis hund) eller med avelsrätt (=halvt gratis hund). Trots att det bara gäller en kull så borde hela hundens pris gälla eftersom uppfödaren inte tagit någon changsning.
Är hunden väldigt välmeriterad tycker jag det även borde vara mer än tikens inköpspris.

En liten fundering till er vana med sådant här, hur gör man om tiken skulle avlida pga parning/dräktigheten/förlossningen?

SKK har väl standard avtal för att leasa en tik, det borde ju användas, o allt kring försäkring o dyligt bör vara glasklart.
Vad gäller vad man skall få i ersättning så har förmodligen rasklubbens avelsråd någon rekommendation, som flera påpekat så varierar ju antalet valpar i kullarna mycket mellan olika raser.

Tack för alla svar!

Rasen är staffordshire bullterrier. Pratade igår med uppfödaren och vi ska sätta oss i helgen och kolla om vi kan komma fram till ngt bra. Jag är inte ute efter att tjäna några stora pengar på ngt sätt, utan vill bara att det skall vara rimligt.

Har funderat mycket nu och kommit fram till att egentligen är det ganska humoristiskt, jag är totalt ointresserad av avel, köpte henne absolut inte med tanke på något sånt. Meriterar henne gör jag bara för vår egen skull och ändå är de jag som får den tiken som så många som är duktiga inom avel tycker att man verkligen borde avla på.. Medan uppfödaren har en tik (från annan kull) som de nu bestämt att inte avla på av div skäl.

Jaja så kan de gå.. Nu får vi se om min lillskrutt blir mamma nästa år då:).

Jag har delat en gång med en uppfödare. Jag ägde tiken som var synnerligen välmeriterad. Vi stod då för 50% vardera för utgifter och skulle dela ev vinst på samma sätt. Tiken parades utomlands..... Kostade en del som ni förstår. Men det blev inga valpar. I stället gjorde jag en förlust på ca ett valppris.

I dag skulle jag inte kunna tänka mig att låna ut en tik på sämre villkor än att när alla kostander är betalda få 50% av ev återstående. Tror att många "bara hundägare" blir lockade in i att låna ut sin tik alldeles för billigt. Har man fullbetalat sin hund, haft den försäkrad sedan valp, vaccinerat, tränat och meriterat, så varför bara ta ett valppris? Är det tikens vidare värde i avel man vill åt så är man seriös och betalar. Det är skillnad på att avla och producera, så tänk efter noga innan du går med på ett avtal.

Som någon redan påpekat så var noga med att skriva i avtalet om vad som händer i fall tiken blir sjuk/skadad/dör från dess att hon hämtas för parningen tills du fått hem henne igen.

Liknande trådar

T
Övr. Hund Ny här, men fick tips om detta forum skulle vara bra att ställa "konstiga" frågor på Jo det är så här att jag är fodervärd till en...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Casper
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 947
Senast: Fetaost
·
P
Övr. Hund Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen? Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den...
Svar
11
· Visningar
1 339
Senast: Phakal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V