Vad är skillnaden?

Elinkan

Trådstartare
Sambon och jag ska köpa en systemkamera och har bestämt oss för en Nikon. Men lite svårt att bestämma oss för modellen, velar lite mellan D40 och D60, men sen när jag letar runt lite så hittar jag en D40x. Verkar nästan vara samma som D60 men billigare. Kan nån hjälpa mig reda ut skillnaden och komma med tips om vad man ska satsa på. :crazy:
Har sett i andra trådar att ni verkligen kan de här :bump:

Sv: Vad är skillnaden?

Vad jag förstår, har D40 bättre brushantering än D40X, pga färre pixlar på lika stor sensor.
Jag skulle därför rekommendera D40.

När det är dåligt ljus kan man behöva höja "filmens" hastighet (ja, nu är det ju inte film längre, men samma begrepp används), alltså iso-tal. När man höjer iso blir det brus på bilden. Bruset är som... ja, brus helt enkelt. Gärna lite färgglatt lila... Olika kameror ger olika mycket brus.

Jag skulle satsa på en D40. Skillnaden mot d60 och 40x är inte tillräckligt stor för att det ska va värt pengen, utan jag skulle hellre lägga pengarna på ett bra objektiv.

Jag skulle satsa på en D40
Ja det är lite det vi är inne på oxå, men dem har ett bra erbjudande på d60 här nu med blixtpaket på köpet för 5000 kr. Svårt att veta om det är ett bra pris, d40 är ju lite billigare, det kanske inte är värt den extra tusenlappen att få en d60 istället för d40... Huuu, djungel!

På Citygross säljer dom Nikon D60 för 4490:- (inklusive blixtpaket värt ca tusenlappen) just nu. Blixten går att vinkla upp, kan ju vara en fördel.
Jag antar att D40 inte är många kronor billigare, kanske är det en fördel att köpa en nyare modell?
= mina funderingar som själv går i kameratankar...

// Smirk

Nikon D80 finns nu att få tag på för strax under 5000:- enligt prisjakt. Jag skulle då slå till på det, och ett begagnat 50 1,8 som brukar finnas för 600-800 på tradera. Sedan komplettera med blixt och fler oblektiv allteftersom jag märker vad jag har behöv av. Då har man en kamera med inbyggd fokusmotor, 11 fokuspunter istället för tre (stor skillnad) och ett riktigt bra normalobjektiv, som dessutom gör att man för det mesta inte behöver någon blixt.

Om jag skulle välja mellan Nikon D40 & Nikon D40x Så skulle jag ta D40. ger mycket bättre bilder. Jag har haft en D40 tidigare och va riktig Nöjd med den fick bra bilder osv. Bättre bilder en min kompis som hade D40x.

Men sen nu är ju D80 inte så mycket dyrare så då skulle jag hellre satsa på den. Pga av Af-motorn.

Guud vad bra att jag startade den här tråden känner jag. Ska genast kolla in d80, har knappt tittat på den alls!! Citygross paket på d60 var ju inte så tokigt heller, de har vi dessutom här i närheten. Hade nog tänkt vara fräcka och vänta till mellandagsrean och se om man kan pressa lite till =)

Ja dom bruka alltid ha bra erbjudanden på olika kameror efter jul.

För delen med D80är att den har inbyggd Af-motor så däröfr kräver inte kameran att det måste finnas i objektiken, så på så sätt kan man även köpa billigare objektiv om man vill.

Exakt, vi ska kolla närmare på d80, tack för alla tips.

Känns ju som man måste lägga sig på en lagom nivå, det är ju amatörfoto det handlar om. Bilderna blir nog inte så himla mycket bättre efter ett tag, bara kamerorna dyrare :P

Liknande trådar

Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
640
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 444
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 204
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
833
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka