Sv: Vad är skillnaden på inavel och linjeavel?
Om ditt användarnamn är den underbara hingsten Contender, så är han också linjeavlad.
Jag tror inte att det finns ett fullblod som inte är det, mycket få i sådant fall!
Potatisen du äter är det. Rosorna/andra blommor i trädgården är det.. Äggen du äter är väldigt mycket det, samt köttet på tallriken och ärtorna till det.
Det är förädlade produkter. Framtagna för att de skall antingen vara vackra, hållbara eller goda.
Om vi tar
Corde som ett exempel, eftersom han finns i
Contender som jag redan nämnt.
Han är ett ganska bra exempel eftersom han har visat sig tålig för linjeavel.
Han hade ett otroligt hopp och en scoop som är anlag han har visat sig att nedärva i hög grad. Det har man velat ta vara på. För att chansen att få just det anlaget på sin avkomma, kan man försöka att få det, genom att använda 2 djur som tex har honom i sina anlag.
Sedan finns det vissa som med det högpresterande anlaget även har lämnat andra anlag och förstärkning av dem som man inte har önskat förstärka. Jag har själv gjort en sådan kombination. och undviker därefter just en förstärkning av just det blodet. Undviker alltså just den linjeaveln igen.
Hade det inte varit för att man kan linjeavla, hade vi inte haft tex
Västgötaspets idag. För denna urgamla svenska hund var på väg att dö ut. Men de letade fram de sista rastypiska exemplaren och idag är det en sund ras.
Löwchen är en annan sådan ras. På 60talet var den med i Guiness rekordbok som mest sällsynta hundras. Då fanns det nog 6 st. Så på de tusentals Löwchen som finns idag, som på en idhandling inte ser ut att vara släkt, så behöver man bara gå tillbaka till 70 talet, så var det nästan bara kull eller helsyskon som parades! Men med en mycket varlig hand. Idag är de fortfarande väldigt noga med sin avel.
Det är idag sunda hundar som inte har kända sjukdomar.
Släktforskar man på mindre orter, så är det mycket linjeavel där med! Man behöver inte gå så långt bak i tiden!
Kom på att jag min väns kompis gifte sig med sin kusin! I en större stad!

Det var på 90 talet. Barnen föddes helt friska!
mvh