Bukefalos 28 år!

Vad avvek från förväntningarna när ni köpte nyckelfärdigt?

Lovisaleonora

Trådstartare
Ja, som rubriken summerar: vad kände ni var förvånande/förvirrande/konstigt/jobbigt/bättre när ni köpte/byggde nyckelfärdigt hus? Var det fler val tidigare i processen än ni hade väntat er, var det fler beslut än ni trodde, var det svårare eller lättare än ni trott och blev kostnaden och resultatet det ni tänkte er?
 
Ja, som rubriken summerar: vad kände ni var förvånande/förvirrande/konstigt/jobbigt/bättre när ni köpte/byggde nyckelfärdigt hus? Var det fler val tidigare i processen än ni hade väntat er, var det fler beslut än ni trodde, var det svårare eller lättare än ni trott och blev kostnaden och resultatet det ni tänkte er?
Att man i vissa fall har svårt att få med egen kvalitetsansvarig. Kolla vad som gäller. Samt att man inte fick uppgradera vissa saker tex FTX ventilationen.
 
Tror det beror på vilket husföretag. Vi kunde ändra rätt mycket i tidigt skede (alla ändringar kostar dock) och maken är i byggbranschen, så han var med och hade koll. Många beslut, allt från fönsterbrädor till lådhandtag och det mesta där emellan. I en del kanske det är standard vad som sätts in?
Vi är väldigt nöjda, tror inte det har varit något att klaga på :)
 
Tror det beror på vilket husföretag. Vi kunde ändra rätt mycket i tidigt skede (alla ändringar kostar dock) och maken är i byggbranschen, så han var med och hade koll. Många beslut, allt från fönsterbrädor till lådhandtag och det mesta där emellan. I en del kanske det är standard vad som sätts in?
Vi är väldigt nöjda, tror inte det har varit något att klaga på :)

Det är just det här med besluten och ändringar som känns som en rätt stor maskin. Om en har som utgångspunkt "vi skriver under och sedan får vi nyckeln efter 9 månader och då är allt klart, vi behöver inte vara involverade" tror jag det landar långt från verkligheten.

Nu måste ni ju i grunden haft bra koll i o m någon som är involverad i bygg och har ett hum (och lite till) om vad det innebär.

Vilken leverantör hade ni?
 
Det är just det här med besluten och ändringar som känns som en rätt stor maskin. Om en har som utgångspunkt "vi skriver under och sedan får vi nyckeln efter 9 månader och då är allt klart, vi behöver inte vara involverade" tror jag det landar långt från verkligheten.

Nu måste ni ju i grunden haft bra koll i o m någon som är involverad i bygg och har ett hum (och lite till) om vad det innebär.

Vilken leverantör hade ni?
Vi köpte från Sävsjöhus. Tomten vi ville ha var bokad för det. Vi fick valmöjligheterna i god tid och kunde sitta hemma och bestämma. Sen ”underlättade” det att ha en man som tar snabba beslut, jag velar alldeles för mycket. Men visst, vi hade ju tittat ut det i katalogerna/hemsidorna 😁
Väljer man att hålla sig till standardvalen är det nog inte så mycket att bestämma 😜
 
Ja, som rubriken summerar: vad kände ni var förvånande/förvirrande/konstigt/jobbigt/bättre när ni köpte/byggde nyckelfärdigt hus? Var det fler val tidigare i processen än ni hade väntat er, var det fler beslut än ni trodde, var det svårare eller lättare än ni trott och blev kostnaden och resultatet det ni tänkte er?

Jag vet inte riktigt vad som menas med nyckelfärdigt, jag förstår det som att det kan betyda lite olika beroende på vem man frågar. Vi köpte ett radhus som nyproduktion, ritningarna över huset och tomten var klara och vi kunde göra vissa tillval inom - och utomhus. Inomhus i princip samma som när man köper nyproduktion lägenhet och utomhus kunde vi köpa till stenlagd uppfart och större häckplantor än standard. Räknar du det som nyckelfärdigt?

I så fall var det ungefär som vi hade tänkt oss men jag hade förväntat mig en mer uppstyrd process när det gällde löpande information om byggprocessen samt om tillvalen, samt att vi borde varit mer kritiska och på tårna i allmänhet.

För byggprocessen hade vi en ointresserad och kundovänlig projektledare, något äldre man som inte gärna kommunicerade via e-post eller öht.

Gällande tillvalen fick vi t ex ha separat kontakt med en dansk elektrikerfirma som hade lite svårt att ge förslag till best practice och där kommunikationen var svår.

I backspegeln skulle vi också ha anlitat en egen besiktningsman som en second opinion till den som säljaren anlitade. Jag har svårt att förstå att varken vi eller de som köpte något av de andra 15 husen i etappen gjorde det. Vi har haft tur och har inte haft några större fel i byggnaden eller anläggningen av tomten, men en del grannar råkade tyvärr utför att besiktningsmannen medvetet underlät att ta upp ganska stora felaktigheter. Det går inte att angripa i efterhand.

Jag ska flytta och har köpt nyproducerad lägenhet och där är processen och informationen mycket mer uppstyrd och proffsig.
 
Följer tråden med intresse :) Det är en del i min omgivning som propsar på att jag ska köpa en tomt och bygga nytt, eftersom den typ av hus jag söker är väldigt svår att finna och ffa då priset för ett äldre hus verkar vara lite samma som att bygga nytt (enligt dom som propsar). Jag är skeptisk, då jag framför mig ser en massa krångel, förseningar, fördyringar osv. Jag är ensam och måste ha dubbelt boende som jag finansierar själv under byggtiden, samt att jag har noll och ingen erfarenhet av bygg alls.
För mig känns det som ett korkat projekt att ge sig in i, men jag hoppas att jag till stor del har fel. Kanske kan jag bo i hus nån gång om några år om jag följer såna här trådar och annat irl lite bättre.

Ni som byggt nytt, har ni haft mkt fördyringar, förseningar och sådant? Vad har huset kostat i slutänden? Frågar då ffa efter er som byggt mindre hus, 80-110 kvm. Jag antar att det som skiljer mest i pris beroende på vart en bor är tomtpriserna, så uteslut gärna dem. Övrigt borde väl vara ganska samma lika överallt eller har jag fel?
 
Följer tråden med intresse :) Det är en del i min omgivning som propsar på att jag ska köpa en tomt och bygga nytt, eftersom den typ av hus jag söker är väldigt svår att finna och ffa då priset för ett äldre hus verkar vara lite samma som att bygga nytt (enligt dom som propsar). Jag är skeptisk, då jag framför mig ser en massa krångel, förseningar, fördyringar osv. Jag är ensam och måste ha dubbelt boende som jag finansierar själv under byggtiden, samt att jag har noll och ingen erfarenhet av bygg alls.
För mig känns det som ett korkat projekt att ge sig in i, men jag hoppas att jag till stor del har fel. Kanske kan jag bo i hus nån gång om några år om jag följer såna här trådar och annat irl lite bättre.

Ni som byggt nytt, har ni haft mkt fördyringar, förseningar och sådant? Vad har huset kostat i slutänden? Frågar då ffa efter er som byggt mindre hus, 80-110 kvm. Jag antar att det som skiljer mest i pris beroende på vart en bor är tomtpriserna, så uteslut gärna dem. Övrigt borde väl vara ganska samma lika överallt eller har jag fel?
Nu är det 18 år sen vi byggde vår hästgård, men den blev bara marginellt dyrare än de befintliga gårdar vi tittade på, som ofta behövde renoveras. Tittade på gårdar som då kostade 2-2,5 milj, vi hamnade på 3,5 ca. Tror att tomtens läge spelar stor roll på kostnaden.
Men absolut att du ska titta på möjligheten! Så skönt med nya moderna lösningar jämfört med gamla värmesystem, el som behöver bytas mm. Lycka till!
 
Följer tråden med intresse :) Det är en del i min omgivning som propsar på att jag ska köpa en tomt och bygga nytt, eftersom den typ av hus jag söker är väldigt svår att finna och ffa då priset för ett äldre hus verkar vara lite samma som att bygga nytt (enligt dom som propsar). Jag är skeptisk, då jag framför mig ser en massa krångel, förseningar, fördyringar osv. Jag är ensam och måste ha dubbelt boende som jag finansierar själv under byggtiden, samt att jag har noll och ingen erfarenhet av bygg alls.
För mig känns det som ett korkat projekt att ge sig in i, men jag hoppas att jag till stor del har fel. Kanske kan jag bo i hus nån gång om några år om jag följer såna här trådar och annat irl lite bättre.

Ni som byggt nytt, har ni haft mkt fördyringar, förseningar och sådant? Vad har huset kostat i slutänden? Frågar då ffa efter er som byggt mindre hus, 80-110 kvm. Jag antar att det som skiljer mest i pris beroende på vart en bor är tomtpriserna, så uteslut gärna dem. Övrigt borde väl vara ganska samma lika överallt eller har jag fel?
Beroende på tomtpris men räkna med 3 miljoner för själva husbygget och sedan lägger du till tomtpriset på det.
 
Ja, som rubriken summerar: vad kände ni var förvånande/förvirrande/konstigt/jobbigt/bättre när ni köpte/byggde nyckelfärdigt hus? Var det fler val tidigare i processen än ni hade väntat er, var det fler beslut än ni trodde, var det svårare eller lättare än ni trott och blev kostnaden och resultatet det ni tänkte er?

Jag blev positivt överraskad av den hustillverkare vi till slut valde. De höll tidsplanen perfekt. Vi fick veta exakt vad det skulle kosta och det stämde precis. De var tydliga, professionella och bra på alla sätt att ha att göra med och vi är supernöjda med huset.

Däremot var det en mardröm att hitta ”rätt” hustillverkare :nailbiting: en försökte seriöst ”tvinga”/lura oss att skriva på avtal första gången vi sågs, fast vi tydligt sagt att vi bara ville ha information och förslag om vilken husmodell de skulle rekommendera och ungefärlig kostnad. Och det är en av de mer välkända hustillverkarna om man säger så. Jag blev helt paff över vilka metoder de körde med och är jätteglad att vi gick därifrån och kikade vidare på andra alternativ.

Så mitt bästa tips är att träffa flera hustillverkare. Lita på magkänslan och SKRIV INTE på något förrän ni är säkra!
 
Följer tråden med intresse :) Det är en del i min omgivning som propsar på att jag ska köpa en tomt och bygga nytt, eftersom den typ av hus jag söker är väldigt svår att finna och ffa då priset för ett äldre hus verkar vara lite samma som att bygga nytt (enligt dom som propsar). Jag är skeptisk, då jag framför mig ser en massa krångel, förseningar, fördyringar osv. Jag är ensam och måste ha dubbelt boende som jag finansierar själv under byggtiden, samt att jag har noll och ingen erfarenhet av bygg alls.
För mig känns det som ett korkat projekt att ge sig in i, men jag hoppas att jag till stor del har fel. Kanske kan jag bo i hus nån gång om några år om jag följer såna här trådar och annat irl lite bättre.

Ni som byggt nytt, har ni haft mkt fördyringar, förseningar och sådant? Vad har huset kostat i slutänden? Frågar då ffa efter er som byggt mindre hus, 80-110 kvm. Jag antar att det som skiljer mest i pris beroende på vart en bor är tomtpriserna, så uteslut gärna dem. Övrigt borde väl vara ganska samma lika överallt eller har jag fel?

Förutom tomtpris skiljer sig grundläggningen. Om man måste påla eller spränga, eller i värsta fall både och, blir det dyrare. Grundläggningskostnad brukar inte ingå i huspriset utan tillkommer. Sedan får man förstås lägga på kostnader för VA, påkoppling av el, bredband, bygglov, kostnader kopplade till lån, KA m.m.
 
I just det aktuella fallet gäller det en tomt som är tingad av husbyggarföretaget och därför är precis det aktuella företaget på tapeten för bygget. Tyvärr har de rätt dåligt renommé, och dessutom på ett par av de punkterna jag tycker är diskvalificerande (långa rader med UE, allvarliga avvikelser som byggföretaget inte tar ansvar för utan vill att beställaren ska ta direkt med entreprenör/underentreprenör).

Och till det kommer unga förstagångshusköpare som kanske inte har riktigt insikten att det inte är "bara att skriva på och hämta nyckeln när det är klart".
 
Förutom tomtpris skiljer sig grundläggningen. Om man måste påla eller spränga, eller i värsta fall både och, blir det dyrare. Grundläggningskostnad brukar inte ingå i huspriset utan tillkommer. Sedan får man förstås lägga på kostnader för VA, påkoppling av el, bredband, bygglov, kostnader kopplade till lån, KA m.m.

Hur vet man vilken grundläggning som är aktuell? :o
 
Då har man ju redan köpt tomten och sitter med skägget i lådan tänker jag... :crazy:
Det går bra att gå in på SGU och kolla vad man kan förvänta sig för typ av mark. I detaljplan ska även markens beskaffenhet och lämplighet ha utretts så där bör det finnas en geoteknisk utredning gjord om man förväntar sig några konstigheter. Den vanligaste grundläggningen idag är platta på mark. Vårt exploateringskontor i kommunen markbereder de tomter som säljs innan de går till försäljning. Dvs innan tomten är såld så är det förberett och framdraget el och va till tomtgräns och den yta där huset får placeras är markberedd Tomthöjderna är justerade, mycket för att när husföretagen eller de personer som vill bygga ska göra detta själv så blir det som någon form av bergodalbana höjdmässigt med konstiga slänter mellan tomterna och hel märkliga lutningar uppfarterna.
 
Då har man ju redan köpt tomten och sitter med skägget i lådan tänker jag... :crazy:

Man kan gissa lite innan tomtköpet. Vi som byggde inom tätort hörde med grannarna hur deras hus var grundlagda. Det var lite blandat, några hade pålat och andra behövt spränga. Någon hade fått göra både och. Eftersom vi inte såg några bergsknallar på tomten och de närmsta husen på båda sidor var pålade gissade vi att vi också skulle behöva påla men troligtvis inte spränga. Det stämde bra!

Men om man bygger mitt ute på vischan kan jag tänka mig att det kan komma överraskningar när man sedan gör den geotekniska undersökningen!
 
Men om man bygger mitt ute på vischan kan jag tänka mig att det kan komma överraskningar när man sedan gör den geotekniska undersökningen!

Jag har en tomt som känns lite intressant, antagligen inte realistiskt men dock. Det är ett område i en åker som det nu tår lite gamla lador på, en lövdunge och sten(antagligen från beredning av åkern sedan länge). Det styckats av två tomter där och jag vet att de grävt fram till dem så är väl fiber, el antar jag.
En grej jag drömmer om är väl att köpa loss båda tomter och slippa få en granne :cautious: De kostar 350k styck så är ju ändå samma pris för två som för en central villatomt i ett kvarter...
 
Jag har en tomt som känns lite intressant, antagligen inte realistiskt men dock. Det är ett område i en åker som det nu tår lite gamla lador på, en lövdunge och sten(antagligen från beredning av åkern sedan länge). Det styckats av två tomter där och jag vet att de grävt fram till dem så är väl fiber, el antar jag.
En grej jag drömmer om är väl att köpa loss båda tomter och slippa få en granne :cautious: De kostar 350k styck så är ju ändå samma pris för två som för en central villatomt i ett kvarter...
Det låter fantastiskt! Läs på allt du kan och gör upp en kalkyl så vet du om det går att genomföra :) ett tips är också att utvärdera dina kontakter! Om du vet någon som kan gräva i ordning tomten, fixa ventilation eller om du är händig själv kan du spara massor!

Vi som har köpt tomt och byggt hus i en Stockholmsförort tycker en tomt för 350 tkr låter helt otroligt! :o Här får man betala runt 10 gånger det priset! Och närmare stan betydligt mer än det! Och då snackar vi en liten frimärkstomt.
 
Jag har en tomt som känns lite intressant, antagligen inte realistiskt men dock. Det är ett område i en åker som det nu tår lite gamla lador på, en lövdunge och sten(antagligen från beredning av åkern sedan länge). Det styckats av två tomter där och jag vet att de grävt fram till dem så är väl fiber, el antar jag.
En grej jag drömmer om är väl att köpa loss båda tomter och slippa få en granne :cautious: De kostar 350k styck så är ju ändå samma pris för två som för en central villatomt i ett kvarter...
Det man bör kolla där är nog risken för fornminnen, det kan du kolla hos länsstyrelsen i ditt län.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2
Svar
35
· Visningar
1 765
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 082
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp