Vad är skillnaden mellan Passiers dressyrsadlar?

Sanette

Trådstartare
Jag undrar vad skillnaden mellan Passier Optimum och Grand gilbert är?

Både vad gäller bommen,sitsen m m.

Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: Vad är skillnaden mellan Passiers dressyrsadlar?

Optimum har en vidareutvecklad bom, skinnet är specialgarvat kalvskinn, sitsen kan beställas djupare och midjan är smalare, jag tror också att kanalen mellan bossorna är bredare på Optimum och det är kilbossor. Den är också stoppad med specialfiber som inte klumpar sig.

Optimum är toppmodellen kvalitetsmässigt av Passiers dressyrmodeller.

Optimum har en vidareutvecklad bom, skinnet är specialgarvat kalvskinn, sitsen kan beställas djupare och midjan är smalare, jag tror också att kanalen mellan bossorna är bredare på Optimum och det är kilbossor. Den är också stoppad med specialfiber som inte klumpar sig.

Optimum är toppmodellen kvalitetsmässigt av Passiers dressyrmodeller.

Lägger till.

Optimum är mkt bekvämare än GG.

GG kan också beställas med rundbossor/kilbossor, precis som Optimum. Man kan även välja sitsdjup på den också samt att det är samma ull i sadlarna.. Jag skulle därför säga att de är väldigt lika. Optimum är däremot för en något rakare häst.
Instämmer också med HannaZ att Optimum är lite mjukare.

Hur ligger de prismässigt - likvärdigt eller stor prisskillnad?

Optimum är Passiers dyraste modell som kostar ca 30 000 och GG tror jag ligger på runt 25 som Passiers övriga dressyrmodeller.(exkl tillägg)

Ja det är något att tänka på - att det kostar en hel del extra för tillval. Jag vet inte om jag minns korrekt men har för mig att jag betalade 1500-2000 extra för djupare sits och längre kåpa på min Optimum för några år sen.

Det är mycket pengar med 30 000 för en sadel men om man har möjlighet så lönar det sig ALLTID att köpa sadlar av hög kvalitet enligt min mening. Det är stor skillnad och sköter man dem så är livslängden lång. Jag hade själv aldrig gjort av med min om det inte vore för att "hästskrutten" som jag nu har helt enkelt inte kan ha en så rak bom:(

Jag håller med, köper också bara kvalitetssadlar. Alla mina senaste sadlar har kostat 20 000+

Liknande trådar

Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 787
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Equilina
·
Utrustning Hej! Jag hade tänkt köpa lindor till en Shettis, jag var lite osäker när de gäller storlek och m.m Klippa i fleece lindor? De flesta...
Svar
6
· Visningar
925
Senast: _Yggdrasil_
·
Övr. Katt Hej! Har fått ett litet problem och nu undrar jag vad ni kloka bukefalosister säger om detta. Vi är djurvakt från denna helg och till... 2
Svar
33
· Visningar
2 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka