Vad äter era unga Fullblod???

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Dannyboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 5 093
Sv: Vad äter era unga Fullblod???

Min är också kalaspigg. Tror att det är en kombination av kyla och för lite riktigt jobb. Hoppas kylan börjar ge sig snart så att man kan börja jobba lite mer.

Mitt 8 åriga fullblod är väldigt dålig på att äta grovfoder, det har hon alltid varit (trots fint foder med höga värden, som de andra hästarna älskar.)
Hon har fri tillgång i hagen på hösilage + ca 10 kg som hon får vid insläpp och har till morgonen efter, oftast rätt mkt av det kvar.

Därför får hon om dagen
3 kg korn
1 kg kli
0,8 torr betfor
2 dl olja

Hade lucern pellets förut men det åt hon inte alls av, tänkte testa hackad och se om det går bättre med det, då ta bort kornet om möjligt.

krubban är renslickad varje dag. :)

Mitt 8 åriga fullblod är väldigt dålig på att äta grovfoder, det har hon alltid varit (trots fint foder med höga värden, som de andra hästarna älskar.)
Hon har fri tillgång i hagen på hösilage + ca 10 kg som hon får vid insläpp och har till morgonen efter, oftast rätt mkt av det kvar.

Därför får hon om dagen
3 kg korn
1 kg kli
0,8 torr betfor
2 dl olja

Hade lucern pellets förut men det åt hon inte alls av, tänkte testa hackad och se om det går bättre med det, då ta bort kornet om möjligt.

krubban är renslickad varje dag. :)

Jag funderar oxå på att går över till korn från kraft 125, har alltid givit mina hästar korn förut & det har vart riktigt fina på det.

Har 2 fullblod.

Valacken - Lätt född när han mår bra. Klarar sig super fint på Lympos Bas 0.8 kg 3 gånger om dagen (morgon, insläpp, natt) Samt 8 kg hösilage. Han är inte särskilt förtjust i grovfoder så 8 kg är vad han äter upp.

Stoet - Svårfödd och lätt stressad. Lympos Havrefri 1.6 kg 3 gånger om dagen. Obegränsat med hösilage. Dock får man ge henne lite men ofta. Annars trampar hon bara runt det, och sen smakar det inte längre.

Min förste åt korn och funkade bra på det. Problemet för oss var att stallägarna krossade (för) stora mängder åt gången och därför blev ju näringsinnehållet väldigt dåligt innan allt var uppätet.

Själv ökade jag förra helgen på 1 kg hö eftersom jag inte tycker lilleman ska tappa mer. Det passade honom inte alls och jag får mocka ut 1 kg om dagen istället... Ska ta bort extrahöet igen och lägga på mer müsli istället. Får se om det är mer poppis.

mitt 9 åriga fullblod äter 23kg av ett hösilage med kanon värden i. 2 dl havre morgon och kväll bara för att få något när de andra får mat.
men jag har haft jätte problem med honom i 2 år innan jag hittade en balans.
det ända som funkat på honom har varit kraft rehab innan jag hittade detta silage.

Nu har det gått ett tag sen jag startade denna tråd.

Men nu ger jag honom ca 8kg höensilage inne i boxen nattetid, (har försökt ge mer men han sprider bara runt det i boxen)

8dl kraft 125
8dl krossad korn
1dl soja
1 dl mineraler.

(morgon + kväll)

Nu var en kompis uppe i helgen och hon tyckte att han hade förändrats jätte mycket på bara en månad. (åt + hållet)

Kraft Rehab är det kraftfoder som funkat bäst av det vi provat på vår fullblodsvallack 8år 1,63 och vägde sist 540kg när vi var på klinik och fick han vägd. Just nu får han ca 7ks selage med bra värden på kvällen i boxen (han har alltid lite kvar på morgonen), 3kg till frukost i hagen och 3kg i hagen middag (vet ej om han äter sin del för det är 3 hästar till i hagen som är snabbare än han på att äta), 1kg Rehab + ca 3dl blöt betfor + ett par dl Rapsolja + morötter på kvällen, 0,5kg Rehab + betfor + Rapsolja + morötter på morgonen. Tömkörs + rids "skogsmulle ridning" ca 5 dagar i veckan och nu är han fin i hullet, mer muskler behövs men det jobbar vi på, händer en hel del med denna herre som gör att han inte är igång helt, alltid nåt som händer med honom, sist nu före jul så busa han av sig dojan och trampade in nåt i sulan så boxvila, gips å sjukhage en längre tid, nu i går åkte en framdoja av igen så vi hinner inte mer än börja sätta igång honom så händer nåt:crazy:.

Jag har ökat på höensilaget idag faktiskt från 7 till 10kg nattetid, ska se i morrn hur mycket han har lämnat kvar. Han får ca 2kg kraft 125 upp delat på morgon & kväll. Men nu senaste veckan har jag märkt att han har blivigt väldigt "het", mycket heteare än han har varit förut. Nu kan det dock bero på att det är allmänt tråkigt i hagen & han är en smula understimulerad. Rider typ bara 25-30min per gång mestadels skritt, då han är barfota just nu.

Jag gav mitt 4åriga fullblod samma sak som din. Men nu har jag dragit ner på kraften till 1kg kraftf 125 + 1kg korn fördelat på morgon & kväll + mineraler.

Han har oxå blivigt väldigt het, men jag tror att det beror mycket på at det är tråkigt i hagen & att man inte rider d på samma sätt som när det är bättre väder. Min går oxå barfota just nu.

Men det är f-n svårt med bra foderstater. Skulle behöva spechjälp.

Jag har ett fullblod på 7år som jag köpt från galoppbanan istort sett och som jag ska omskola till hopp/fälttävlan. innan jag köpte han (när han gick galopp) så åt han 5kg hö och 4kg kraft (någon pellets) om dagen.
nu på ca två månader har jag fått han att börja äta ca 13 kg hö och 1,5 mått kli, 1 mått korn, 1.5 mått betfor (för hans känsliga mage) och lite b-vitamin om dagen. och jag tycker han blivit jättefin på kort tid :) så kli och korn är nåt jag rekomenderar, samt att ha hönät. Det fick jag ha på min och han älskar det han skulle kunna äta hur mycket som helst bara e ligger i hönät :)

Det finns säkert redan en sådan här tråd!

Jag undrar lite vad ni ger era fullblod för mat?

Jag har ett 3-årigt fullblod på ca 163cm om var rätt mager när jag fick honom för ca 3mån sedan.. Fick tips på att ge honom groov 125..

Idag ger jag honom lite mer en 1kg kg groov 125 på morgonen & lika mycket på kvällen & extra vid ridning, och han börjar bi riktgt fin är inte längre mager.

Ska jag öka ännu mer?

Han blir inte riden så mycket just nu..

Har ni nåra tips, blir så j-vla dyrt!! Kan man blanda korn & groov 125??

Jätte tack för schysta svar!

// Malin

Det bästa du kan göra för din häst är att lära dig tolka en grovfoderanalys och hur man beräknar en foderstat. Detta tycker jag är speciellt viktigt när man har ett svårfött fullblod, som lätt faller ur och tappar muskler vid dåliga värden i grovfodret.
Jag lovar det ÄR inte speciellt svårt. Man ska hålla koll på
MJ (energi)
protein
Calcium och Fosfor (ev Magnesium)

Det har du nytta av i hela ditt hästliv!!

Här kan du läsa lite mer om hur man gör:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1062945

Senast ändrad av en moderator:

Det bästa du kan göra för din häst är att lära dig tolka en grovfoderanalys och hur man beräknar en foderstat. Detta tycker jag är speciellt viktigt när man har ett svårfött fullblod, som lätt faller ur och tappar muskler vid dåliga värden i grovfodret.
Jag lovar det ÄR inte speciellt svårt. Man ska hålla koll på
MJ (energi)
protein
Calcium och Fosfor (ev Magnesium)

Det har du nytta av i hela ditt hästliv!!

Här kan du läsa lite mer om hur man gör:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1062945

Tack för svar...

Jag har fått ordning på mitt fullblodsmat nu, var inte spec svårfödd som jag först trodde, fri tillgång på bra ensilage + bra kraftfoder. Så nu är han rund och väldigt fint musklad.

Men ska helt klart kolla in sidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 490
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 713
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 470
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V