Vad är skillnaden på inavel och linjeavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Contender
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 9 157
Sv: Vad är skillnaden på inavel och linjeavel?

Jag tycker hur som helst att linjeavel och inavel är fruktansvärt äckligt och helt tokigt.

Det får stå för dig. Som tidigare skrivits så har många erfarna uppfödare framgångsrikt ägnat sig åt viss linjeavel med stor framgång.

Det får stå för dig. Som tidigare skrivits så har många erfarna uppfödare framgångsrikt ägnat sig åt viss linjeavel med stor framgång.

Det står för mig och många andra. Det är vidrigt! Det finns så himla många hingstar så det nog räcker och blir över.

Det står för mig och många andra. Det är vidrigt! Det finns så himla många hingstar så det nog räcker och blir över.

Varför är det vidrigt?

Har du sett hur många hingstar som är släkt med varandra? Utbudet är ibland inte så stort, beroende på vilken stam stoet har.

Jag har en 1 åring som är linjeavlad på Stanford, hua vad vidrig jag är :smirk:
Förklara gärna VAD det är som är så vidrigt!

Jag tycker också att det är äckligt, men framförallt onödigt. Varför ska man envisas med att avla på samma hingst om och om igen, när det finns så många andra hingstar av samma kvalité, om inte ännu bättre?

Jag tycker också att det är äckligt, men framförallt onödigt. Varför ska man envisas med att avla på samma hingst om och om igen, när det finns så många andra hingstar av samma kvalité, om inte ännu bättre?

Suck. I stort sett alla hingstar är linjeavlade någonstans!

Inavel är exakt samma som linjeavel !!!! Sen är det olika vilka avelsteorier man totat i hop ,ofta för att passa ihop med den avel man bedriver .läs ärftlighetslära .Läs den inte som fan läser bibeln .

KL

Linjeavel har funnits i århundraden och är framgångsrikt om det bedrivs på rätt sätt. Det är ERFARNA uppfödare helt överens om, så vem bryr sig om dem som inte vet ett dugg utan bara skriker äckligt och vidrigt ?

Teorin bakom inavel
Vi måste reda ut begreppen lite. Det finns inget som säger att en inavlad individ automatiskt blir sjuk eller dålig. Precis som annars kommer 50% av anlagen från vardera föräldern och man kan korsa en hingst med hans egen dotter utan det behöver bli något fel på avkomman. Problemet med inavel är att många anlag kommer att dubbleras, vilket leder till ökad risk dolda anlag kommer till uttryck i form av sjukdomar, sämre fruktsamhet med mera. En sådan försämring av egenskaper brukar kallas inavelsdepression.
Av denna anledning har naturen försett oss och hästarna med mekanismer som gör att vi inte parar oss med nära släktingar. Hos hästarna fungerar det så att en hingst i en flock inte parar sig med sin egen mor eller de döttrar som växer upp i flocken. Vid en viss ålder lämnar flockens unghästar flocken och nya ungston ansluter utifrån, vilket leder minskad risk för inavel.

Om nu inavel inte är önskvärt generellt vad finns det då för motiv till att använda det i det enskilda fallet? Svaret är givetvis att vissa individer har en överlägsen avelskraft. Genom inavel hoppas man öka inflytandet från en sådan individ och på så sätt få fram en bra avkomma.

Det är alltså viktigt att den gemensamma anfadern/modern är av högsta klass vid inavel. Det är också viktigt att känna till individerna man avlar på. Precis som vid avelsarbete i övrigt gäller det att kompensera individerna för deras dåliga egenskaper samtidigt som man försöker behålla de bra. Stig H. Johansson ville betäcka Queen L. med Armbro Goal för att han insåg det lämpliga i att förstärka inflytandet från Speedy Crown hos Queen L. som helt klart är mer präglad av morfar Tibur. Resultatet av denna korsning skulle ha blivit lika hårt inavlad som exemplen ovan, men tanken var knappast helt fel.

Har vi då sett några allvarliga tecken på inavelsdepression hos travarna? Frågan gäller främst de amerikanska uppfödningarna, eftersom inaveln drivits längst där. De flesta amerikanska uppfödare tycks inte vara särskilt oroade och den amerikanska travaren är fortfarande överlägsen i unghästsammanhang. En del tränare menar att hållbarheten har försämrats, medan andra hävdar att det snarare är så att hästarna blivit så otroligt talangfulla att det är lätt att köra för fort på ett tidigt stadium.

Mer påtagligt är den dåliga fertiliteten hos många amerikanska hingstar. Champion Valley Victory är ett exempel och flera av hans söner tycks ha ännu större problem, bl a Victory Dream och Bullville Victory. Detta kan vara en effekt av inavel, men även andra faktorer kan ha bidragit.

I Sverige och övriga Europa har vi förutom amerikanskt blod tillgång till franskt och i många länder också inhemska stammar. Därför har vi här mindre problem med inavel än i USA. Linjeavel Hittills har jag bara använt begreppet inavel. Detta ord har en negativ värdeladdning och för att uttrycka en systematisk mild form av inavel i syfte att förstärka inflytandet från en högklassig anfader/anmoder brukar termen linjeavel användas. Det finns ingen exakt gräns mellan in- och linjeavel, men en ofta citerad modell är den som framförs av James C. Harrison i den klassiska travboken Champion...... Läs mer på
http://travcafet.e-solutions.se/stamfiket/sf10.htm

Nä, det är just det. Vissa hingstar har inte samma individer nära men linjeavel är väl linjeavel?
Gillar man inte linjeavel så lär det inte vara lätt att hitta en hingst som inte har två samma individer någonstans.
// Linda

Om man inte som jag har ett sto med svensk pappa (Ceylon) dansk mamma, polsk morfar, fransk mormorsfarfar och tysk mormorsmorfar;)

Dock har hennes hittills enda avkomma en hingst både i femte och sjätte led, och likadant blir det med nästa års föl, så visst är det svårt att helt undvika!

Nä, det är just det. Vissa hingstar har inte samma individer nära men linjeavel är väl linjeavel?
Gillar man inte linjeavel så lär det inte vara lätt att hitta en hingst som inte har två samma individer någonstans.
// Linda

Men om du väljer att betäcka ett totalt obesläktat sto så har jag läst att de förstärkta egenskaperna, positiva som negativa försvinner. Det blir uppblandat. Du kan ta 2 individer som är linjeavlade på vars ett håll(och är obesläktade), och när de korsas med varandra så kommer ju bara halften av generna från vardera förälder.
Sedan kan jag ju tycka att det är ganska intressant att se hur besläktade många hästar är egentligen. OM man tittar en bit bak så förekommer samma häst flera gånger.
Läste några artiklar om linjeavel(eller om avel, och tänkande vid avel, vi fick i julas här åp buke), där det stod om fullblod, och jag har för mig att det nämndes som linjeavel även om det var lite längre bak, och i vissa fall fick linjeaveln den stora äran när 2 mediokra föräldrar med en gemensam supersläkting fick producerat en superavkomma. Om jag nu fattade det rätt. Det var väldigt spännande artiklar faktiskt, ska se om jag hittar dem. Ska skriva ut dem eftersom de var ganska informationsstinna,
Som sagts tidigare, ska man linjeavla så är jag av åsikten att det ska vara på något som är en bra bit mycket bättre än det vanliga.
U

*knapplån*
intressant tråd!;)
Kollar man in i haflingerns lilla värld där det bara finns sju hingstlinjer! går det nästan inte att undvika linjeavel!
och i slutändan stammar alla hingstar från en och samma!:angel:

*knapplån även här*
Vad gäller linjeavel jag ju numera mest erfarenhet inam travaveln. Men kom nu ändå att tänka på en artikel jag läste för många år sedan.
Om jag minns rätt, hade han vid stamforskning upptäckt att en viss hingst förekom ofta (långt bak) i härstamningen på kända hopphästar. Han satte då igång med att försöka få fram en häst där denna hingst skulle förekomma så många gånger som möjligt i stammen. När han hade lyckats med detta, var resultatet Libero H, världens bästa hopphäst.

Någon annan kanske minns/vet mer om detta?

Om ditt användarnamn är den underbara hingsten Contender, så är han också linjeavlad.
Jag tror inte att det finns ett fullblod som inte är det, mycket få i sådant fall!

Potatisen du äter är det. Rosorna/andra blommor i trädgården är det.. Äggen du äter är väldigt mycket det, samt köttet på tallriken och ärtorna till det.
Det är förädlade produkter. Framtagna för att de skall antingen vara vackra, hållbara eller goda.

Om vi tar Corde som ett exempel, eftersom han finns i Contender som jag redan nämnt.
Han är ett ganska bra exempel eftersom han har visat sig tålig för linjeavel.
Han hade ett otroligt hopp och en scoop som är anlag han har visat sig att nedärva i hög grad. Det har man velat ta vara på. För att chansen att få just det anlaget på sin avkomma, kan man försöka att få det, genom att använda 2 djur som tex har honom i sina anlag.

Sedan finns det vissa som med det högpresterande anlaget även har lämnat andra anlag och förstärkning av dem som man inte har önskat förstärka. Jag har själv gjort en sådan kombination. och undviker därefter just en förstärkning av just det blodet. Undviker alltså just den linjeaveln igen.

Hade det inte varit för att man kan linjeavla, hade vi inte haft tex Västgötaspets idag. För denna urgamla svenska hund var på väg att dö ut. Men de letade fram de sista rastypiska exemplaren och idag är det en sund ras.
Löwchen är en annan sådan ras. På 60talet var den med i Guiness rekordbok som mest sällsynta hundras. Då fanns det nog 6 st. Så på de tusentals Löwchen som finns idag, som på en idhandling inte ser ut att vara släkt, så behöver man bara gå tillbaka till 70 talet, så var det nästan bara kull eller helsyskon som parades! Men med en mycket varlig hand. Idag är de fortfarande väldigt noga med sin avel.
Det är idag sunda hundar som inte har kända sjukdomar.

Släktforskar man på mindre orter, så är det mycket linjeavel där med! Man behöver inte gå så långt bak i tiden!
Kom på att jag min väns kompis gifte sig med sin kusin! I en större stad! :) Det var på 90 talet. Barnen föddes helt friska! ;)

mvh

Liknande trådar

Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut... 2
Svar
24
· Visningar
3 857
Senast: Miaa
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
42 022
Senast: Mayaanna
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 282
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka