Vad är rimligt?

Nebraska

Trådstartare
Vad är rimlig kostnad för hopsyning av ett ca 10cm långt sår( en sex,sju stygn och ett dränage),inklusive medicin och bandage?

Sv: Vad är rimligt?

Räkna med minst 2000:-

De tar ju även betalt för att bara konstatera att det är ett sår i princip. (undersökning)

Hästen är så klart behandlad.Skulle bara höra vad andra har fått betala för samma/liknande skada.

Det beror ju på om du åker till klinik eller tar ut en veterinär till stallet. I det senare fallet tillkommer naturligtvis ersättning för resa och veterinärens tid i bilen. Andra faktorer; antalet mil att köra för vet, jour eller inte jour, tidsåtgång mm.

Jag var inne (på klinik)och sydde mig ettåring. Hon hade ett sår i mungipan blev ganska många styngd.. De tog strax under 2000 kr.

När jag hade en unghäst för nått år sedan som sprang igenom taggtråd (inte min taggtråd utan grannens), detta var iof på påskdagen o då betalade jag runt 2000kr för behandlingen, suturer o penicillin. Dock var det ju jour tid.
Kan tänka mig att det kostar något mer nu för tiden, gissar på runt 3000kr

Vad är rimlig kostnad för hopsyning av ett ca 10cm långt sår( en sex,sju stygn och ett dränage),inklusive medicin och bandage?

Ja du, måste säga att jag gjort en nästan identisk behandlig på min Grällis...
Det var några år sedan nu, men han hade (oförklarligt) rivit upp nästan halva ansiktet, några mm utanför ögat och hela vägen ner mot mulen, det var uppfläkt säkert en decci åt sidan också. Otäckt, men som du förstår ett mkt stort sår.
Det fick sys och dränage sattes in. Det var Söndag och distriktaren kom ut, det gick på 2600:-. I mina ögon billigt.

Vad har hänt med din häst? Och hur kommer det sig att du undrar, har du fått en oförklarligt hög räkning?

Räkningen slutade på nästan 5000....Och som sagt,det var inte på jourtid.
Ifs. så köpte jag med extra bandage,men ändå.

CIMG0750.jpg

Vi sydde en av pållarna här hemma (ej på klinik) i vintras med veterinär på jourtid och det gick på ca 3000:- inkl borttagning av stygnen vid ett annat tillfälle.

Oj, ok...
Ja nu har ju jag ingen bild på den skada min häst hade, men gångra det där gånger 5? Skulle nog inte ens våga lägga ut bild, jag grinade som ett barn när jag såg honom, i sån chock hamnade jag.....:crazy:

Så...antingen var det vääldigt billigt jag betalade, eller så var ditt ovanligt dyrt....
Men vad specificerade de på räkningen? Klinikavgift, lugnande och div andra medel brukar gå på knappt en tusing. Var det verkligen 4000 då för att SY detta? Det låter vansinnigt dyrt och jag förstår att du undrar...

Nej,det är medicin(etgscilin och finadyne) och bandage också.
Nu har jag ändå haft tur och det har läkt bra.Så jag får bita ihop och jobba in räkningen. Jag blev bara förvånad över att den var så dyr.

ja, inte roligt när man får sådana...man ligger efter ett bra tag...
Skönt att det verkar gå bra iallafall! :)

Hej! Veterinären har precis varit hos oss nu idag för ett liknande sår fast värre..

Han kom tidigt idag på jour eftersom de är söndag, har ca5-6 mil o åka för o komma hit. Hästen hade hög feber, djupt o långt blodigt öppet sår..

Hästen fick 3 sprutor till o börja me sen en ordentlig rengörning av alla sår, han raka, klippte bort en massa skin och satte in rör o sen sydde han, sen fick hästen ytterligare 2 sprutor, men inget bandage eller nått då de sitter på ett ställe som de ej går o linda.

Detta sluta på 2500kr som vi tyckte va dyrt men ditt gick ju på dubbelt så mkt.:crazy:

min ponny blev sparkad och hade ett mycket större sår än din och jag betalade ca 3300kr. detta var på en vardags kväll. det tog ca två timmar med allt. totalbeloppet hamnade nog runt 8000kr för mediciner, bandage och typ fem vet besök :crazy:

När jag tog ut distriktvet på jourtid då min lille (han var knappt ett år vid tillfället) hade skurit sig på elbandet gick det på kring 4000 kr. Det var ett 9 cm långt finskuret sår ovanför framknät på insidan. Några stygn och dränage längst ner. Penicillin ingick i det priset samt bandaget som hon satte på då. Finadyne hade jag redan hemma och allt bandagematerial som jag skulle behöva för kommande två veckors sårvård så det behövde jag inte ta ut.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 320
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
913
Senast: tara
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Jag undrar vad som är rimligt att få betalt (eller inte få betalt?) per dag för att sköta någon annans hästar? Detta är vad som ingår: -... 2
Svar
34
· Visningar
4 564
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka