Vad bär din hund runt halsen?

Sv: Vad bär din hund runt halsen?

kl

Lisa har helstryp och sele vid spårning.

Moa har helstyp och reflexhalsband vid jakt.

Har även ett retriver koppel med mej för kopplande av annan hund (har en som brukar tjuvjaga på våra marker).

Är dom lösa är dom nakna förutom reflexen på Moa.

Kram

Oftast sele men ibland ett nomehalsband. Sele har vi för att han kan få tokfnatt ibland och börja springa och har vi då halsband ger det ett knyck i nacken. Halsbandet har vi på korta promenader då jag inte orkar sätta på selen :p Han har bara på sig det utomhus :)

Helt vanliga läderhalsband har de :) Den stora kan ha ett hurtta halvstryp i nylon på promenader ibland.

Ett halvstryp, för att det är enkelt att trä över men samtidigt sitter lagom runt halsen :) Hon bär det bara på promenader och det är såklart ett Hurtta :D

Ett hurtta halvstryp med reflex. Enkelt att ta av och på och sitter kvar på hunden även om han skulle backa.
Oftast har han sele, allsafe, en lädersele eller ysele.

4 cm respektive 5 cm breda halvstryp i str exakt till mina hundar så de ej kan smita ur dem ( vinthund och en pudel som kan backa ur i extremfall ) eller sele. Då har de lite olika selar. Läderspårselen passar på båda och är en favorit. Vinthunden brukar få den eller en vanlig H-sele. Pudeln har oftast hurrtas Y-sele nu för tiden. Inomhus är de nakna. Målet är sele jämt men eftersom de börjat uppföra sig illa i hundmöten så vill jag ha perfekt kontroll under inlärningen först.

KL

Jappen: på promenader helstryp (tunn kedja). Backar ur allt annat. På träning ofta ett nome-halvstryp.

Kelpien: Varierar mellan kedja (inte använd på länge då den börjar bli liten), ett teddyfodrat halvstryp och ett brett fast läderhalsband. Halvstrypet används oftast.

Halsband har de endast när de är kopplade. Lösa och inomhus är de nakna :)

kl.
Här bär vi för tillfället främst en hurtta-ysele. När det är träningsdags byter vi om till ett halvstyp från Vibri.
Dels för att ha en till slapp och lek och en annan för träning, sedan får jag inte tävla i sele heller, plus att det är snyggare med ett egendesignat halsband med namn när vi tävlar :D
Hon har ingenting på sig inomhus :)

Hurtta sele på promenader, eftersom det är milt och trevligt, ser bra ut, och har bra med reflex. Denna gillar hon bäst.
thumbnail.jpg

Min fästman ogillar selen då han inte vet vad som är bak och fram, och använder därför oftast ett Hurtta läderhalsband av vinthundsmodell (extra bred rem, en storlek för stor så att halvstrypen inte fungerar). Använder det setet själv ibland för det är sjukt snyggt!:love:
images

På träning blir det vanligt Hurttahalsband av halvstryp eller kedja (bara för att.) Använder aldrig kedjan som stryp, det känns bara sjukt.

Aldrig halsband inne, förutom selen då hon sköts hos mina föräldrar.

På spårträning spårsele (duh...), och dragsele då vi joggar eller cyklar.

EDIT, hur sjukt snygg är inte den orangea selen. Bara älskar färgen, ser kul ut på vit hund.

Senast ändrad:

Vanligt slätt halsband oftast och sele (modell ungefär kaninsele) när vi använder flexikopplet.
Har inte på halsband inomhus hemma förutom ibland av lathet om vi snart ska ut igen

Den här modellen har selen
2z3tf29.jpg

kl
har ett vanligt läder halsband på voven, läder koppel och när vi cyklar har hon en sele då hon gärna drar.
hon har halsbandet på sig dygnet runt, blir helt förkrossad och skäms när man tar av det. kanske för att vara halsbands fri = bada, bada = tortyr!
32879697.jpg

Har en nästan likadan, men den kan användas som både vanlig sele och spårsele. Går med andra ord att svänga.

kl
För att gå in på koppel använder jag egentligen bara Hurttas matchande träningskoppel som man kan variera längden på. Mycket behändiga.

Läderkoppel med läderhalsband, såklart :angel:

*kl*
Damerna har båda vanliga, ställbara läderkoppel (russeln svart med dödskallar på och shiban med brunt foder och svart, flätat läder utanpå. Dösnyggt!) med tillhörande hamstersnören (läs: tunna nylonkoppel i matchande färg *vissel) under en vanlig promenad. Vid spårning, cykling eller sparkturer har de bröstsele eller y-sele.
De är alltid nakna inomhus och oftast när de är lösa. Finns inget värre än en 'koppelrand ' i pälsen. *rys*

Inget, oftast.

Har halvstrypskoppel vid träning/tävling och spårsele vid spår, annars går mina hundar "nakna" 100% av tiden

Båda mina har nomehalsband när vi går promenader. De har alltså bara halsbanden när vi är ute. När de drar fyrhjulig vagn (som jag sitter på) så har de en dragsele avsedd för det och pulkakörning. När de drar mig på skidor, när vi cyklar eller drar släde så har de nomeselar. Jag vill alltså att de drar cykeln också, det är en sorts dragträning för dem. När vi spårar så har de såklart spårselar :D Ja, nu har jag nog täckt in allt..

Vi växlar efter humör, har allt från enkla svarta läderhalsband till tokblingat med strass-en-masse:D
Sele vid cykling, men oftast halsband på promenad.

Jag har nog +20 halsband och 10 olika koppel:o

Oftast ett vanligt (icke stryp) halsband i läder. Tas av åtminstone på nätterna och om han är själv.

När vi kör agility har han ett halvstryp i tyg (lättare att bara dra av). Sele har han när vi spårar eller joggar/cyklar/åker skidor.

Vår hund har ett nylon helstryp eller ett läderhalsband med lite platta nitar på (så han ser tuff ut ;)). Hade nylon halvstryp först men han blev svart på halsen av kedjan och det är inte så snyggt på en vit hund, så vi bytte till helstryp och det funkar bra :)

Han har oftast halsband när vi är ute, men inte alltid. Slarvar när är ute och åker bil tyvärr då det kan vara bra att ha med koppel ifall nåt händer och han måste ut. Inne brukar han inte ha halvband om det inte är så att vi glömmer ta av honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Stötte på detta med att man kan läsa hundens känslotillstånd baserat på om svansen går till höger eller vänster. Det finns dock en sak...
Svar
4
· Visningar
519
Hundträning Eftersom jag går med kryckor och helst inte ska belasta foten alls, har den fixerad i en ortos som jag ska bära dygnet runt och tyvärr... 2
Svar
22
· Visningar
2 286
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Väntar på återkoppling från veterinär men som vanligt vill jag höra med era kloka här inne :D Min ena hund Effie bostonterrier på 8 år...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 124
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31